Modernizace německých BVP Puma má zpoždění
Podle informací německého ministerstva obrany má modernizace bojových vozidel pěchoty Puma německých ozbrojených sil zpoždění kvůli problémům se softwarem. Zpočátku Bundeswehr očekával, že várku patnácti modernizovaných vozidel Puma obdrží do konce roku 2023, podle posledních informací však budou práce na vylepšení bojového vozidla pěchoty trvat déle, než bylo původně plánováno. Němečtí vojenští představitelé v této souvislosti naznačili posunutí původního termínu na konec února 2024.
Jak zdůraznilo německé ministerstvo obrany, zpoždění minimálně dvou měsíců pravděpodobně neovlivní hlavní činnosti pro testování a výcvik osádek modernizovaných bojových vozidel, které byly dříve plánovány.
Modernizaci bojových vozidel pěchoty Puma provádí společný podnik německých koncernů Rheinmetall a Krauss-Maffei Wegmann (KMW). Na vývoj a vylepšení těchto vozidel, která mají nahradit zastaralá bojová vozidla pěchoty Marder, bylo vynaloženo o několik let více času a podstatně více peněz, než se původně očekávalo.
Po zprávě o tom, jak vozidla Puma při cvičení selhala, německé ministerstvo obrany označilo tato vozidla za revoluční, ale zatím nespolehlivá. Slibované výrazné zvýšení bojové efektivity pozemních sil oproti stávající úrovni poskytované parkem vozidel Marder však přimělo vládu ke zvýšení výdajů na program Puma.
Němečtí zákonodárci v květnu schválili vládní požadavek na nákup padesáti nových bojových vozidel pěchoty Puma. Kromě toho byly vynaloženy také prostředky na modernizaci vozového parku již existujících vozů Puma (350 ks) na střední a následně konečnou konfiguraci pomocí nejnovějších digitálních technologií.
BVP Puma
Konsorcium Projekt Systems und Management (PSM) se sídlem v německém Kasselu vyvinulo pro německou armádu pásové bojové vozidlo pěchoty Puma v rámci programu schváleného německým Spolkovým sněmem v roce 2002. PSM je vlastněné společnostmi Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmettall Landsysteme. Puma byla poprvé představena veřejnosti 20. prosince 2005. Prototyp byl dodán v květnu 2006 a do konce roku 2006 byly zahájeny zkoušky mobility a střelby, první dva sériové kusy byly dodány v roce 2010.
Puma v roce 2012 úspěšně absolvovala testy v chladném počasí v Norsku. V srpnu 2013 byly dvě Pumy letecky přepraveny do Spojených arabských emirátů k testům v horkém počasí. Zkoušky zahrnovaly vhodnost pro operace v horkém počasí, střelbu a jízdní manévry v pouštních podmínkách a také hodnocení palebné síly a mobility. V obou případech vozidlo obstálo. Oficiálně bylo přijato do služby Bundeswehru v červnu 2015.
Puma je vybavena dálkově ovládanou zbraňovou stanicí vyvinutou společností KMW, která je vyzbrojena 30mm kanónem Mauser MK 30-2. Za integraci kanonu Mauser a systému manipulace s municí je odpovědná společnost Rheinmetall. Jako sekundární výzbroj je použit koaxiálně montovaný kulomet MG 4 ráže 5,56 mm, který by měl být v budoucnu nahrazen zbraní MG 5 ráže 7,62 mm. Výzbroj doplňuje odpalovací zařízení pro dvě protitankové řízené střely SPIKE-LR.
Puma je konstruována s možností tří úrovní ochrany, které odpovídají provozním požadavkům. Verze váží 29,4 t, 31,45 t a 43 t. Prostřednictvím snadno připojitelného přídavného vybavení se provádí zvýšení na podstatně rozsáhlejší stupeň ochrany C (Combat) pomocí přídavných ochranných modulů. Tyto pancéřové moduly jsou připevněny na bocích vozidla a jsou sklopné, takže i při maximální úrovni ochrany C je stále zaručena možnost nakládky na vagóny. S těmito ochrannými moduly získává posádka ochranu proti útokům ručních protitankových zbraní a munice do ráže 30mm. Vysoce účinná je také protiminová ochrana vozidla.
Puma je vybavena vznětovým motorem řady 892, vyvinutým společností MTU, o výkonu 800 kW, což vozidlu zajišťuje poměr výkonu k hmotnosti 25,4 kW/t. Pro leteckou přepravu ve vojenském letounu Airbus A400M je díky jednoduché demontáži modulů boční ochrany dosaženo snížení hmotnosti na 31,45 tuny.
Pumu nabídla společnost PSM také Armádě České republiky. Z tendru vyhlášeného na jaře 2019 ale odstoupila kvůli požadavku, aby bylo nové české BVP osazeno osádkovou věží.
Zdroj: Německé ministerstvo obrany, KMW
Komentáře
Czertik
07. 12. 2023, 15:49tak pumy sou velmi slusne pancerovana vozdila, zvlast s pridavnymy moduly, ale to nemeni nic na tom, ze vysadek v pume muze zavidet sardinkam.
nemci ve snaze usetrit hmotnost a zachovat co nejsirsi moznost transportem vzduchem hodne orizly rozmery vozidla.
a kdyz vidim pumu, nemuzu nevzpomenout na izraelsky namer a jak je on pancerovany - a prostorny.
ale co me u nameru zarazi je, ze ho vybavyly jen kulometem, zadny autokanon ci rizene strely.
obetovaly palebnou silu kvuli pohodli vysadku ?
Marty
08. 12. 2023, 09:27nemá sloužit Namer jako transportér místo BVP? ikdyž je pravda že v této kategorii je jeho pancéřování o to raritnější, věřím že v případě osazení věží, zvlášt pak bezosádkovou, by pro výsadek stále zustalo dost prostoru
Czertik
08. 12. 2023, 12:12marty
vsak prave o to me jde, ze namer je na taxika (obrneny tranporter) az prilis tezce pancerovany a vybaveny ruznymy technickymy udelatky ve srovani se svetem.
Marty
08. 12. 2023, 12:36to bude speficikou oblastí, u teristů a často při městském boji se dá předpokládat větší koncentrace prostředků jako je RPG atd... na druhou stranu věž opatřená kanonem nemá větší význam, když předpokládaný nepřítel nedisponuje obrněnými prostředy a pokud ano, tak v malém množství na které stačí doprovod tanků jako takových
Slavoslav
10. 12. 2023, 20:45Czertik
rozdielny pristup. Izraelci nechcu, aby osadky tie vozdila vyuzivali v kontaktnom boji a tak ho vybavuju len lahkymi zbranami. Co ako je pancierovany stale to ma byt len taxik na a z prvej linie a nic viac.
Ale ak sa nemylim chcu z toho spravitaj BVP kde bude tazsia vyzbroj.
Za mna sam neviem co je lepsi koncept na dnesnom bojisku, ale kedze tie veze a senzorove vybavenie ak ma prezit v prvej linii su velmi drahe tak vyrabat len transporter bez tychto vydavkov ma zmysel