Před deseti lety poprvé vzlétl prototyp ruského letounu páté generace Su-57
Před deseti lety, 29. ledna 2010, se poprvé dostal do vzduchu prototyp ruského víceúčelového bojového letounu páté generace - Suchoj Su-57. V průběhu těchto deseti let se dokázal tento typ proměnit ze surového prototypu v téměř plnohodnotný bojový stroj, ale projekt stále ještě pokračuje, protože vše probíhá pomaleji než se očekávalo. Sériová výroba jakési definitivní podoby letadla zůstává stále věcí budoucnosti.
Jedním z hlavních úkolů ruského vojensko-průmyslového komplexu je zvládnutí výroby motoru tzv. „druhé fáze", známého pod názvem Izd.30 (Produkt 30). Ten má být nasazen na produkční stroje v dohledné době. Zatím se musí stavěné Su-57 spokojit s motory čtvrté generace.
Foto: První prototyp Su-57 | Suchoj
Motor Produkt 30 je testován od roku 2017. Ve skutečnosti se jedná o novou jednotku vytvořený zcela od nuly a nejde o žádnou modernizaci nějakého předchozího modelu. Stroj Su-57 má být schopen s těmito novými motory dosahovat nadzvukové cestovní rychlosti bez nutnosti zapnutí přídavného spalování. Jde o jeden z klíčových požadavků na letadlo páté generace.
Většina charakteristik nového motoru dosud zůstává klasifikována jako „tajná“, ale je jisté, že letadlo s těmito jednotkami vzlétne a získá požadovanou výšku mnohem rychleji a bude také účinněji manévrovat v leteckém boji s velkým přetížením. Maximální tah motoru Produkt 30 je cca 108 kN, s přídavným spalováním pak více než 176 kN. U motoru první fáze jsou uváděny maximální hodnoty 93 a 147 kN. Měrná spotřeba paliva motorů obou fází je přibližně stejná.
Foto: První prototyp Su-57 | Suchoj
Další důležitou vlastností Produktu 30 je plazmový zapalovací systém, který svojí činností snižuje viditelnost letounu ve viditelném i infračerveném pásmu záření.
Souběžně s pokračováním prací na motoru dochází k postupnému zdokonalování a testování řady palubních systémů. Dvě letadla Su-57 byla testována i v reálných bojových podmínkách v Sýrii. Bylo oznámeno, že za účelem potvrzení charakteristik letectvo otestovalo provoz všech palubních systémů v podmínkách zvýšených teplot.
Na konci roku 2019 náčelník ruského generálního štábu V. Gerasimov uvedl, že Su-57 úspěšně dokončil i druhou fázi zkoušek v Sýrii a otestoval nové typy raketových a bombových zbraní. Jaké zbraně přesně byly v Sýrii vyzkoušeny ruské ministerstvo obrany neuvedlo.
Foto: Stíhací letoun T-50 (Su-57) | Wikimedia Commons
Maximální bojové zatížení Su-57 je asi deset tun. Letoun bude schopen používat řízené a neřízené zbraně, řízené střely typu vzduch-vzduch, střely typu vzduch-povrch a řízené bomby různých ráží. Je možné, že po roce 2030 se letouny Su-57 stanou i nositeli hypersonických raketových systémů Kinžal.
Podle posledních prohlášení vedení státní společnosti Rostech začnou letos ve větším měřítku dodávky Su-57 ruským leteckým silám. Smlouva o dodávce 76 letadel byla podepsána v roce 2019. Původně se plánovalo, že ministerstvo obrany do roku 2027 přijme pouze 16 jednotek, ale bylo rozhodnuto urychlit výrobu a výrazně zvýšit objem dodávek. Přerozdělením výroby a zvýšením její efektivity by mělo dojít ke snížení ceny o 20 procent.
Letouny Su-57 mají u leteckých jednotek úzce spolupracovat s novými bezpilotními stroji Ochotnik, které v současnosti také procházejí zkouškami.
Foto: Stíhací letoun T-50 (Su-57) | Wikimedia Commons
Je třeba připomenout, že práce na vývoji letadel páté generace začaly v Sovětském svazu již v 80. letech, ale velmi významně do nich zasáhl jeho rozpad a následná hluboká krize. Pokračování v samostatném Rusku bylo pomalé a ovlivněné řadou nejasností.
Původní seznam základních požadavků na perspektivní bojový letoun zahrnoval multifunkčnost, utajení v optických, infračervených a radarových vlnových délkách, jakož i supermanévrovatelnost - schopnost provádět řízený let při nízkých rychlostech a velkých úhlech náběhu.
Video: Ruský víceúčelový bojový letoun Suchoj Su-57 v akci / YouTube
Návrhy na projekt přišly z několika předních designérských kanceláří, ale vítězství pro sebe získal Suchoj, který byl v nejlepší finanční situaci a měl také své lidi ta těch správných místech. V roce 1999 byly oficiálně zahájeny práce na vývoji perspektivního leteckého komplexu frontového letectva páté generace PAK FA, podle indexu T-50. Výsledkem je skutečně velmi vyspělý bojový letoun pro ruské letecké síly. Na časové ose sice dosti zaostává za svým americkým konkurentem F-22A Raptor, ale na druhou stranu ho ve většině charakteristik podávaných na papíře překonává. Čas se prostě nedá ošálit, a to starší bývá překonáváno tím novějším.
Komentáře
vsechno ma rusko
27. 02. 2020, 00:32dementi kcemu ti je srac kdyz ti bude stat rusak ma ropu tak jak ho chces napadnout to je vtip prosim prodej jeste trochu at dojedu do moskvy ste retardi armada je sila tak zastav rusaka nikdo nikdy jen mektaj a posrany sou porad od hitlera stejny do tet
cyklista
18. 02. 2020, 18:56No dobře, a kdy už do něho budou mít konečně ten správný motor? A letadlo s vlastnostmi stealth začnou vyvíjet hned po dokončení toho motoru?
Cateye
17. 02. 2020, 14:28Plazmový zapalovací systém nemá nic společného s oním bájným maskovacím systémem, ale jedná se o technologii spouštění motoru. Používá se i na motorech AL-41F pro letouny Su-35.