CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Mohla mít AČR samohybná děla domácí provenience?

 23. 01. 2025      kategorie: Úvaha      17 komentářů

Otázka rozvoje samohybného dělostřelectva Armády České republiky patří mezi ty, které zajímají jak odbornou, tak i širší veřejnost. A to i přes to, že už dávno byl uzavřen kontrakt na dodávku samohybných děl Caesar, která by měla nahradit obstarožní samohybná děla vz. 77 DANA, a stát se tak páteřním typem dělostřelectva AČR. Dodávky samohybných děl Caesar pro AČR se totiž výrazně opozdily, armáda teprve v letošním roce uskuteční vojskové zkoušky, a k bojovým útvarům se tak fakticky dosud nedostalo ani jediné samohybné dělo Caesar. I proto se stále objevují určité pochyby, zda byl výběr samohybného děla Caesar správný.

Vše navíc umocňuje i fakt, že domácí, český zbrojní dokázal vyvinout moderní samohybná děla v ráži 155 mm, která by tak splňovala parametry požadované AČR. I proto si někteří kladou otázku, proč musela česká armáda kupovat francouzská samohybná děla, a nikoliv děla česká.

Domácí řešení – obvykle výhodnější

Akvizice domácího zbraňového systému – a to jakékoliv bojové kategorie, netýká se to jenom samohybných děl – je přitom obvykle výhodnější. A to z celé řady důvodů. Předně platí, že nákup domácího zbraňového systému bývá ekonomicky výhodnější. Nejde přitom jen o samotnou cenu. Pokud si totiž stát koupí zbraňový systém od domácího výrobce a nikoliv od zahraničního, pak se mu velká část vynaložených prostředků vrátí zpět, a to především formou daní, ale i různých odvodů. Tento podíl peněz, které přitečou zpátky do státního rozpočtu, se obvykle pohybuje mezi 30-40 % z pořizovací ceny! Oproti tomu v případě nákupu od zahraničního dodavatele se přirozeně nevrátí nic. Akvizice domácího zbraňového systému pak přirozeně šetří i devizy a přispívá k pozitivní obchodní bilanci státu.

I proto nemá příliš smysl srovnávat si samotné ceny daných zbraňových systémů, systému zahraničního a systému domácího. Ty jsou ostatně zavádějící, protože každý výrobce si ceny počítá trochu jinak. Nákupy od domácího zbrojního průmyslu jsou ekonomicky výhodnější i proto, že vynaložené peníze dál tečou ekonomikou, přes výrobce i k dalším subdodavatelům.

Akvizice domácích zbraňových systémů navíc podporuje zbrojní průmysl státu. Každá taková akvizice je totiž pro výrobní podnik i jedinečnou zkušeností, díky které posílí své know-how a vývojové schopnosti, které následně může zúročit i při dalších projektech. Zbraně z nich vzešlé pak mohou být další posilou pro domácí armádu, mohou také být exportovány, což dál podporuje ekonomiku.

Akvizice domácího zbraňového systému také výrazně zlepšuje zásobování náhradními díly.  Samozřejmě, neplatí to zcela. I zbraňový systém domácí provenience obvykle obsahuje nějaké zahraniční komponenty. Určitá závislost na dodávkách náhradních dílů ze zahraničí tak i nadále přetrvává. Přesto je obvykle výrazně nižší než při akvizici zahraničního zbraňového systému.

I proto prakticky všechny státy světa při vyzbrojování svých armád upřednostňují dodávky od domácího zbrojního průmyslu. Týká se to samozřejmě i dělostřelecké techniky. Pokud stát disponuje svým vlastním výrobcem dělostřelecké techniky, pak se primárně orientuje na jeho produkty. Česká republika je tak v poměrně unikátní situaci, kdy na jejím území je významný výrobce dělostřelecké techniky, a přitom kupuje zahraniční dělostřelecký systém.

