Nejmladší bojový pilot 2. světové války. V patnácti letech odlétal 20 bombardovacích misí nad Německo
Není žádným tajemstvím, že během první světové války bylo běžné, že muži při narukování do armády lhali o svém věku. To samé se pak dělo i za 2. světové války, kdy ti, kteří chtěli za každou cenu sloužit, si ke svému reálnému věku přičítali několik měsíců či dokonce let, aby mohli vstoupit do armády. Mladý Brit Thomas Dobney si ke svému věku přidal téměř čtyři roky, v důsledku čehož se stal nejmladším pilotem bombardéru v tomto konfliktu.
Foto: Dobney začínal službu na bombardéru Armstrong Whitworth Whitley | Wikimedia Commons / Public domain
Ve čtrnácti letech jeden z jeho spolužáků Thomase Dobneyho vyzval, aby se přihlásil do dobrovolnické zálohy Královského letectva (RAFVR). Udělal to, co by v té době zkusila možná většina teenagerů, kdyby čelila takové výzvě: šel do toho.
Protože ještě nedosáhl požadovaného věku 18 let, uvedl místo roku 26 rok narození 1922. Nikdo jeho formuláře nezpochybňoval. Ani to, proč se zdálo, že navzdory údajně "zralému" věku roste jako z vody. Tak se stalo, že byl předvolán před výběrovou komisi, která měla za úkol rozhodnout, zda se bude cvičit jako pilot. Pouze jeden člen se obtěžoval zpochybnit jeho věk.
Když byl Dobney požádán o rodný list, dělal hloupého a odpověděl: "Poslal jsem ho, pane. Musíte ho mít." Protože nechtěl vypadat nekompetentně, že ztratil tak důležitý dokument, připustil důstojník Dobneyho k výcviku jako letce druhé třídy.
Po letech od konce druhé světové války Thomas Dobney vzpomínal, že jeho strategie, jak přimět matku, aby souhlasila s jeho službou v RAF, spočívala v tom, že ji jednoduše obehlal: "Pokud šlo o ni, nastoupil jsem jako pozemní personál. Kdyby věděla, že půjdu jako pilot, určitě by mi v tom zabránila." Nejprve se školil v RAF Cardington a zanedlouho byl převelen do Medicine Hat v kanadské Albertě, kde získal pilotní odznak.
Po návratu do Velké Británie byl Dobney přidělen jako seržant pilot k letce vyzbrojené bombardéry Armstrong Whitworth Whitley. Spolu se svou posádkou plnoletých mužů se nyní patnáctiletý mladík zúčastnil zhruba 20 bombardovacích misí v německém vzdušném prostoru.
Během služby u RAF měl Thomas Dobney tu čest setkat se s králem Jiřím VI, který navštěvoval různé bombardovací základny po celém Spojeném království. Tento okamžik byl vyfotografován a snímek zveřejněn v celostátních novinách. Dobneyho odcizený otec byl v šoku, když vzal do ruky ranní zprávy a uviděl svého patnáctiletého syna "pilota veterána", jak si potřásá rukou s vládnoucím monarchou. Zavolal na ministerstvo letectví, aby se na situaci zeptal. Krátce nato obdržel Dobney dopis od RAF, v němž ho propouštělo z důvodu "nedosažení minimálního věku".
Místo pokárání mu RAF slíbilo, že Dobneymu zachová jeho hodnost, pokud se po dosažení plnoletosti přihlásí do ozbrojených sil. Rozhodl se pokračovat ve své kariéře v letectví, získal zaměstnání v továrně na letecké motory a poté, jakmile dosáhl 16 let, vstoupil do Fleet Air Arm (FAA) a Air Transport Auxiliary (ATA). V roce 1943 mohl Thomas Dobney znovu vstoupit do RAF. Nedlouho poté se jeho letoun zřítil kvůli poruše motoru, když startoval na misi. Zranění, které utrpěl, ho vyřadilo na zbytek války.
Během svého působení v RAF získal Dobney několik medailí za válečné tažení, které mu byly odepřeny kvůli jeho nelegálnímu zařazení do služby. Díky tomu, že jeho matka napsala dopis britskému premiérovi Winstonu Churchillovi, mu byly nakonec uděleny a dostal omluvu.
Dobney se nakonec rozhodl pro kariéru v oblasti vymáhání práva. Později se vrátil k RAF jako letecký dispečer a poté pracoval pro deník Daily Express. Jeho válečné eskapády mu vynesly zápis do Guinnessovy knihy rekordů jako nejmladšímu kvalifikovanému vojenskému pilotovi na světě. Přesto o svých zkušenostech až do své smrti v roce 2001 spíše mlčel.
Zdroj: warhistoryonline
Komentáře