Německé letectvo testuje nové letecké protiletadlové řízené střely Meteor na svých Typhoonech
Německé vojenské letectvo intenzivně testuje nové letecké protiletadlové řízené střely s aktivním radiolokačním navedením Meteor na svých víceúčelových bojových letounech Eurofighter Typhoon. Zprávu v minulých dnech potvrdila tisková služba Bundeswehru.
Foto: Německé vojenské letectvo intenzivně testuje nové letecké protiletadlové řízené střely s aktivním radiolokačním navedením Meteor na svých víceúčelových bojových letounech Eurofighter Typhoon. | Bundeswehr / CC BY-NC-ND
V rámci zmíněných testů provádějí dva vyčleněné stroje Eurofighter Typhoon delší lety s novými řízenými střelami v podvěsu, aby se vyhodnotilo, jak střely ovlivňují letový výkon a spotřebu paliva. Kromě toho se na letounech testuje také nový software, který rozšiřuje sortiment používané munice. Zkušební lety by měly trvat asi do konce letošního léta, následně pak velení letectva učiní konečné rozhodnutí o vyzbrojení letounů Eurofighter Typhoon novou municí. Podle dosavadních zjištění je odpor vzduchu střel Meteor na Typhoonech prakticky stejný jako například u střel AIM-120 AMRAAM.
Meteor je evropská protiletadlová řízená střela středního až dlouhého dosahu s aktivní radiolokační naváděcí hlavicí. Přímý vývoj střely byl zahájen v roce 2002 u koncernu MBDA po několika letech příprav na podnět vzdušných sil Velká Británie, Německa, Francie, Itálie, Švédska a Španělska. První pokusný odpal střely byl proveden v roce 2006 ze švédského letounu JAS-39 Gripen. Kromě Gripenu se počítá se střelami Meteor také u francouzských letounů Dassault Rafale, evropských Eurofighter Typhoon a také amerických F-35. Ve světě se však v současnosti vyvíjejí další bojové letouny, které s použitím těchto střel počítají.
Základ konstrukce střely Meteor je z titanu. Za letu ji nejprve pohání raketový a později náporový motor (ramjet), který jí uděluje letovou rychlost až 4 Machy. Uváděný maximální dosah je 120 km, ale předpokládá se, že reálný dosah je až 160 km. Na vývoji střely se navíc stále pracuje, takže s novými výrobními sériemi se bude pravděpodobně dosah ještě zvyšovat.
Foto: Řízená střela s aktivním radiolokačním navedením Meteor | ILAboy / CC BY-SA
Navádění střely Meteor na cíl zajišťuje v okamžicích po odpalu inerciální systém, který je pak vystřídán aktivním radiolokačním systémem střely doplněným o datalink zajišťující spojení střely a letounu. Naváděcí systém Meteoru umožňuje navedení i na malé vysoce manévrovatelné cíle jako jsou např. jiné řízené střely nebo drony.
K prvnímu zkušebnímu odpalu z letounu typu Typhoon došlo před koncem roku 2012 a postaralo se o něj britské letectvo. Podle uvedených dat je zřejmé, že německé vojenské letectvo dosud se zařazením Meteorů do výzbroje svých Typhoonů nijak nepospíchalo.
Zdroj: flugrevue.de
Komentáře