Česká republika – dělostřelecká mocnost

Vše je o to absurdnější, uvážíme-li, že Česká republika představuje ve světovém srovnání, v poměru ke své velikosti takřka dělostřeleckou mocnost. Jde přitom o tradici, která sahá až do dob rakousko-uherské monarchie a následně prvorepublikového Československa.

Schopnost České republiky vyrábět dělostřeleckou techniku je obdivuhodná i proto, že Česká republika ji na značnou dobu ztratila. Za minulého režimu totiž československý zbrojní průmysl sice dokázal vyvinout samohybná děla vz. 77 DANA, ta ale byla vyráběna na Slovensku. Po rozpadu federace tak Česká republika schopnost vyrábět samohybná děla ztratila, a zůstaly zde pouze opravárenské podniky, především vojenský opravárenský podnik VOP 026 Šternberk.

I proto je pozoruhodné, že se česká společnost Excalibur Army (která vznikla privatizací podniku VOP 026) pustila do vývoje vlastních samohybných děl, kdy vzhledem ke svým původně omezeným možnostem postupovala pragmaticky. Jejím prvním počinem byla samohybná děla DANA M1 a DANA M2, což jsou jen částečně modernizovaná samohybná děla vz. 77 DANA. Samohybná děla DANA M1 a M2 si zachovala původní dělo ráže 152 mm o délce 37 ráží, a s relativně nízkým dostřelem 25 km s modernizovanou municí. Přesto s těmito samohybnými děly společnost Excalibur Army dosáhla určitého úspěchu, kdy se jí podařilo exportovat typ DANA M1 do Ázerbájdžánu.

dana_m2Foto: Samohybná kanónová houfnice DANA M2 | Excalibur Army

Na samohybná děla DANA M1/M2 následně navázala samohybná děla DITA. Také v jejich případě byl jako nosič použit speciální podvozek TATRA.  Zcela nová je ale bojová věž, ve které je umístěno dělo západní ráže 155 mm o délce 45 ráží, které dosahuje dostřelu 39,1 km. Pozoruhodné je i to, že díky vysoké automatizaci nabíjení bylo u SHD DITA možno snížit posádku na pouhé dva muže.

Důležité je, že samohybná děla DITA jsou i sériově vyráběna. Jejich prvním zákazníkem se stala Ukrajina, přičemž tyto dodávky financovalo Nizozemí. Ukrajinská děla DITA navíc již byla bojově nasazena. Samohybná děla DITA si získala již i dalšího zákazníka, kterým je opět Ázerbájdžán, který si objednal celkem 70 ks, přičemž tato zakázka je údajně již rozpracovávána.

Následujícím a zatím posledním typem samohybného děla společnosti Excalibur Army je typ MORANA. Samohybné dělo Morana se vyznačuje zcela jinou koncepcí podvozku, s věží až na samotné zádi vozidla. Výrazným modernizačním prvkem oproti samohybnému dělu DITA je především použití delší hlavně o délce 52 ráží, což dnes představuje jakýsi dělostřelecký standard. I proto samohybné dělo MORANA dosahuje výrazně vyššího dostřelu. To, že společnost Excalibur Army má ve svém portfoliu hned dva typy samohybných děl ráže 155 mm (plus další v ráži 152 mm), je poměrně unikátní. Každopádně by si česká armáda měla z čeho vybírat.

Přišla samohybná děla DITA a MORANA až příliš pozdě pro AČR?

Nejčastěji zmiňovaným argumentem, který hovoří proti zavedení samohybných děl DITA nebo MORANA do výzbroje AČR je především faktor časový. To, že v době, kdy AČR potřebovala nová samohybná děla, domácí typy DITA a MORANA ještě nebyly k dispozici. A to především proto, že ještě nebyl plně dokončen jejich vývoj, děla existovala jen v prototypu a výrobcem nebyly provedeny obvyklé zkoušky. To je sice pravda, ale jenom z části. Dokazuje nám to třeba právě to, že dnes česká samohybná děla DITA již slouží u zahraničního uživatele a jsou nasazována v ostrých bojových akcích (je to ovšem dáno i tím, že ukrajinská armáda vzhledem k probíhajícímu konfliktu a enormní potřebě zbraní fatálně zkrátila vojskové zkoušky), zatímco děla zahraničního dodavatele určená pro českou armádu se ještě ani nedostala do běžné služby.

