Nehoda SR-71, aneb jak se nejrychlejší kosák rozpadl během letu
Lockheed SR-71, známý jako „Blackbird“ a mezi posádkami přezdívaný “Habu”, je americký dvoumotorový proudový strategický průzkumný letoun, vyvinutý během 60. let dvacátého století. 25. ledna 1966 byl pilot Bill Weaver a jeho navigátor na zkušebním letu stroje z počáteční série SR-71A, když se kolem nich letadlo doslova rozpadlo. Momenty hrůzy pilot poté popsal takto:
“Létání jsou prostě hodiny nudy přerušované momenty děsivé hrůzy. Po vzletu jsme dosáhli cestovní výšky 78 800 stop (24 km). Následně, když jsme natočili křídlo o 35 stupňů pro zatočení, selhal pravý motor a zaseklo se ovládání. Pokusil jsem stále držet letoun pod kontrolou, ale během několika sekund jsem omdlel a letoun kolem nás prostě zmizel.
Foto: Stroj se měl původně jmenovat RS-71, ale po přeřeknutí amerického prezidenta při jeho představení veřejnosti se ujalo jeho, později oficiální, označení SR-71. | Wikimedia Commons
Moje další vzpomínka byl pocit, že se mi zdá sakra špatný sen. Postupným nabytím vědomí jsem si uvědomil, že to není žádný sen. To bylo také znepokojivé, protože jsem prostě nemohl přežít to, co se právě stalo. Proto musím být mrtvý. Jelikož jsem se necítil vůbec špatně - jen doznívající pocit euforie - rozhodl jsem se, že být mrtvý nakonec není tak špatný. Jakmile jsem se plně probral a začal si uvědomovat, co se děje, uvědomil jsem si, že nejsem mrtvý, ale jsem mimo letadlo. Zvuk svištícího vzduchu mi potvrdil, že padám, ale nic jsem neviděl. Čelní průzor mého tlakového obleku zamrzl a já zíral jen na vrstvu ledu.
Hustota vzduchu ve vysoké nadmořské výšce není dostatečná k tomu, aby omezovala pohyb těla a mohla by se rychle vyvinout odstředivá síla dostatečně silná, aby způsobila fyzické zranění. Z tohoto důvodu byl padákový systém SR-71 navržen tak, aby krátce po katapultáži a následném oddělení sedadla automaticky vypustil malý stabilizační padák.
Foto: Pilot v kokpitu letounu SR-71 | Wikimedia Commons
Malý stabilizační padák se vypustil a dělal svou práci. Nastal ale další problém: hlavní padák, který byl navržen tak, aby se automaticky otevíral ve výšce 15 000 ft (4,5 km). Neměl jsem vůbec jistotu, že funkce automatického otevírání bude fungovat. Neexistoval způsob, jak zjistit, jak dlouho jsem byl v bezvědomí, nebo jak daleko jsem už padal. Cítil jsem, že je čas na ruční zatažení D-kroužku na svém padáku, ale s větrem nafouknutým oblekem a rukama zkřehlýma chladem jsem ho nemohl najít. Potom jsem ucítil uklidňující trhnutí a náhlé zpomalení díky vypuštění hlavního padáku. Zvedl jsem zmrzlý průzor helmy a viděl jsem, jak sestupuji jasnou zimní oblohou s prakticky neomezenou viditelností.
Moje vůbec první samostatné přistání na padáku bylo docela hladké. Když jsem se dostal na zem, což bylo prakticky uprostřed ničeho, našel mě tam farmář, který náhodou kontroloval své pozemky ve vrtulníku. Dostal mě na vrtulník a odletěl se mnou do nedaleké nemocnice.
Na ten let vrtulníkem mám dodnes živé vzpomínky. O rotorových letadlech jsem toho moc nevěděl, ale věděl jsem toho hodně o „červených čarách“ (red lines) a on celou dobu udržoval rychlost letu nad červenou čarou. Nemohl jsem si pomoct, ale pomyslel jsem si, jak ironické by bylo, kdybych přežil jednu katastrofu, abych zažil druhou, kterou by provedl vrtulník, který mě zachránil. O dva týdny později jsem byl zpět na novém SR-71.”
