Polskému letectvu byly dodány první dva letouny F-35A Husarz. Výcvik probíhá v USA
V rámci zásadního milníku v modernizaci polského letectva přistály na letecké základně Ebbing Arkansaské národní gardy ve Spojených státech první dva bojové letouny 5. generace Lockheed Martin F-35A Lightning II určené pro Polsko. Polsko se tím připojilo k vybranému okruhu zemí provozujících letouny F-35 a zahájilo novou etapu obranné spolupráce se Spojenými státy.
Foto: Lockheed Martin F-35A Lightning II amerického letectva | MSgt John Nimmo Sr. / Public domain
Po vzoru ostatních mezinárodních uživatelů F-35 se polské letectvo rozhodlo zřídit na americké půdě jednotku pro výcvik svých pilotů a techniků. Na rozdíl od Dánska, Norska a Nizozemska, které k tomuto účelu využívají leteckou základnu Luke v Arizoně, zahájilo Polsko svůj výcvikový program na letecké základně AR ANG v Ebbingu. První dva polské letouny F-35A Lightning II dorazily 23. prosince z továrny ve Fort Worth v Texasu. Od nynějška budou polský personál cvičit specialisté z 85. stíhací skupiny amerického letectva, která je zodpovědná za výcvik zahraničních pilotů v rámci programu Foreign Military Sales (FMS).
Letecká základna Ebbing byla oficiálně určena jako výcvikové středisko pro mezinárodní uživatele letounů F-35A v březnu 2023. V červenci 2024 33. stíhací pluk reaktivoval pro výcvik pilotů z různých zemí 85. stíhací skupinu a 57. stíhací peruť. Po vyloučení jiných možností – například společné základny San Antonio-Lackland v Texasu a základny Selfridge Air National Guard Base v Michiganu – USAF vybralo Ebbing jako místo, kde bude probíhat jak program F-35 FMS, tak působit peruť F-16 Vzdušných sil Singapurské republiky. V příštích letech budou v Ebbingu cvičit piloti z Finska, Německa, Švýcarska a Singapuru – všichni současní nebo budoucí provozovatelé letounů F-35A. Tato iniciativa posiluje pozici základny jako jednoho z předních mezinárodních center pro výcvik posádek páté generace.
F-35A je víceúčelový stíhací letoun typu stealth určený pro konvenční vzlet a přistání, vyvinutý ve Spojených státech společností Lockheed Martin za přispění firem Northrop Grumman, BAE Systems a Pratt & Whitney. Provozuje, nebo pořizuje jej řada zemí, od Spojených států a Spojeného království po Izrael, Japonsko, Jižní Koreu, Norsko, Nizozemsko, Itálii, Austrálii, Dánsko, Belgii, Polsko, Singapur, Finsko, Kanadu, Švýcarsko, Českou republiku, Rumunsko, Řecko a Německo. Jeho výzbroj je přizpůsobena různým typům misí, od vzdušného boje a pozemní podpory až po přesné údery, zejména díky 20mm rotačnímu kanonu M61A2 Vulcan a schopnosti nést střely vzduch-vzduch nejnovější generace a přesně naváděnou munici, jako jsou GBU-31 JDAM nebo GBU-39 SDB.
Je vybaven radarem AN/APG-81 AESA, který poskytuje vynikající detekční dosah, zatímco systém DAS (Distributed Aperture System) a elektrooptický zaměřovací systém EOTS (Electro-Optical Targeting System) zajišťují 360stupňové situační povědomí a přesnou identifikaci cíle. Pilot rovněž využívá přilbový zobrazovací systém (HMDS), který promítá údaje o letu a misi v reálném čase, doplněný o zabezpečené datové spoje a sadu elektronického boje (EW) schopnou rušit nepřátelské radary a čelit hrozbě řízených střel.
F-35A je poháněn motorem Pratt & Whitney F135-PW-100, který generuje tah až 128 kN (191 kN s přídavným spalováním), což letounu umožňuje dosáhnout maximální rychlosti Mach 1,6 (asi 1930 km/h). Může vzlétnout při maximální hmotnosti přibližně 31 800 kg, vyznačuje se bojovým dosahem přibližně 2220 km a maximálním doletem přibližně 3670 km. Jako takový je to stíhací letoun určený k projekci vzdušné síly na velké vzdálenosti, zajištění vzdušné převahy a plnění více úkolů s profilem stealth, který ztěžuje jeho odhalení a zachycení.
Polské stíhačky F-35A mají nahradit starší letouny MiG-29 a částečně Suchoj Su-22 pro pozemní útoky. Celkem bylo objednáno 32 letounů, které jsou v Polsku označovány jako „Husarz“ na počest slavných okřídlených husarů, legendárního druhu jezdectva, který se účastnil rozhodujících bitev v evropské historii.
Zdroj: Defense News, Armyrecognition.com
Komentáře
Czertik
09. 01. 2025, 23:48doufam ze polaci po tom, co se dostanou do polska je budou pouivat k utokum na ruske pozice.
aspon bychom videly kolik je pravdy na tom ze ruske rdary dokazi zachyti f35.