dita155_TITFoto: Samohybná houfnice DITA | Excalibur Army

Předně je třeba podotknout, že česká armáda o nová samohybná děla usilovala dlouhodobě, de facto již od etablování samostatné České republiky, v návaznosti na demokratizační změny a na celkový příklon k západním státům. Tehdy to ovšem byla jen jakási obecná vize. Armáda fakticky neměla o nová samohybná děla zájem, a to jednak proto, že na jejich akvizici neměla dostatek financí, ale i proto, že disponovala velkým množstvím samohybných děl DANA, která tehdy ještě nebyla tolik stará a měla dostatečnou technickou životnost. Vše dál komplikoval i fakt, že výroba samohybných děl zůstala na Slovensku, a Česká republika by tedy de facto kupovala od zahraničního dodavatele.

Potřeba nových samohybných děl v západní ráži 155 mm a nikoliv východní ráži 152 mm stoupla především po vstupu České republiky do NATO. Byl to výraz přirozené snahy o unifikaci, o možnost co nejlepší spolupráce s dalšími státy NATO. Bohužel, ve stejné době začala (právě v návaznosti na vstup do NATO) Česká republika až nepochopitelně snižovat své vojenské výdaje. Ty postupně klesly až na úroveň cca 1% HDP, tedy výrazně méně než doporučovaná 2% HDP. AČR proto musela radikálně šetřit, a na nákup nové dělostřelecké techniky neměla peníze.

Nicméně o tom, že potřebuje nová samohybná děla v ráži 155 mm AČR věděla již dávno, zhruba od začátku nového tisíciletí. Vše navíc umocňovalo postupné stárnutí samohybných děla DANA, a tedy i jejich opotřebení, které vedlo k redukci celkových početních stavů. Bylo jasné, že dříve nebo později bude armáda muset nová samohybná děla zakoupit, a čím dřív to bude, tím lépe. Na druhé straně i vývoj samohybného děla je procesem velice složitým, a tedy také dlouhodobým. Je zcela běžné, že vývoj samohybného děla trvá klidně i deset let, a to i u renomovaných výrobců.

Společnost Excalibur Army přitom byla v poměrně atypické situaci. Na jedné straně neměla tradici ve výrobě samohybných děl – vývoj a novovýroba samohybných děl je totiž něco zcela jiného než jejich opravy a renovace, kterými se do té doby zabývala. A na druhou stranu společnost Excalibur Army měla na co navazovat, jelikož při vývoji nového samohybného děla mohla vycházet z osvědčeného konceptu samohybných děla DANA. Faktickým úkolem bylo přitom přizpůsobit samohybné dělo DANA západní ráži 155 mm (na základě stejné ideje vznikla i slovenská samohybná děla Zuzana 2).

zuzana_2Foto: Slovenské houfnice Zuzana 2 | Ministerstvo obrany SR

Zní to celkem jednoduše, ve skutečně jde ale o komplikovaný proces. Společnost Excalibur Army si navíc – jak se nyní správně ukazuje – dala úkol přizpůsobit konstrukci nového samohybného děla podmínkám moderního boje. Zatímco v případě slovenského samohybného děla Zuzana 2 jde skutečně jen o změnu ráže a jinak plně zachovává architekturu děl DANA (s výjimkou prostoru řidiče), samohybné dělo DITA má jinak koncipovanou věž, jiné zásobování municí atd. Jde tak již o zcela nové, svébytné samohybné dělo. V případě samohybného děla MORANA jsou pak rozdíly ještě větší. Každopádně když bylo samohybné dělo DITA poprvé představeno veřejnosti v roce 2021, mělo za sebou několik let vývoje. Ten tedy probíhal již v době, kdy AČR dávno věděla o potřebě nového samohybného děla! Stačilo tedy jen oba procesy – ze strany AČR snahu získat nové moderní samohybné dělo a nahradit jím samohybná děla DANA, a na druhé straně vývoj samohybného děla u domácího výrobce – náležitě sladit, zkoordinovat. A to zejména po časové ose.