Vyšetřování nehody následně odhalilo, že se nosní část letadla odlomila a dopadla asi 10 mil od vraku. Trosky byly rozptýleny na ploše přibližně 15 mil dlouhé a 10 mil široké. Extrémně vysoké zatížení vzduchem a tíhy (G), kladná i záporná, pilota i navigátora doslova vytrhly z letadla. Pilot Bill Weaver měl tenkrát neuvěřitelné štěstí.
Foto: Poslední let SR-71. V popředí je podplukovník Raymond E. "Ed" Yielding, za ním stojí navigátor podplukovník Joseph T. "JT" Vida, 6. března 1990 | Wikimedia Commons
Letoun SR-71 sloužil v letectvu Spojených států v letech 1964–1998. Celkem bylo vyrobeno 32 kusů, z nichž 12 bylo zničeno při nehodách. Během střetu s nepřítelem nedošlo ke ztrátě žádného stroje. SR-71 byly zařazeny k jednotce 9. SRW 14. letecké divize, která měla hlavní základnu na Beale AFB v Kalifornii. Detašované jednotky první strategické průzkumné letky 9. SRW byly dislokovány na základně Kadena AFB na Okinawě a na britské základně Royal Air Force Mildenhall v Suffolku. SR-71 také drží od 28. července 1976 rekord jako nejrychleji letící letoun s lidskou posádkou, když překonal starší vývojový typ Lockheed YF-12. Naměřená rychlost tehdy činila 3,29 Ma (3 529,6 km/h).
Komentáře
czert
17. 04. 2021, 00:32Bombero
Jak nemam komouse rad, tam musim napsat, ze sestel kal007 jim plne schvaluju, protoze to byl s nejvetsi pravdepidobnosti spion.
Vyborna je o tom kniha drama nad sachalinem.
No a abychom zustali u tematu, tak jak amici sestreli irance svoji plechovkou vincencesem, tak to amici udelali velkou botu.
Nikdo
16. 09. 2020, 08:10Doporučuji návštěvu https://pimaair.org/, zajistit si lístek a zajet si do Arizony. Po obhlídce, nastudování dokumentů, vyslechnutí originálních nahrávek z kokpitu, porovnání s vedle stojícími artefakty Mig25, by, možná, mohla mít diskuse o střetech Mig a SR-71, alespoň nějaký smysl.
bombero
15. 09. 2020, 09:19omny- už jsem vám jednou psal, že mě nemusíte oslovovat stejně, jako se oslovujete v rodině. Proč bych měl hledat něco, co já netvrdím? Já své příspěvky na rozdíl od vás dokážu ozdrojovat.Mimo pewerse máte na mysli třeba KAL007?
bombero
15. 09. 2020, 07:32OMNY-"US s Ruskem pak uzavřeli tajnou dohodu trvající 35 let o mlčenlivosti...." Zajisté. Kdyby se rusovi povedl takový úspěch, tak by zajisté o tom mlčel.Když smázli Powerse, tak to okamžitě pustili do celého světa. Je zajimavé, že o tom víte jen vy, stejně jako o těch dalších sestřelech.Ale důkazy o tom jsou jako paní Colombová,pořád o nich mluvíte, ale nido je neviděl. Ale on to bude spíš jen vlhký sen proruskýho trola, že?
Jura
14. 09. 2020, 21:08Jako kluk jsem si podle nějakých fotek toho amerického agresora co šly sehnat udělal model, fotek bylo pomálu a dost mizerné, ale to letadlo je prostě fascinující takže co nešlo jinak dohnala fantazie, když přišla možnost koupit si to normálně jako model neodolal jsem a pro srovnání zakoupil, ukázalo se ze mám fakt dost bujnou fantazii, ale nevadí je to výjimečné letadlo.
