EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Použití čtyřkolek útvarem SOG v Afghánistánu část I.

 18. 12. 2013      kategorie: Armáda ČR      0 bez komentáře

Čtyřkolky Bombardier MAX 800 Outlander byly do výzbroje útvaru zavedeny právě pro využití v Afghánistanu. Před nasazením byly provedeny některé úpravy, tak aby tyto stroje šlo efektivně využívat v bojových podmínkách. Mezi hlavní úpravy patřilo vybavení čtyřkolek lafetou na granátomet AGS 17, ochranným rámem a IR světly.

07
Foto: Upravená čtyřkolka Bombardier MAX 800 Outlander v Afghánistánu

Experimentovalo se i s lafetou na kulomet do přední části čtyřkolky, ale při testech se ukázalo, že stroj je již příliš těžký a má zhoršené jízdní vlastnosti. Proto jsme od tohoto řešení ustoupili.

06
Foto: Upravená čtyřkolka Bombardier MAX 800 Outlander v Afghánistánu

Možností použití takto vybavených čtyřkolek v bojových podmínkách je mnoho a záleží pouze na vynalézavosti vojáků, jak jsou schopni využít jejich předností při plnění bojových úkolů. Vojáci SOG používali čtyřkolky mnoha způsoby. Od různých průzkumných akcí až po rychlé zásobování předsunutých pozic. Během působení útvaru v Afghánistánu se postupně vyspecifikovaly tří nejdůležitější oblasti použití čtyřkolek.

1. Průzkum trasy a ochrana konvoje před dálkově ovládanými NVS (nástražný výbušný systém)

2. Samostatné akce odstřelovačů

3. Rychlý palebný přepad nepřátelských pozic

Průzkum trasy a ochrana konvoje před dálkově ovládaným NVS

Válka v Afghánistánu je typická asymetrická válka. Na jedné straně špičkově vybavené armády, využívající nejmodernější techniku a obrovské logistické zásoby. Na straně druhé bojovníci vybavení často pouze lehkými zbraněmi. Aby v tomto nepoměru sil mohla slabší strana účinně působit na protivníka, musí využívat netradiční způsoby taktiky vedení války. Jedním z prostředků jak působit na morálku protivníka a způsobovat materiální i lidské ztráty je používání NVS. Stačí vytipovat vhodné místo, umístit NVS nebo minu a pak jenom čekat až vozidlo na nástrahu najede. Má to ovšem jeden háček. Na takto připravený NVS může snadno najet i vozidlo s lokálním obyvatelstvem. Dojde ke ztrátám na civilním obyvatelstvu a jako sekundární následek je zvýšení nevraživosti lokálního obyvatelstva vůči bojovníkům Talibanu. Aby se bojovníci Talibanu vyhnuli těmto ztrátám, začali používat NVS odpalované na dálku nebo tlakové NVS, které na dálku pouze odjistili těsně před průjezdem vojenské kolony. K tomuto způsobu odpalu je ovšem potřeba vizuální kontakt mezi náloží a člověkem, který NVS odpálí. V tom byla nevýhoda celého systému.

04
Foto: Čtyřkolky se využívaly ve dne i v noci

Vojáci útvaru SOG se naučili používat čtyřkolky jako „ průzkumná tykadla". Posádky čtyřkolek se pohybovali před jedoucí kolonou, nemuseli jezdit po běžných cestách, ale využívali okolní terén, čímž se vyhnuli možným nástražným systémům. Monitorovali okolní terén a v případě, že měli podezření na možné nebezpečí, zastavili pomocí vysílačky kolonu a prověřili osobu nebo podezřelé místo. Po zabezpečení prostoru zajistili průjezd ostatních vozidel.

05
Foto: Čtyřkolky byly ideální prostředek do nehostinného afghánského terénu

Dalšími úkoly čtyřkolek při doprovodu konvoje bylo vyhledávat v terénu alternativní trasy a vyhnout se tak místům s vyšším provozem, kde byla pravděpodobnost umístění NVS nejvyšší.

Komentáře