Něco takového je přitom možné. Vývoj samohybného děla je sice záležitostí komplikovanou a tedy i časově náročnou, nicméně v tomto směru se dají dělat divy. Společnost Excalibur Army své samohybné dělo DITA vyvíjela jen z vlastní aktivity, bez jasně definovaného zákazníka, a proto byl tento vývoj relativně pozvolný. Společnost byla navíc vytížena i jinými projekty. Pokud by však měla jasně definovaného prvního zákazníka, tedy domácí ozbrojené síly, pak by jistě vyšla AČR vstříc, a mohla by  práce na vývoji samohybného děla DITA urychlit – intenzivnější vývojovou prací, větším soustředěním na tento projekt, zrychlením některých dílčích procesů atd. To se ostatně ukázalo v době, kdy vznikla potřeba samohybných děl DITA pro ukrajinskou armádu, jasně podpořená finanční dotací ze strany Nizozemska. Tehdy dokázala společnost Excalibur Army vývoj samohybného děla DITA v krátké době ukončit, a stejně tak dokázala urychleně rozjet jeho výrobu. Obdobné by to mohlo být i v případě zájmu AČR. Samohybné dělo DITA by tak mohlo být k dispozici mnohem dříve.

Je také třeba podotknout, že společnost Excalibur Army by se při vývoji samohybného děla DITA jistě dokázala AČR přizpůsobit i po technické stránce. Jde především o délku hlavně, kdy AČR požadovala u nového samohybného děla délku hlavně 52 ráží, zatímco samohybné dělo DITA má délku hlavně jen 45 ráží. Po stránce čistě technické by ale zřejmě nebylo problém adaptovat samohybné dělo DITA pro dělo o délce 52 ráží. Takové dělo měla navíc společnost Excalibur Army k dispozici, jak ukazuje samohybné dělo MORANA vybavené dělem o délce 52 ráží. Takto modifikované samohybné dělo DITA by pak plně splňovalo všechny požadavky AČR.

moranaFoto: Samohybné dělo MORANA | Michal Pivoňka / ARMYWEB

Stejně tak je třeba zmínit, že pro nová samohybná děla domácího původu by byla k dispozici i příslušná munice 155 mm, protože ta je na území ČR vyráběna. A to včetně munice s tzv. dnovou složí, díky které je možno dosahovat zvýšeného dostřelu. Argument, že AČR potřebovala samohybná děla Caesar, aby získala moderní munici 155 mm, je proto lichý. Je faktem, že některé typy 155 mm munice francouzských děl jsou lepší než munice vyráběná v ČR, i česká munice je ale schopna naplňovat požadavky AČR (dostřel 40 km).

To, že samohybná děla domácího zbrojního průmyslu nebyla k dispozici v době, kdy AČR nová samohybná děla potřebovala, že neměla dokončený vývoj a uzavřeny technické zkoušky, je tedy pravdou jen z části. Pokud by AČR, resp. MO ČR s domácím výrobcem samohybných děl lépe komunikovaly, kdyby s ním koordinovaly svou snahu získat moderní samohybné dělo, pak by vše bylo zcela jiné. V takovém případě by společnost Excalibur Army byla schopna vývoj samohybného děla urychlit a dokončit jeho vývoj přesně dle potřeb AČR. K něčemu takovému je ale třeba aspoň trochu dobré vůle, politické vůle. Ta v tomto případě bohužel zcela chyběla.

Je také třeba říci, že tato situace není způsobena současnou vládou, ale že odpovědnost za něj si nesou bývalá vedení MO ČR, protože za nich byl uzavřen kontrakt na akvizici samohybných děl Caesar. Současné vedení AČR a MO ČR celou akvizici zdědilo ve stavu, kdy fakticky nelze nic měnit.

