Nacistické projekty: Protiletadlový tank Coelian
Po dobrých zkušenostech s využitím podvozku středního tanku PzKpfw IV pro nesení protiletadlových kanonů, začali němečtí konstruktéři uvažovat o stejném využití podvozku těžšího tanku Panther. Od roku 1942 vzniklo v jejich hlavách a na jejich rýsovacích prknech několik návrhů samohybného protiletadlového tanku založeného na tomto podvozku.
Foto: Prototyp protiletadlového tanku na podvozku PzKpfw V s dřevěnou maketou věže | Flickr.com se souhlasem majitele
Pro všechny plánované stroje, lišících se jak konstrukcí tak výzbrojí, však tato vývojová fáze zůstala i fází poslední. V propadlišti dějin tak zmizel například čtyřhlavňový Flakpanzer vyzbrojený automatickými kanony MG 151/20 ráže 20 mm nebo Flakpanzer nesoucí 88-ti milimetrový kanon Flak 42 s neuvěřitelným efektivním výškovým dostřelem 14,7 km.
Jedinou výjimku v nezhmotněných projektech tvořil právě protiletadlový tank s neoficiálním jménem Coelian. Ani on nebyl sice schválen pro sériovou výrobu, narozdíl od všech svých soků se však dočkal alespoň vzniku jednoho prototypu, byť neúplného.
Foto: Po dobrých zkušenostech s využitím podvozku středního tanku PzKpfw IV (na snímku PzKpfw IV Ausf. H, Wirbelwind) pro nesení protiletadlových kanonů, začali němečtí konstruktéři uvažovat o stejném využití podvozku těžšího tanku Panther. | Flickr.com se souhlasem majitele
K výrobě tohoto prototypu posloužil podvozek tanku PzKpfw V Panther verze Ausf. D. Původní tanková věž byla odstraněna a na její místo měla být posazena nová, rovněž plně otočná a uzavřená věž, nesoucí dva spřažené kanony Flak 37 ráže 37 mm. Kanony měly být uloženy vedle sebe v jedné rovině. Tento dvouhlavňový komplet dostal označení Flakzwiling 44 (Zwiling = dvojče). Náměr kanonů se pohyboval od - 15 do + 90 stupňů. Ani tento jediný vzniklý prototyp však nebyl plně funkční neboť místo věže měl pouze dřevěnou maketu.
Foto: Prototyp protiletadlového tanku na podvozku PzKpfw V s dřevěnou maketou věže | Flickr.com se souhlasem majitele
Konstrukce skutečné věže totiž byla velmi problematická a v době předvedení prototypu Adolfu Hitlerovi a odborníkům Waffenamtu, 7. prosince 1943, ještě nebyla dořešena. Pravě tato skutečnost nakonec vedla zbrojní úřad ke zrušení celého projektu a ukončení vývojových prací. Zmíněný nekompletní prototyp tak zůstal prvním a posledním exemplářem Flakpanzeru Coelian.
Video: Realizované i nerealizované německé projekty protileteckých tanků / YouTube
Zdroj: Panzernet
Komentáře
ACE
24. 01. 2020, 13:26Obecně vzato s tvým názorem souhlasím, ale bez znalostí konkrétních důvodů proč chtěli volit poměrně výrobně pracný a nákladný podvozek se dá těžko usuzovat. Letadla byla asi největší hrozba, zvláště na západní frontě a proto potřebovali něco co by opravdově fungovalo a vydrželo.
liberal shark
23. 01. 2020, 12:19Je Marek Lukáš původním autorem tohoto článku na Panzernet ?