EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Polsko zřejmě vyhlásí další výběrové řízení na stíhačky

 15. 09. 2024      kategorie: Události      3 komentáře
Přidat na Seznam.cz

Podle posledních informací američtí a evropští výrobci bojových letadel počítají s tím, že polské vedení v blízké budoucnosti vyhlásí další výběrové řízení na nákup minimálně 36 nových víceúčelových bojových letounů.

O účast v případném polském výběrovém řízení údajně mají zájem tři uskupení: Boeing spolu s GE, BAE Systems a Raytheon tvoří tzv. skupinu „Team Eagle”, Lockheed Martin a konsorcium Eurofighter, které zahrnuje společnosti Airbus, BAE Systems a Leonardo. Nabízené letouny jsou F-35A, F-15X a EF-2000.

f35_usafFoto: Víceúčelový letoun F-35A | U.S. Air Force

Nová polská soutěž na pořízení bojových letounů se zdá být pravděpodobná vzhledem k prudce rostoucím vojenským výdajům Polska. V roce 2024 Polsko na tuto položku vyčlenilo 4,2 % HDP a v příštím roce plánuje dosáhnout úrovně vojenských výdajů 4,7 % HDP.

K nákupu nových letounů může dojít ještě z jednoho důvodu: mohou jím být problémy s lehkými bojovými letouny FA-50PL zakoupenými Polskem v Jižní Koreji. Tyto problémy by mohly vést ke zrušení opce na nákup 36 letounů tohoto typu a k vypsání výběrového řízení na nákup nových plnohodnotných strojů ve stejném množství.

Podle polského analytika Jaroslawa Wolskiho posouvají pokračující problémy s integrací požadovaných zbraní a dalšího vybavení u letounů FA-50PL polsko-korejskou dohodu blíž k neúspěchu. Polská objednávka na FA-50 zahrnuje 12 standardních letounů FA-50GF Block 10 a 36 FA-50PL, které jsou speciálně navrženy pro splnění polských požadavků.

Zdroj: Infodefensa.com

Komentáře

Pepík Knedlík

17. 09. 2024, 10:11

MiraH
Něco na tom bude, protože Poláci prehledli urcity rozdily v možnostech FA 50. Jiný kanon a jiný rakety než jsou velkým problémem nekompatibility letounů FA-50.
A to jsem si myslel, že to je možný jen v Česku

Martin F.

18. 09. 2024, 15:49

Problém toho letounu nejsou rakety ani kanón, to je problém hlavně logistiky, i když i to se počítá. Problém této polonizované militarizované verzce cvičného letounu je jiný a podrobněji se lze dočíst v článku "Čert se skrývá v detailech" na armadninoviny.cz. Stručně řečeno, na papíře se to tváří něco jako Gripen C (ostatně mají i stejný motor). Kámen úrazu je v kombinaci slov dolet, nosnost a "géčka" (jakou hmotnost lze podvěsit na konkrétní závěsné body letounu) i ve srovnání s C Gripenem, který byl zkonstruován od začátku pro bojové operace a sám v uvedených parametrech nevyniká. Dá se jednoduše říct, je to cvičný letoun(u draku letounu se nikdy nepočítalo s bojovým nasazením). Moc málo géček, když je prázdný, ještě míň, když je vyzbrojený a hlavně, pokud chci doletět dál než za humna, potřebuji přídavnou nádrž a tu lze zavěsit na jediné místo, které unese trochu víc. S nádrží je letoun odsouzen k nesení "sidewinderů". Když chci pod letoun zas zavěsit bombu, nikam nedoletí....Asi tak nějak stručně řečeno v uvedeném článku. Pro poláky to byla z nouze ctnost a jen z důvodu rychlých dodávek.

MiraH

16. 09. 2024, 23:04

tak to vypadá zajímavě. Hendikep F-35 jsou současné výrobní potíže které neustávají takže bych ho vyřadil jako prvního. Pak F-15EX a EF. Tam je to tak padesát na padesát, provozují hlavně americkou leteckou techniku takže plus pro F-15EX, ale z pragmatického hlediska EF není bez šance, jednak diverzifikace letectva kdy by nebyli závislí na zámořském dodavateli a jedna úlitba evropskému průmyslu aby nebyli v EU za vyvrhele v jistém smyslu, tedy že nedají nic vydělat euro-letectví.