Akvizice samohybných děl Caesar je dnes již nezvratná. A vzhledem k tomu, že dodávka samohybných děl Caesar je poměrně rozsáhlá a pokrývá všechny potřeby AČR, byla ztracena možnost, aby česká armáda byla vyzbrojena českými samohybnými děly – tak, jak je tomu obvyklé i v jiných zemí. To, že se tak nestalo, nám tak může být jen jakýmsi momentem, poučením, které lze využít při dalších akvizicích. AČR by si to jen zasloužila. A to zvlášť v dnešní složité bezpečnostní situaci v Evropě, kdy je to potřeba víc než kdy dřív.

Zdroj: Excalibur Army, Ministerstvo obrany ČR

 Autor: David Khol

Komentáře

pola1

29. 01. 2025, 11:59

minusy v pripade del Caesar, co me napadaji:
- zvyseni ceny po vyberku
- x let prodlouzeni dodacich lhut bez platby penale
- problemy s vyrobou streliva v ČR
- nizka zivotnost hlavne
- velke mnozstvi osob nutnych k obsluze
- posadka operuje venku a je nechranena pred drony apod.
- na UKR velka poruchovost a narocnost na udrzbu, ne nadarmo se jich Dansko zbavilo
- v Evrope budeme jediny uzivatele na 4 napravovem podvozku

Secteno podrzeno, vypovedet smlouvu, najmout si dobrou pravni kancelar a kouoit Moranu/Ditu. Mozna se to po ACR obejde i bez platby penale, podpori se vice dom. prumysl a usetri se stovky personalu.

Czertik

23. 01. 2025, 12:08

otazka je spatne napsana. mela byt napsana - mela mit acr domaci dela ?
odpoved zni ano.
proc ? protoze francouzi tim jak pod podpisu smlouvy hned zdrazily dela, porusili pravidla souteze a mela byt vypsana soutez znovu.
a nebo - za levneji - mela byt kouena ceska dela, kdyz kriterierem souteze byla hlavne cena.

Martin F.

23. 01. 2025, 08:28

Když se vyhnu debatě o zvolené koncepci stroje bez věže vs. věž a podíváme se čistě na podporu domácího průmyslu, tak na Caesarech je francouzské jen to dělo, zbytek je Tatra. Dita, Morana a Zuzana jedno jest, tzn. Tatra + nabíjecí mechanismus vyráběný na slovensku a děla jsou francouzského původu, neboť polotovary na výrobu hlavní se v čr ani v sr nevyrábí, ve Francii ano, což je podle mne zásadní pro pro Caesar při uvažované životnosti 1000 výstřelů na hlaveň. V Čr snad ani z toho polotovaru hlaveň vyrobit neumíme. Z pohledu podpory domácího průmyslu, na který článek odkazuje, si myslím, že Caesar odvede stejnou službu..

Pepík Knedlík

23. 01. 2025, 11:28

Martin
Takže problém zásadní jsou hlavně. No a ty v Česku nikdo nevyrábí. Škoda to možná umela, ale kde jsou ty casy. Stejně bych bral Atmosy, ale zlatý český ruce jsou naprazeny pro poradny baksiš.

Czertik

23. 01. 2025, 12:34

martin

jenze polotovar hlavne neni cela hlaven, ze. na tom aby z toho byla hlaven je jestre dost prace.
a delo neni tvoreno jen hlavni, ze.

a je sice pravda, ze vyroba u dity (morany) cr a sr by pro acr bylo podobne jako cr a fr u ceasaru, z hlediska a prizpusobeni pozadavkum a u prumyslu cr je to jinak.
jednak prizpusobeni podminkam acr by u spoluprace cr a sr bylo vetsi, dalsi bonus by byl budoucnost.
co bude mit cr z budoucich zkazek ceasara ? uplne kulove.
coz by pri novych objednavek ze zahranici na ditu/moranu uz jaksi neplatilo.
zmena podvozku zas tak obvykla neni.

Martin F.