Marian
14. 09. 2020, 19:54Omny - vase reakce me neprekvapuje. Osobni napadani a invektivy. Me to ale nevadi a neboli. Dnes se tomu smeju. Bohuzel driv komousi reagovali na mensi podnety hruzne. Nastesti uz tu moc nemate. A to je dobre.
bombero
14. 09. 2020, 19:04Omny- jj, plně chápu, že pravda bolí
A já se jen pořád těším na nějaký seriozní odkaz na to sestřelený letadlo.Zatím to má asi takovou vypovídací hodnotu, jako když bych napsal, že se povídá, že turek ten ruský SU-24 sestřelil brokovnicí.Pravděpodobnost si myslím, že je tak asi stejná v obou případech.
A že 200km nic není?Je rozdíl, mezi stálou letovou ryhlostí po dobu desítek minut, a devastací motoru po dobu pár desítek vteřin. A pak nevím, čím by po něm střílel, když co vím, tak to dokázal jen bez podvěsné výzbroje. a dolet 300km snad ani nemá cenu komentovat...
Marian
14. 09. 2020, 17:13Teda hosi... Ne ze bych se ztotoznoval s nektetymi vyroky Karel3, ale docela si vas maze na chleba . Na vsechny vase pseudoargumenty "zrejme, udajne, atd", vam predlozi presny popis toho co se stalo. Nevim odkud cerpa, ale vedomosti o detailech ma.
Kdyz uz chcete mit v diskuzi navrh, tak aspon pouzivejte relevantni argumenty. Ja to sleduju jako v kine :)
a diky tomu, ze jsem proti komousum, jejich hruzovlade a bytostne nesnasim jejich zverstva, tak davam karel3 bod!
Cateye
14. 09. 2020, 13:57Omny: Je to tak. V osmdesátých letech přestaly SR-71 prakticky létat nad Baltským a Severním mořem k důležitým strategickým přístupům Sovětského svazu právě kvůli MiG-31, který se několikrát dostal do úspěšného záchytu. Nepochopil to jen pan Karel, asi proto že je to lepší člověk, než my - slovanští primitivové.
Berndthardt
14. 09. 2020, 08:21Karel!
Jste fakt dobrej, honem dávejte další! :D
CE
13. 09. 2020, 22:07Udělal jsem si radost a při návštěvě USA jsem viděl 7 kousků (5x SR-71, 1x A-12 a 1x A-12 Trainer), včetně dvou přímo na AFB Edwards. A jako bonus 2x dron D-21 a 1x U-2
To SR není přeřek presidenta ale Strategic Reconnaissance, místo původně zamýšleného RS - Reconnaissance. President Johnson v proslovu řekl jmého letounu dobře, ale v tiskových materiálech pro novináře, zástala původní verze jména. Za přejmenování stojí tehdejší náčelník generálního štábu USAF Curtis LeMay.
Milan
13. 09. 2020, 21:10Co se týče toho titanu, tak významná část šla přes tehdejší Československo.
