Pozoruhodný North American P-82 Twin Mustang byl dvěma letadly v jednom
North American P-82 Twin Mustang je možná jedním z nejpodivnějších a nejpozoruhodnějších letounů s pístovým motorem, jaké kdy byly vyrobeny. Jeho spojené křídlo a dvojitý trup vypadají jako z říše fantazie, ale ve skutečnosti se jednalo o velmi spolehlivý doprovodný stíhací letoun s dlouhým doletem, který mohl být použit i jako záchytný stíhací letoun, dálkový průzkumný letoun, noční stíhač nebo stíhací bombardér/lehký bitevní letoun. Vývoj proudových technologií donutil letoun P-82 odejít do výslužby, ale jeho krátký služební život byl naplněn řadou úspěchů.
Během druhé světové války potřebovaly Spojené státy doprovodný bombardér s dlouhým doletem a velkou výškou pro doprovod čtyřmotorových Boeingů B-29 Superfortress. Až do roku 1943 neexistoval žádný takový letoun, který by vyhovoval těmto požadavkům na dlouhý dolet, a proto bylo třeba takový letoun zkonstruovat. Jak by se dal prodloužit dolet jednoho letounu na 3700 km? Samozřejmě spojením dvou letadel do jednoho.
Foto: North American XP-82 Twin Mustang v roce 1945 | Wikimedia Commons / Public domain
North American P-82 Twin Mustang kombinoval dva prodloužené North American P-51 Mustangy vedle sebe, spojené středním křídlem. Unikátní rám měl dva trupy, aby splňoval požadavky amerického letectva na dlouhý dolet. Dva letouny znamenaly bezmála dvojnásobný dolet oproti jednomu standardnímu doprovodnému a navzdory hmotnosti P-82 kolem 10900 kg byl rychlý a obratný, schopný dosáhnout rychlosti přes 760 km/h.
Byly vyvinuty tři varianty P-82 a tento pozoruhodný letoun se dočkal svého prvního letu 15. června 1945. V roce 1947 jich letectvo objednalo 250 kusů a letoun se nakonec na karátký čas stal standardním dálkovým stíhacím letounem pro doprovod ve velkých výškách.
Možná vás zajímá, kdo vlastně na P-82 Twin Mustang létal, protože má dva trupy. V nejranější variantě letounu, známé jako F-82, byly oba trupy obsazeny piloty, kteří byli oba vybaveni potřebným vybavením pro manévrování. Tímto způsobem si oba mohli během dlouhých letů vyměňovat své role (pilotování a odpočinek/navigaci).
U pozdějších modelů se levá část trupu stala pilotní kabinou, vybavenou běžnými letovými a motorovými přístroji. Pravá se stala kabinou operátora radaru. Ten byl vybaven nezbytnými přístroji a také základními ovládacími prvky pro úlevu pilotovi a nouzové operace.
Při zkoušce dálkových schopností letounu P-82 Twin Mustang přeletěl v roce 1947 jeden letoun bez mezipřistání z Hickam Field na Havaji na newyorské letiště LaGuardia. Vzdálenost činila více než 8000 km. Letoun zahájil svou cestu 27. února.
Podplukovník Robert E. Thacker spolu s druhým pilotem poručíkem Johnem M. Ardem přeletěli letoun P-82, pojmenovaný Betty Jo, napříč USA. Let trval něco málo přes 14 hodin při průměrné rychlosti kolem 560 km/h a drží rekord v nejdelším nonstop letu vojenského stíhacího letounu s pístovým motorem.
Druhá světová válka skončila dříve, než se P-82 Twin Mustang začal vyrábět, což znamenalo, že projektu hrozilo zrušení. Nedostatek dostatečné techniky pro proudové letouny a rostoucí napětí studené války si však objednávku výroby tohoto posledního stíhacího letounu s pístovým motorem přece jen vyžádaly.
Některé letouny P-82 pak byly umístěny v Japonsku a na Okinawě a byly vlastně první, které reagovaly na komunistickou invazi do Jižní Koreje v roce 1950. Během několika hodin létaly P-82 z 68. stíhací perutě amerického letectva na bojových hlídkách nad 38. rovnoběžkou. Následujícího dne dva z nich zahnaly formaci stíhaček od přístavu v Inčchonu. Ani ne o 24 hodin později se formace P-82 střetla se třemi severokorejskými bojovými letouny a zničila je, čímž si připsala první sestřel ve vzduchu v této válce.