23. 01. 2025, 13:25

Jenže v čr hlaveň z polotovaru vyrobit neumíme a tu práci by odvedli jinde, tak to nemusíme řešit. Budoucím prodejem Ceasaru bude Čr těžit prostřednictvím Tatry. Budoucí zakázky na Ditu a Moranu budou(nebo taky nebudou) bez ohledu na Caesar v AČR. Chtěl jsem jen poukázat na nesmyslný článek o ekonomice, pod kterým je kupodivu podepsán výrobce. Článek tedy o ...... něco jako články jak je Gripen E stejně dobrý, jak F35. Říká se tomu lobing.

David

23. 01. 2025, 13:41

Coby autor si dovoluji podotknout, že článek jsem psal sám za sebe, nejsem přitom zaměstnancem CSG či v nějakém pracovním vztahu k této společnosti. Článek proto není psaný výrobce, nejde o PR, ani o lobbing

Czertik

23. 01. 2025, 18:05

martin

jenze ja nevidim problem v tom, ze by se hlaven vyrabela na slovensku.zadny rozdil oproti tomu kdyz se delo vyrabi ve francii.
vtip je v tom ze pri domaci vyrobe by spousta veci OKOLO dela by se uz vyrabela doma, misto ve francii (zamerovani, navigace..apod).

a ne, cr bude z prodeje cesaru profitovat JENOM tehdy pokud zakaznik se rozhodne pro podvozek tatra a ne originalni francouzky, ci si zakaznik neprosadi svuj vlastni (tak jako acr).

a zakazky na ditu/moranu muzou byt JENOM proto ze vypukla valka valka na ukrjine a ukrajina je nakoupila.
bez nich by sane na jejich prodej do zahranici byly presne NULOVE.
proc by jakykoliv stat mel kupovat system ktery nekoupila domaci armada ? amisto nej koupila cizi ?

zbrojni podniky v cr skutecne nemaji takovou reputaci a silu, aby si mohly dovlit vyvyjet zbranve systemi jen na export jako treba cina.

David

23. 01. 2025, 13:39

CSG - výrobce samohybných děl DITA a Morana - disponuje výrobou dělových hlavní 155 mm, byť na Slovensku.

X123

23. 01. 2025, 14:07

ako ste na to dosli? to nie je pravda.

Marty

24. 01. 2025, 01:41

X123
a na to jste přišel jak že to není pravda?

Martin F.

24. 01. 2025, 07:58

A ty hlavně na Slovensku vyrábí z čeho?

David

24. 01. 2025, 09:30

Ano, je to pravda. Stačí sledovat odborný tisk, a dění ve společnosti CSG

David

24. 01. 2025, 09:31

Na Slovensku ty dělové hlavně vyrábějí tak jako obvykle, ze speciální oceli atd. Jsou jimi vyzbrojena i samohybná děla ZUZANA atd

Martin F.

24. 01. 2025, 10:07

Já odborný tisk naopak sleduji. Tu "speciální ocel" na Slovensku musí dovážet od výrobců, jako je právě Nexter, kteří jsou schopni tyto "polotovary" vyrobit, což není případ Slovenska a z pohledu podpory českého průmyslu nám je to úplně jedno. Dita i Morana jsou jen převlečené Zuzany 2 se slovenskými střevy. Tím neobhajuju nákup Caesaru, jen ty ekonomické důvody z pohledu Čr vidím jinak. A nejsou zde jen ekonomické důvody, ale i vojenské. Například mít dodávky hlavní přímo od zdroje a ne přes prostředníka. Kdyby se houfnice řešili až dnes, možná by Čr dospěla k závěru, že stačí něco jako Dana vz. 77 a k tomu Himars, viz. armáda usa.

Slavoslav

24. 01. 2025, 10:15

Dubnica moze samozrejme pouzivat odliatky aj od inych firiem, nie je odkazana len na Nexter. Ale je pravda, ze ich vlastna zlievaren kde si robili hlavnove odliatky uz nie je

X123

24. 01. 2025, 10:46

kludne ma pouc - 100% vlastnikom ZTS SPECIAL (vyrobca hlavni) je SR