Milan
13. 09. 2020, 21:08Zájemcům o historii Kosa doporučuji tyto clanky:
https://www.valka.cz/11197-A-12-Blackbird-1-Vysoko-a-rychle
https://www.valka.cz/11198-SR-71-Blackbird-2-Mimo-dosah-PVO
https://www.valka.cz/11200-SR-71-Blackbird-3-Vysoke-pozadavky
Jirka_26
13. 09. 2020, 20:36Ještě perlička - Amíci tehdy nezvládali výrobu titanu v průmyslovém měřítku, takže přes nastrčené firmy nakupovali titan - v Sovětském svazu... :-)
Jirka_26
13. 09. 2020, 20:24Jestli si dobře pamatuji, tak MIG 25 byl asi o 200 km/h pomalejší, než SR-71, takže ho dohonit nemohl a nevím, jestli bylo v takové rychlosti možné ppoužít nějakou raketu vzduch-vzduch, tak moc do toho nevidím. Jenže Sověti technické údaje úspěšně tajili a dokud jim s pětadvacítkou neuletěl do Japonska, neměli tucha, jak je letadlo konstruované a proč je tak rychlé. SR-71 měl jeden zásadní problém, a to je materiál pláště, kde použili titan. Ten je velmi tvrdý, špatně se obrábí, má problém s některými jinými materiály (nesmělo se používat nářadí s kadmiovaným povrchem atd.) a i když je daleko pevnější než hliníkové slitiny, je asi dvakrát těžší. Proč byl tak dlouho k letu připravován - titan má velkou teplotní roztažnost a byl spočítaný tak, že se při vysokých rychlostech po oteplení třením vzduchu roztáhne a všechno se dotěsní. Na zemi byl neustále cítit kerosin, protože to letadlo prostě utěsnit nešlo, proto tak dlouhé kontroly a příprava... Sovět měl sice vlastního titanu dostatek, ale vodka je svinstvo a spoléhat na to, že ruský mužik bude éro vyrábět za střízliva a neudělá nějaký kopanec nešlo. A také chyběly technologie na výrobu éra z titanu. Takže hlavně kvůli ceně se vymyslelo éro z nerezového plechu, který mužik uměl opracovat a svařit v docela vysoké kvalitě. A i přístrojové vybavení bylo jaksi na úrovni středověku, elektronkové přístroje ale měly na druchou stranu výhodu v odolnosti proti EMP. Amíci po prověření uneseného letadla částečně pokývali hlavou, že to zase tak špatný nápad není a kupodivu to i v takovém provedení létá nebezpečně rychle. Jasně, Rus neměl dostatečně výkoný motor a pokud chtěl přes 3 mach, musel jít tvrdě na maximální forsáž, takže pak toho motory moc nevydržely a preventivně se měnily.
Cateye
13. 09. 2020, 19:49Nádhera jak pan Karel pokaždé vykvete ve vodopádech slov a smajlíků, jako ohňostroj. Je ozdobou zdejšího diskuzního fóra a vždycky mi tím udělá lepší den. Jeho moudrá slova, například jak SR-71 prospěl vítěznému tažení USA ve Vietnamu by se měla kamene tesat!
Zdenek
13. 09. 2020, 16:35Karel3,tvuj doplnek k havarii perfektni, reakce na Cateye trapna - on asi realne popsal v co veleni armady doufalo ze ma nadeji na uspech nebo odstraseni.Ja slouzil na radaru na navadecim stanovisti pro Migy21. O urovni vypovida nasledujici : americani na AH 1 kopirovali hranici a obcas ji i strihli, vzdy se k nim prihnala dvojice Migu ale vzdy pozde.Jednou pilot AH1 preletel Sumavu(nespis zabloudil) v oblasti horni casti Lipna a letel podel Sumavy v nasem vnitrozemi, nalitla na nej dvojice Mig 21 a mela ho jak na strelnici, dokud na nej nevystrelili tak o nicem nevedel. Jakmile migy zaregistroval zacal manevrovat, letel od vesnice k vesnici, nad ves nici vzdy visel a nez se migy otocily mazal k dalsi vesnici, zorientoval se az u rozvadova kde vyletel do nemecka.Strileli na nej z palubniho kanonu asi 3x neuspesne.
Na SR se dalsi radary nezapinali, bylo to rutinni sledovani, zapnutim dalsich radaru by se jen ztizilo sledovani protoze by se vzajemne rusily.
Metodiky byly na vsechno, v pripade odpaleni ARM(protiradarove samonavadeci strely) se mely stridave zapinat-vypinat radary na ruznych stanovistich s tim ze se strela "zmate" , to bych hrozne rad videl v praxi.
Z toho co jsem videl na radaru tak muzu rict, ze provokace americkych prostredku proti hranici byla trvala a ze strany Vars. smlouvy prakticky zadna. V reci a vypraveni starych zbrojnosu se tradovalo ze pri nejakem cviceni pilot s 21 zakufroval a vletel cca 50km do NSR nez se na to prislo a navedl se zpet, v Nemecku na to byla reakce 0, asi to meli totalne na haku. U nas startovali 21 porad proti narusiteli, to muselo stat strasny penize ktery zakonite chybeli jinde a ktery chabe socialisticke hospodarstvi nebylo schopno vyprodukovat.