Koncem roku 1951 začaly korejskou válku ovládat proudové stíhačky. V důsledku toho byly letouny P-82 Twin Mustang staženy z frontové služby. Varianty, které byly vybaveny pro létání v chladných podmínkách, ještě několik let létaly u Aljašského leteckého velitelství, ale v listopadu 1953 byl letoun oficiálně vyřazen.
Téměř všechny letouny P-82 byly po svém vyřazení sešrotovány. Pět jich však stále existuje. Tři z nich jsou vystaveny v muzeích po celých Spojených státech, včetně rekordní Betty Jo v Národním muzeu amerického letectva v Daytonu ve státě Ohio. Další dva se restaurují.
Jeden z nich byl dokonce v roce 2020 nabídnut k prodeji za „pouhých“ 12 000 000 dolarů. Pokud máte peníze a někoho, kdo je ochotný dělat druhého pilota, může se pro vás létání v pozoruhodném P-82 Twin Mustang stát splněným snem.
Zdroj: warhistoryonline
Komentáře
Bombero
18. 10. 2022, 21:42ADMIN :thumbsup: a každý normální ví proč...
Roman
18. 10. 2022, 08:07Sedí takhle Rus se Švýcarem v Ženevě v kavárně a Rus říká: "Víš, my jsme museli tu Ukrajinu napadnout, jinak by nás NATO úplně obklopilo".
Švýcar odpoví : "Když se nechováš jako úplnej kokot tak to s tím NATem všude okolo není až takovej problém".
Skrýt celý příspěvek
Zdeněk
17. 10. 2022, 23:33Rád si přečtu jediný parametr ve kterém P-38 překonávala letoun F-82, který byl rychlejší, obratnější, mnohém lépe vyzbrojený a navíc vybavený radiolokátorem ...
p.s. jak proboha souvisí těžký stíhač F-82 s Mistelem, nebo-li kombinací bombardéru Ju 88 jako pumy a stíhačky Bf 109? Jo kdybys uvedl Bf 109Z, tak by to sice nebyl zázrak, ale alespoň by to dávalo smysl...
Dr. Beir
18. 10. 2022, 10:19P 82 mel napr. větší dostup.
Souvislost mezi Twinem a Místelem není, ale beru Mistel jako neco vic než Twin po technický strance.
Me 109Z lze srovnat s Twinem i když vykony ne.
Zdeněk
18. 10. 2022, 11:20Něco víc je Arado Ar 234 nebo Horten Ho 229, ne vykuchaná Bf 109 mechanicky spojená s vyraženým Ju 88 ...
p.s. P-82 a F-82 je jeden a ten samý letoun, tak si rozmysli o kterém mluvíš ... ovšem to, že se P-38 vyhrabala asi o 1500 m výš (navíc ve špičkové verzi L) je fakt zásadní u letounů, které 99% misí odlétaly v nízkých a středních výškach ...
Dr. Beir
18. 10. 2022, 11:33P 38 samozřejmě. A jedna se o 2 000 m ne1 500 m. Co myslíš "špičková" verze L? Standardní provedení a výdrž až 12 hodin letu neni k zahození.
Zdeněk
18. 10. 2022, 15:0513400 - 11900 je 2000, ale nepovídej šmudlo :thinking:
Ano 12hodin letu pro jednoho pilota, to skutečně není k zahození ... no, ale vzhledem k tomu, že P-82 je držitelem rekordního dálkového non-stop letu pro vrtulové letadlo (8129 km (5051 mil) za 14 hodin a 32 minut), tak bych řekl, že ani v tomto parametru P-38 nevede ...
Dr. Beir
17. 10. 2022, 19:47Mě se spojeni dvou Mustangu libi, ale zbytečný mrhani casem. Usaci měli jeden skvělý stroj P 38, ten by Twin Mustang nepřekonal.
Italský pilot ukoristil jeden P 38 a sestrelil s nim několik nepřátel.
Rovněž německý nápad Mistel, někdy nazývaný Otec a syn, byl technický zázrak.
Zdeněk
17. 10. 2022, 13:19VV, blábolí o BI-1 s raketovým pohonem z roku 1942, naprosto nepoužitelný krám. Dal by se s velkou dávkou představivosti přirovnat k Me 163 ovšem všechny parametry o parník horší.
Ovšem pochopitelně prvním proudovým letadlem byl Heinkel He 187 z roku 1939.