Radek
09. 01. 2025, 12:50Až na to, že F-35 používá 25mm rotační kanón GAU-22/A, čtyřhlavňovou variantu GAU-12 z Harrieru II. I když má jen 182 nábojů, na 3-4 dávky to stačí. A drony nijak zvlášť nemanévrují.
Slavoslav
09. 01. 2025, 14:17tu by ma fest zaujimala presnost /ucinnost tychto zbrani. Kedze to ma rusak tak verim, ze to bude aj vo vybave zapadnych lietadiel. Kanon je totiz de facto osadeny na pohyblivej lafete ktora umoznuje korekciu par stupnov a riadeny pomocou dat z radaru. Presne zamierenie tak nie je len o nasmerovani lietadla ako to bolo za cias klasickych dogfightov, ale strelbu de facto riadi pocitac
Pepík Knedlík
09. 01. 2025, 11:32Zaráží me maly tah motoru na tak těžký stroj. Jedná se stary nebo uz nový motor F 135?
Slavoslav
09. 01. 2025, 11:40vela pomaha interne nesena vyzbroj ktora nezvysuje odpor vzduchu.
Mimochodom, maximlana rychlost nie je obmedzena vykonom motora, ale odolnostou pouzitych stealth materialov takze 1,6 Mach sa da zrejme nudzovo prekrocit keby na to prislo
Pepík Knedlík
09. 01. 2025, 12:15Slavo
Aha, to mě nenapadlo. Takže nátěr je odolný jen do určitý teploty ohřáti povrchu letadla. Myslel jsem, že už tento problém vyřešili od používání SR 71.
Slavoslav
09. 01. 2025, 12:18ano, preto je limitovana aj doba na maximalnej povolenej rychlosti, neviem ci to nestrazi nejak pocitas ktory rata z letoveho profilu teplotu. Ak sa nemylim tak problem je na nabehovej hrane smerovke pri jej koreni ako najnachylnejsom mieste, ale fakt sa mi to nechce dohladavat ako to je presne
Martin F.
10. 01. 2025, 07:36Taky se mi nechce googlit, ale netýkal se ten problém jen námořní verze? A jsme si jistí, že ten problém nadále trvá a nebyl již odstraněn?
Slavoslav
10. 01. 2025, 08:00Myslim, ze sa to tykalo vsetkych verzii kedze vsetky maju oficialne obmedzenu maximalku. Ci to nadalej trva? Nie isty si nie sme, vela dat je stale utajovanych aj pri omnoho starsich lietadlach pre siroku verejnost
Martin F.
10. 01. 2025, 07:42Kolik je vlastně poměr tahu ku hmotnosti F35A vs. třeba F16? Nemůžu to nikde vygooglit a na matematiku jsem byl vždycky blbej. Žil jsem v tom, že problém motoru F35A není jeho nedostatečný tah ve smyslu pro letové výkony, ale ve smyslu pro generování elektrické energie a chlazení pro ty všechny elektronické hračky v letounu, kdy u blocku 4 už funkce "elektrárny" by byla nedostatečná.
Marty
09. 01. 2025, 11:23Slavoslav
to slovíčko zejména asi bylo poněkud nepatřičné, nicméně s těmi palubními kanony mi to přijde trochu ohraná písnička
1)letouny bez kanonu se v historii stavěli a i do nich byly zpětně přidány protože jim tehdy chyběly
2)válka na Ukrajině, boje u pobřeží Jemenu i v Izraeli jasně prokázali užitečnost kanonové výzbroje,v ojedinělích případěch i její nadřazenost řízeným střelám
3)nevím proč si neustále každý myslí že má lepšíinformace a větší zkušenosti než všechny letecké společnosti světa dohromady...:man_shrugging:
Slavoslav
09. 01. 2025, 11:32ano, prave to slovicko zejmena je tam velmi nadbytocne
1 lietadla bez kanonov sa nadalej stavaju, hadaj ktora najmodernejsia stihacka ich nema?
2 nadradenost? ze teraz F-16 po vystrielani vsetkych rakiet zostrelila v ramci PVO nejake drony/strely kanonom neznamena, ze je kanon uzitocnejsi, len ze uz nemala rakety. Ake situacie v Jemene ci v Izraeli konkretne myslis?
3 ak si to pochopil tak, ze im idem rozpravat o tom ci tam maju kanon bojovat tak gratulujem ku kurzu kreativneho citania. Len som poukazal na to, ze hlavnova vyzbroj sa pri modernych lietadlach pouziva velmi ojedinele. Dokonca aj ten tak sprofanovany pripad z Vietnamu je z velkej miery urban legend a vyplyval najma z ROE ktore malo USAAF
Marty
09. 01. 2025, 11:47Slavoslav
nemyslím tím ty dva sestřeli na Ukrajině, došlo k většímupočtu takovích situací, u Jemenu USA prohlásili že staré Harriery byly jedny znejučinější opatření, přilonském masovém vzdušnémutoku naIzrael se, podle svěděctv pilotů, palubní kanony využívali opravdu ve velkém, ajdeoto žeprávě pokud raketydojdou,cožpři velkém počtu cílu sestane snadno, kanon je záloha se značným potenciálem,jako bonus je to výrazně levnější
Marty
09. 01. 2025, 11:49Slavoslav
přiznávám že z hlavy nevím který noví letoun bez kanonu máte na mysli
Slavoslav
09. 01. 2025, 11:52Jop, takze ako som si myslel. Kanon ma uplatnenie pri strelbe na nemanevrujuci ciel v ramci PVO. Ano to je dnes asi jedine vyuzitie kanonov na stihackach a iste sa hodi mat takuto zalohu ked na to pride. Ale to je tak vsetko.
