EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

První únos letadla na světě: Vše to začalo jedním hltem brandy

 09. 03. 2020      kategorie: Vojenská historie      0 bez komentáře

28. července 1942 zahlédnou letci dvojice torpédy vyzbrojených Bristol Beaufortů z 217 Squadron RAF operující z Malty italský konvoj jižně od Řecka. Poručík Ted Strever z Jižní Afriky se svou posádkou, tvořenou Britem a dvěma Novozélanďany, tak nabírá směr na dopravní loď chráněnou dvěma torpédoborci. Beauforty musí letět pomalu a nízko, aby mohly použít torpéda a oba torpédoborce ihned spouští silnou protiletadlovou palbu. Ta srazí do vody druhý Beauford a vyřadí oba motory na letounu Poručíka Streverse. Tomu se sice povede odhodit torpéda, které potopí transportní loď, musí však následně nouzově přistát na moři.

who_were_the_montford_point_marines_1050x700
Foto: Bristol Beaufort byl britský dvoumotorový torpédový bombardér. Mezi nejznámější akce tohoto stroje patří útoky na německé válečné lodě Scharnhorst a Gneisenau. | flickr.com

Nouzové přistání na moři se Streverovi poměrně povede a celá posádka je za chvíli sice trochu pomlácená a promočená, ale živá. Posádka se pak na nafukovacím člunu snaží pádlovat směrem na Řecko. Italové mezi tím pro posádky sestřelených letounů vyslali pomoc. Po nějaké době pátrání si Italští záchranáři všimli nafukovacího člunu, ve kterém seděl Strever a jeho lidé. Záchranný hydroplán CANT Z.506 ze 139ª Squadriglia člun několikrát obkroužil, poté přistál nedaleko a jeden ze členů jeho posádky unaveným a promrzlým Britům ukazoval, že mají připlout k letounu. Trosečníci se chvíli rozmýšleli, co udělají, ale nakonec si všimli lahve brandy, kterou měl Ital v ruce a vzhledem k tomu, že by se do Řecka na člunu nejspíš nedostali, rozhodli se, že bude nejrozumnější nechat se zajmout. Po nalodění na CANT dostanou britští vojáci hlt brandy a cigaretu a Italové je dopraví na Korfu.

Na Korfu jsou pak zajatci drženi v pohodlí italských důstojnických kasáren. Dostanou dobré jídlo, víno a celkově s nimi Italové zachází velice dobře. Druhý den jsou po dalším vydatném jídle informováni, že budou letecky dopraveni do Itálie. Dostanou přidělenou stráž, italského desátníka vyzbrojeného pistolí, který je má po cestě hlídat. Ten je dovede ke člunu ze kterého se následně nalodí na ten stejný CANT Z.506, který je zachránil. Britové využijí toho, že desátník umí velice špatně anglicky a potichu vymyslí plán útěku.

89264419_213686673350680_6369952969785344000_o
Foto: Právě servisovaný hydroplán Cant Z.506B na Maltě (již v britských barvách). Letouny tohoto typu se na italské straně účastnily bojů ve Španělské občanské válce, Italské ofenzivy do Francie, bojů v Africe i na Balkáně a v Řecku. | flickr.com

CANT Z.506 následně odstartuje směrem Taranto v Itálii. Když letoun nabere výšku a ozbrojený Ital se začne bavit s navigátorem, vyrazí Britové do akce. Seržant Wilkinson z Nového Zélandu vyskočí a zvedákem přímo na bradu složí překvapeného navigátora, ihned poté skočí na italského desátníka, který se snaží vytáhnout pistoli z pouzdra. V následné rvačce se podaří Wilkinsonovi vyrazit desátníkovi pistoli a odkopnout ji směrem ke Streaverovi. Brit Dunsmore a další Novozélanďan Brown mezi tím skočí na palubního technika. Italský pilot si všimne, co se vzadu v letounu děje a vytahuje svou pistoli, druhý pilot se mezi tím snaží vytáhnout samopal a nabít ho. Wilkinson se mezi tím dostal až do kokpitu letounu, kam dostrkal i bránícího se italského desátníka, který mu nyní posloužil jako živý štít, takže na něj pilot nemohl střílet. Ihned za Wilkinsonem se do kokpitu dostal i Streaver s pistolí, který ihned odzbrojil oba piloty. Streaver a jeho posádka tak předvedla první únos letadla v historii.

89237710_213686366684044_6246926406140297216_o
Foto: NT Z.506 "Volavka" byl Italský trojmotorový hydroplán šéfkonstruktéra Filippo Zappaty vyráběný od roku 1935 do roku 1943 v továrnách Cantieri Aeronautici e Navali Triestini (CANT). Celkově bylo vyrobeno přes 320 kusů. | tumblr.com

Britové se ke zděšení Italů rozhodnou, že chtějí na Maltu a neodradí je ani to, že je téměř jisté, že až se CANT Z.506 přiblíží k silně chráněnému ostrovu, tak bude pravděpodobně sestřelen. Letoun se tedy na pokyn únosců obrátí na jih a letí směrem k Maltě. Jak se CANT blíží k ostrovu, vyřítí se na něj z mraků tři Spitfiry ze 603 Squadron RAF, které se rozhodnou italské letadlo okamžitě sestřelit. Po několika útocích Spitfirů je z CANTu Z.506 doslova cedník a posádce nezbývá nic jiného, než s ním přistát na moři. Spitfiry na hydroplán sedící na moři dále nestřílí, ale hlídkují nad ním, dokud nepřijede rychlý člun britského Královského námořnictva, který jak Brity, tak Italy následně naloží a doveze na Maltu.

89018954_213686413350706_820184452540923904_o
Foto: Fotografie posádek Beauforta a Canta, která byla pořízena později na Maltě. | Times of Malta

Streverově posádce bylo trochu líto Italů, kteří se k nim chovali velice přátelsky, ti však události vzali pozitivně a italský pilot se slovy „válka je válka“ vytáhl v letounu schovanou flašku vína, kterou při čekání na odvoz společně vypili. Strever a Dunsmore byli za únos vyznamenáni DFC (Distinguished Flying Cross) a Wilkinson s Brownem dostali DFM (Distinguished Flying Medal). Všichni válku přežili.

Článek byl přejat s laskavým svolením autora a redakce stránky "Válka. Válka se nikdy nemění." https://www.facebook.com/WarNeverChange/

Komentáře