Polsko zřejmě vyhlásí další výběrové řízení na stíhačky
Podle posledních informací američtí a evropští výrobci bojových letadel počítají s tím, že polské vedení v blízké budoucnosti vyhlásí další výběrové řízení na nákup minimálně 36 nových víceúčelových bojových letounů.
O účast v případném polském výběrovém řízení údajně mají zájem tři uskupení: Boeing spolu s GE, BAE Systems a Raytheon tvoří tzv. skupinu „Team Eagle”, Lockheed Martin a konsorcium Eurofighter, které zahrnuje společnosti Airbus, BAE Systems a Leonardo. Nabízené letouny jsou F-35A, F-15X a EF-2000.
Foto: Víceúčelový letoun F-35A | U.S. Air Force
Nová polská soutěž na pořízení bojových letounů se zdá být pravděpodobná vzhledem k prudce rostoucím vojenským výdajům Polska. V roce 2024 Polsko na tuto položku vyčlenilo 4,2 % HDP a v příštím roce plánuje dosáhnout úrovně vojenských výdajů 4,7 % HDP.
K nákupu nových letounů může dojít ještě z jednoho důvodu: mohou jím být problémy s lehkými bojovými letouny FA-50PL zakoupenými Polskem v Jižní Koreji. Tyto problémy by mohly vést ke zrušení opce na nákup 36 letounů tohoto typu a k vypsání výběrového řízení na nákup nových plnohodnotných strojů ve stejném množství.
Podle polského analytika Jaroslawa Wolskiho posouvají pokračující problémy s integrací požadovaných zbraní a dalšího vybavení u letounů FA-50PL polsko-korejskou dohodu blíž k neúspěchu. Polská objednávka na FA-50 zahrnuje 12 standardních letounů FA-50GF Block 10 a 36 FA-50PL, které jsou speciálně navrženy pro splnění polských požadavků.
Zdroj: Infodefensa.com
Komentáře
Pepík Knedlík
17. 09. 2024, 10:11MiraH
Něco na tom bude, protože Poláci prehledli urcity rozdily v možnostech FA 50. Jiný kanon a jiný rakety než jsou velkým problémem nekompatibility letounů FA-50.
A to jsem si myslel, že to je možný jen v Česku
Martin F.
18. 09. 2024, 15:49Problém toho letounu nejsou rakety ani kanón, to je problém hlavně logistiky, i když i to se počítá. Problém této polonizované militarizované verzce cvičného letounu je jiný a podrobněji se lze dočíst v článku "Čert se skrývá v detailech" na armadninoviny.cz. Stručně řečeno, na papíře se to tváří něco jako Gripen C (ostatně mají i stejný motor). Kámen úrazu je v kombinaci slov dolet, nosnost a "géčka" (jakou hmotnost lze podvěsit na konkrétní závěsné body letounu) i ve srovnání s C Gripenem, který byl zkonstruován od začátku pro bojové operace a sám v uvedených parametrech nevyniká. Dá se jednoduše říct, je to cvičný letoun(u draku letounu se nikdy nepočítalo s bojovým nasazením). Moc málo géček, když je prázdný, ještě míň, když je vyzbrojený a hlavně, pokud chci doletět dál než za humna, potřebuji přídavnou nádrž a tu lze zavěsit na jediné místo, které unese trochu víc. S nádrží je letoun odsouzen k nesení "sidewinderů". Když chci pod letoun zas zavěsit bombu, nikam nedoletí....Asi tak nějak stručně řečeno v uvedeném článku. Pro poláky to byla z nouze ctnost a jen z důvodu rychlých dodávek.
Marty
18. 09. 2024, 21:55když to člověk shrne, dostali by pouze rychlejší velmi lehký bitevník, to už by jim L159 nebo lépe 259 pokud bude včas dokončen vývoj, nabídli o trochu víc muziky, pro výcvik si mohli vybrat L-39NG a dodávky dílů by měli hned za hranicema
Martin F.
18. 09. 2024, 22:37L 259 nikdo reálně nevyvíjí a pochybuji, že začne. Skiva na papíře a hromada slov není začátek vývoje. F/A 50 jeproti L159 něco jako Enterprise vs. Sojuz. Když si uvědomíte náklady na vývoj L159/ 24 provozobaných kusů a dalšîch prodaných za hubičku, dostaneme cenu L 159 na úrovni B2 Spirit. F/A 50 jako náhrafa za Su 22 je pořád lepší, jak ta létající roura, ale kdyby usa bylo schopno F16 dodat rychleji, fa 50 by v polsku neměl šanci.
Marty
19. 09. 2024, 14:39přiznávám že po prvotním poprasku jsem nic nového o L259 nečetl ale ani nehledal, na druhou stranu škoda, ano L159 byl komerční propadák, ale za to mohlo více faktorů, mimo jiné doba velkého odzbrojování po celém světě, máme nemodernizované uloženky k ničemu, jako bitevník si je Iráčené nad míru chválili a na to byl tento stroj stavěn, ale samozřejmě tyto stroje sem trochu plácnul nadneseně, ona je nejvíce otázka co konkrétně Poláci hledají a vzhledem k tomu o čem se uvažuje, jestli i nezměnili kategorii letounu resp. koncepci letectva, Gripen C téměř jistě není ve hře když shánějí nová moderní letadla, tam by připadal v uvahu Gripen E ale v této kategorii již mají F-16 které Gripen nijak zásadně nepřevýší, tudíž by to byl jen logistický nesmysl, pkud se dívají po F-15/ EF Typhoon, případně i Rafal, nejspíš hledají stroje pro vybojování vzdušné nadvlády, i u nich je dnes samozřejmostí jistá univerzálnost, dnes již značná, pokud pořídí F-35 nejvíce tím zvýší schopnosti úderům proti pozemním cílům, tak že myslím že před spekulací co by je mohlo oslovit je, za jakým účelem tyto stroje shání: bitevníky nejspíš ne, lehké více učelové stíhače? těžké se schopností vybojovat vzdušnou nadvládu? stíhací bombardéry? ani jedno není nesmysl, jde o celkoví koncept jejich letectva v kombinaci s dalšími složkami armády, ale do které kategorie zařadit FA-50 v ozbrojené verzi?
MiraH
16. 09. 2024, 23:04tak to vypadá zajímavě. Hendikep F-35 jsou současné výrobní potíže které neustávají takže bych ho vyřadil jako prvního. Pak F-15EX a EF. Tam je to tak padesát na padesát, provozují hlavně americkou leteckou techniku takže plus pro F-15EX, ale z pragmatického hlediska EF není bez šance, jednak diverzifikace letectva kdy by nebyli závislí na zámořském dodavateli a jedna úlitba evropskému průmyslu aby nebyli v EU za vyvrhele v jistém smyslu, tedy že nedají nic vydělat euro-letectví.