Petr Čtvrtníček v novém českém obrněném vozidle Patriot II 4x4
Petr Čtvrtníček, filmový a divadelní herec, si v rámci své návštěvy na Dnech NATO v Ostravě vyzkoušel jízdu v novém českém obrněném vozidle Patriot II 4x4. Nové střední univerzální pancéřované vozidlo Patriot II je postavené na unikátním podvozku české automobilky Tatra Trucks a postavila jej společnost Excalibur Army. Jaký má Petr vztah k Tatře a jak si užil jízdu tímto speciálem se dozvíte v reportáži na konci článku. Pojďme si nyní trochu představit vozidlo Patriot II 4x4.
Foto: Petr Čtvrtníček se vyjadřuje k jízdě v novém obrněnci Patriot II 4x4
Svou premiéru si stroj odbyl na veletrhu IDET 2019 a veřejnost si jej mohla také prohlédnout zblízka na akci Bahna 2019 a nově na Dnech NATO.
Foto: Patriot II 4x4 na veletrhu IDET 2019
Na veletrhu IDET Patriot II 4x4 díky své unikátní konstrukci i výkonům získal dokonce ocenění Zlatý IDET. Patriot druhé generace je stejně jako jeho předchůdce Patriot 4x4 vozidlo modulárního konceptu a spadá do kategorie vozidel o váze 13 až 17,5 tun. Díky své univerzálnosti a modularitě je Patriot II vhodný pro bojové nasazení, hlídkové mise či průzkumnou činnost. Představuje vhodnou platformu pro velitelská, spojovací, komunikační, protichemická či zdravotnická vozidla nebo jako nosič zbraňových systémů.
Foto: Patriot II 4x4 na veletrhu IDET 2019
Najde však uplatnění i u bezpečnostních sil a civilních složek, jako jsou například policie, hasiči, záchranáři, bezpečnostní služby a další. Konstrukce vozidla umožňuje instalaci věží s ručně ovládanými zbraněmi do ráže 14,5 mm nebo dálkově řízených zbraňových stanic s kanony do ráže 20 mm nebo granátomety. Vedle toho může být Patriot II vybaven řízenými střelami či minometem.
Foto: Patriot II 4x4 na veletrhu IDET 2019
Stejně jako předchůdce i Patriot II využívá podvozek Tatra s centrální nosnou rourou, výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami a pohonem všech kol. Výjimečné vlastnosti tatrováckého podvozku jsou podtrženy schopností vozu překonat vertikální překážky do výšky 0,5 m, příkop do šířky 0,9 m a stoupavostí 45 stupňů. Brodivost bez přípravy dosahuje hodnoty 1,2 m. Maximální technicky přípustná hmotnost se u novinky zvýšila na 17,5 t, Patriot II se oproti původnímu provedení i zvětšil na délku a na výšku, délka činí 6250 mm, prodloužil se zároveň i rozvor na 3650 mm, šířka vozu je 2550 mm a výška 2800 mm. Díky těmto parametrům je Patriot II snadno přepravitelný transportními letadly i výsadkovými plavidly.
Foto: Střední univerzální pancéřované vozidlo Patriot II
Nový vůz dostal i výkonnější pohonné jednotky, což mu společně s podvozkem Tatra zaručuje vynikající jízdní vlastnosti v těžkém terénu i na zpevněných komunikacích. K dispozici je nyní motor Cummins ISL Euro 3 o výkonu 270 kW anebo vzduchem přímo chlazený motor Tatra T3C-928-90 Euro 3 o výkonu 300 kW. S nimi může Patriot II dosahovat maximální rychlosti až 110 km/h, v terénu pak 45 km/h. U Patriotu II se prodloužil i jízdní dosah, ten nyní činí 700 km oproti 500 km u jeho předchůdce.
Patriot II je zabezpečen proti zbraním hromadného ničení (ZHN) účinnou filtroventilací včetně klimatizace, jeho vybavení mu zajišťuje bezproblémovou funkčnost ve velkém rozmezí mínusových i plusových teplot. Ke změnám došlo i v oblasti odolnosti vozidla. Patriot II může disponovat balistickou ochranou úrovně 2 až 4, protiminová ochrana má úroveň 2a/2b až 3a/3b dle STANAG 4569. Nechybějí protivýbuchová sedadla v kabině, která nyní disponuje větším prostorem pro osádku, podlaha vozu je konstruována tak, aby co nejvíce utlumila případné následky výbuchu pod vozem. Patriot II je vybaven i automatickými hasicími systémy v kabině a motorovém prostoru.
Video: Petr Čtvrtníček v novém vozidle PATRIOT II / YouTube
Komentáře
Marty
23. 10. 2019, 17:57Desingem a klasicky oteviranymi zadnimi dvermi se mi Gerlach od Zetoru libi vic. TTD maji hodne podobne. Ale postupne i tomu Partiotu prichazim na chut.:wink: