Praga V3S je v bahně i v hlubokém sněhu jako doma
Vejtřaska, jak se tomuto automobilu často přezdívá, je jedna z mála našich automobilových legend, která se v různých modifikacích vyráběla až do konce 80. let 20. století - tedy téměř 40 let!
Video: Praga V3S je v bahně i v hlubokém sněhu jako doma / YouTube
Tento terénní nákladní automobil s oficiálním názvem Praga V3S (vojenský třítunový či 3-nápravový speciál), lidově zvaný ventra, vejtřaska, vejda, vétřieska apod.) se začal vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Automobil byl zkonstruován za rekordně krátkou dobu. Národní podnik Praga totiž dostal úkol vyvinout střední nákladní vůz do těžkého terénu teprve v srpnu 1951. A již o rok později začalo testování prototypů.
Automobil se díky své neuvěřitelné průchodnosti terénem vyznamenal nejen u nás, ale i na řadě zahraničních terénních soutěží. Díky specifické konstrukci měla vejtřaska neskutečné terénní schopnosti. Dokázala přebrodit až metr hlubokou vodu či zdolat 40 cm vysokou kolmou překážku. To vše díky nápravám umístěným vysoko nad osou otáčení kol. Co však představovalo výhodu v terénu, omezovalo Pragovku na silnici. Tam totiž směla jet rychlostí pouhých 60 km/h, jinak by mohlo dojít k poškození pohonného ústrojí, které mohlo mít fatální následky. Spotřeba běžné Pragy V3S se pohybovala kolem 30 litrů nafty na sto kilometrů jízdy.
Foto: Praga V3S, vojenský valník | Adam Hauner / CC BY-SA 4.0
Celkově se vyrobilo přes 135 000 kusů V3S s různými nástavbami a pro různé trhy. Úspěchů, kterých Praga V3S, dosáhla je mnoho. Tím největším však nejspíš zůstává fakt, že jde o nejdéle vyráběný československý náklaďák, po kterém je neustálá sháňka.
Automobil V3S byl určen pro přepravu materiálu do hmotnosti 3350 kg nebo pro přepravu 25 osob a tah přívěsu do hmotnosti 3100 kg v terénu nebo pro přepravu materiálu do hmotnosti 5350 kg a tah přívěsu do hmotnosti 5500 kg na silnici. Automobil měl vynikající jízdní vlastnosti a dostatečnou tažnou sílu díky třem hnaným nápravám, kdy zadní nápravy měly uzávěrky diferenciálů. Velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu umožňuje také příznivé rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy a velká světlá výška dosažená redukcemi v kolech na všech nápravách.
Foto: Praga V3S v bahně | Oleg Gosip
Praga V3S se vyráběla v mnoha modifikacích jako např. valník, cisterna, skříň, jeřáb apod. a díky svým výborným jízdním vlastnostem, schopnostem a kvalitě tento již historický náklaďák neustále dokazuje, že do starého železa ještě rozhodně nepatří.
Zdroj: valka.cz, AČR
Komentáře