Cateye
13. 09. 2020, 15:55Jak správně poznamenal pan Karel, od 70 let, s masivním nástupem průzkumných družic a se zařazením MiG-31 do PVO, význam SR-71 prudce klesal, takže se začal využívat už jen jako projekce síly vůči velice nebezpečným státům, jako Granada, nebo Panama. Naštěstí se do nich podařilo vrátit demokraci, takže se Grenada opět mohla svobodně vrátit mezi nejchudší země planety...
Samechov
13. 09. 2020, 15:41... vidíte, tenhle stroj když jsem byl na vojně jako řadový voják nás nenechal naobědvat. Byl to fičák poplach. Jako že byl neviditelný... takhle, měl být. Jenže staré dobré radary byly chytřejší..... na 4806 PVOS , Podlešín. Vypínaly se nové stroje {snejně ho neviděly) a nechávaly se puštěné ty staré. Tenkrát byla strategie jiná, ale to není důležité. Dnes je z bunkru zachované muzeum. Několikrát jsem tam byl, nostalgie. BB SR71 je na svoji dobu krásné letatdlo, i když v době působení na vojně to byl nepřítel.
Franta
13. 09. 2020, 14:45Tak je dobře že soudruzi svuj raj delníku a rolniku uhajili a vždy stali neochvejne na stráži míru a pokroku pod zastitou velkého Sovetského svazu
Dodnes jsou na své uspechy na poli obrany socialistické vlasti právem hrdí....gratulujeme
Jen tak dal soudruzi jen tak dál , dohnat předehnat
Cateye
13. 09. 2020, 13:49Pan Michal Janda tady na facebookové diskuzi plácá nesmysly. Poloha SR-71 se předávala z PVO NDR, protože se na jejich radiolokátorech objevil logicky první. Takže naše hotovostní letka MiG-23 v Plané byla v době přiblížení Blackbirdu k našim hranicím už dávno ve vzduchu. K záchytu SR-71 byla vypracována speciální metodika, kdy hotovostní letouny nejprve směrem na Jihlavu nabraly výšku 10000 metrů a po obratu 290 stupňů stoupaly k hranicím na dynamický dostup 19 kilometrů. Ze vzpomínek piloti udávají že jakmile byl SR-71 ozářen jejich palubními radiolokátory, okamžitě měnil směr do německého vnitrozemí. Naše PVO počítala s překročením hranic Američany jen v případě navigační chyby. Ti totiž moc dobře věděli že i kdyby se dokázali vyhnout stíhačům, byl tady ještě systém S-200, ze kterého měli mnohem větší strach. Proto také nikdy v historii SR-71 nepřekročil hranice států Varšavské smlouvy.
Zdenek
13. 09. 2020, 12:18SR 71 byl na radiolokatoru P 14 nebo O 14 videt na dalce 450 -470 km, vyskomery ho take sledovaly bez problemu, dokonce bylo narizeno ozarovat ho trvale vyskomerem a doufalo se,ze se tim zahlti prostredky radiotechnickeho pruzkumu na palube.Zachycoval se bez jakehokoli upozorneni.Nezachytit ho na 400 km znamenalo prusvih.
stefan
13. 09. 2020, 09:42V první půlce 80 let jsme měli u jednotky PVOS vybavené komplexem S 75 Volchov minimálně jednou týdne poplach kvůli letu SR 71 kolem hranic Československé republiky se Spolkovou republikou Německo. Komplex byl aktivován včetně protiletadlových řízených raket v případě, že by přeletěl hraniční čáru. Pak by se čekalo jenom na povel ke zničení. Jenom je veliká škoda, že v 90.letech se rozhodlo o zrušení vojsk PVOS, v současné době Armáda ČR nemá adekvátní prostředky k zničení případného narušitele státní hranice. Než vzlétnou Gripeny z Čáslavy k zásahu proti narušiteli, tak je cizí letadlo dávno mimo republku Naše 4 min. norma u PVOS k zahájení činnosti byla nepřekonatelná,