PS o tej cene by som sa mozno aj hadal, ked miesto vystelenie rakety musis zostavat ovela dlhsie vo vzduchu a ku kazdemu cielu sa priblizovat osobitne
Slavoslav
09. 01. 2025, 11:57Marty
F-35 B a F-35 C nemaju integrovany kanon, maju vo vybave akurat pod, ktory sa tam moze a nemusi zavesit, podla ciela misie a toho ci nan je miesto
Marty
09. 01. 2025, 12:27Slavoslav
ne nežiju romantickými představami o bojíš jako v TOP GUN... pravděpodobnost je dost malá - stát se ale vzácně muže, teoreticky, ale to využití proti nepilotovaným cílům si myslím že na duležitosti spíš roste, navíc to není žádná novinka, je to shodný scénář jako zadruhé světové... přehltit klasické systémy založené na řízených střelách je v praxi časté.
no, ikdyž je kerosin drahý, oproti střelám A-A si mylím že o nic nejde, stejně jako cena kanonové munice...
na ty mě nenapadlo si vzpomenout:thumbsup: ale tam jde o to že tyto varianty hledali kompromisní řešení pro získání jiných schopností, nejsou to jiné letouny než Ačko, jen značné odlišné modifikace, navíc myslm že v celkovích počtech nikdy nepřesáhnou ten základní typ
Slavoslav
09. 01. 2025, 12:44Marty
skor sa vyvinie nejaky iny lacnejsi prostriedok na nicenie takychto cielov, napriklad dron lovec na tie velmi pomale co je uz dnes realita, pripadne sa budu vyuzivat ovela menej vykonne, cvicne-bojove masiny na zachytavanie takychto cielov v zazemi.
Kerozin je ten najmensi problem, kedze sa ti zbieraju aj letove hodiny a tie su rozhodujuce co sa tyka ceny. A ano B / C nepresiahne asi v pocte kusov A to sa zhodneme, ale ani nahodou nejde o zanedbatelne mnzostva. Mimochodom, aj vo Vietname prave namornictvo nikdy kanony nezaviedlo na svoje F-4, proste im tie okrajove pripady pouzita nestoja za mrtvu vahu a konstrukcnu zlozitost
Marty
09. 01. 2025, 13:22Slavoslav
ne, zanetbatelné počty to rozhodně nejsou
přesto mělo námořnictvo kanonovou výbavu snad na všech jejich nástupcích, tedy s vyjímkoutéF- 35
myslím že drony lovce eště čeká dlouhá evoluce, je to zatím asi nejmladší kategorie mezi drony, nepřekvapilo by mě kdyby ty například přešli k hlavnové výzbroji (maléráže pochopitelně)
Czertik
09. 01. 2025, 23:55slavoslav
tak pokud se podivame na cenu leove hodiny f35 a na cenu rakety, a je jedno jestli amramu ci sidewinderu, tak nam vyjde ze strilet kanom je vzdy levnejsi i kdyz ve vzduchu stravis vice casu.
byt je jasne ze onen utok na izrael byla spis vyjimka, pocty dronu a raket odpalenych iranem jednoznacne ukazovaly na snahu zahltit a prekonat pvo, prootze vedeli ze pri malem poctu by neproletelo nic.
to byl utok ktery poctial s tim, ze nekterym systemum dojde munice.
Roman
09. 01. 2025, 09:07Přesně tak . Řešit v moderním letectvu relikty poloviny minulého století jako jsou rotační kanony a třeba dogfight jsou opravdu mimo téma . Že by je Poláci používali jako A-10 je dost zbytečný , když mají dost F-16 .
Slavoslav
09. 01. 2025, 09:20fun fact je, ze uz ani A-10 sa nepuziva ako bolo planovane. Ono za prve davka z toho gulometu vyjde cenovo skoro ako JDAM a za druhe tym zbytocne ohrozujes masinu ako zistili v Iraku. A tak ked lobisti pretlacili zachovanie A-10 napriek tomu, ze le zeru prostriedky letectvu tak CAS na blizkom vychode ku koncu poskytoval tym istym sposobom ako F-16 a to zhadzovanim JDAM z vysky mimo dosah MANPADOV
Slavoslav
09. 01. 2025, 08:34by som sa autora aj opytal kedy naposledy boli gulomety uzitocne pre moderne prudove lietadla (ani v tom Vietname to nebolo take horuce ako sa to vatnici zabudajuci na MiG21PF snazia nahovorit).
Ked ako klucovu cast vyzbroje vyzdvihol "zejména 20mm rotační kanon M61A2 Vulcan"