Rakouské letectvo pořizuje 12 italských cvičných letounů Leonardo M346FA
Rakouská vláda oznámila pořízení dvanácti italských pokročilých proudových cvičných/stíhacích letounů Leonardo M346FA, což představuje významný krok v modernizaci leteckých bojových schopností rakouské armády. Nové letouny nahradí stárnoucí flotilu švédských strojů SAAB J105, které rakouské letectvo používá již několik desetiletí. Mezivládní dohoda uzavřená mezi Rakouskem a Itálií odráží posílení obranných vazeb mezi oběma zeměmi a signalizuje významnou modernizaci rakouské obranné infrastruktury.
Foto: Leonardo M346FA | Leonardo / Public domain
Leonardo M346FA (Fighter Attack) je pokročilou variantou letounu M346 Master, platformy původně určené pro pokročilý výcvik pilotů. M346FA je vybaven pro výcvik i bojové operace, což z něj činí pro rakouské letectvo univerzální volbu. Letoun zvládá různé typy misí, včetně boje ve vzduchu, protizemních úderů, operací proti povstalcům (COIN) a blízké letecké podpory (CAS). Jeho dvouúčelovost zajišťuje, že může sloužit nejen jako výcviková platforma pro mladé piloty, ale také jako frontový letoun, což představuje nákladově efektivní řešení pro obě role.
Jednou z význačných vlastností letounu M346FA je jeho pokročilá avionika, která zahrnuje moderní displeje v kokpitu, zdokonalené systémy řízení letu a možnosti datového spojení. Tyto funkce umožňují letounu poskytovat vynikající situační přehled, který je v moderních bojových scénářích klíčový. Kromě toho je letoun M346FA díky svým vysokým manévrovacím schopnostem vynikajícím nástrojem pro výcvik pilotů v pokročilých bojových manévrech, což je důležitý krok před přechodem na modernější stíhací letouny. Schopnost letounu nést různou munici, včetně přesně naváděných pum a raket vzduch-vzduch, dále zvyšuje jeho univerzálnost, což mu umožňuje efektivně plnit jak výcvikové, tak bojové úkoly.
Výběr letounu M346FA byl veden několika klíčovými faktory, včetně jeho nákladové efektivity, interoperability a provozní flexibility. Stárnoucí letka SAAB J105, která sloužila jako hlavní rakouský cvičný a lehký útočný letoun, již není schopna plnit požadavky moderního vzdušného boje. Víceúčelové schopnosti letounu M346FA z něj činí ideální náhradu, která poskytuje jak pokročilý výcvik pilotů, tak schopnost plnit lehké útočné mise. Letoun také podporuje systémy a munici podle standardů NATO, což zajišťuje, že rakouská armáda posílí svou interoperabilitu při společných nasazeních s armádami NATO. Cenová dostupnost italského řešení Rakousku umožňuje modernizovat své letectvo, aniž by muselo vynaložit vysoké náklady spojené s pokročilejšími bojovými letouny, jako jsou Eurofighter Typhoon nebo F-35.
Rozhodnutí pořídit si letoun M346FA podtrhuje odhodlání Rakouska modernizovat své obranné schopnosti a posílit svou roli v evropské bezpečnosti. Rodina letounů M346 již prokázala svou spolehlivost a výkonnost u několika dalších vzdušných sil po celém světě, včetně Itálie, Singapuru a Polska, což nepochybně sehrálo významnou roli i v případě rakouské volby. Dohoda G2G zajišťuje zjednodušený proces zadávání zakázek, který jej urychlí. Rakouské letectvo obdrží v rámci balíčku nejen letouny, ale také výcvik, logistiku a podporu údržby. Tento přístup posiluje bilaterální obranné vztahy mezi Rakouskem a Itálií a podtrhuje hodnotu dohod mezi vládami při usnadňování obranných akvizic.
Letoun SAAB J105, který je ve službě od 60. let 20. století, plnil především role, jako je základní a pokročilý letecký výcvik a také lehké útočné mise. S rostoucími nároky na moderní letecké operace však přestal splňovat požadavky rakouského letectva. Obměna flotily letounů J105 je součástí širší strategie modernizace rakouských leteckých bojových schopností, která zajistí, že rakouské letectvo bude i nadále připraveno reagovat na současné i budoucí bezpečnostní výzvy.
Cílem pořízení letounů M346FA není jen nahrazení starých letounů – jde o součást širšího úsilí o posílení obranného postavení Rakouska v evropském bezpečnostním rámci. Letoun zvýší schopnost Rakouska účastnit se mnohonárodních obranných operací, zejména těch vedených NATO, a zlepší jeho schopnosti čelit konvenčním i asymetrickým hrozbám. Investicí do univerzální víceúčelové platformy Rakousko zajistí, že jeho letectvo bude i nadále schopno řešit celou řadu potenciálních bezpečnostních výzev, od mírových misí až po intenzivnější bojové operace.
Dohoda G2G s Itálií rovněž poukazuje na rostoucí trend spolupráce evropských zemí při zadávání zakázek v oblasti obrany. Vzhledem k tomu, že státy na celém kontinentu čelí rozpočtovým omezením a potřebě modernizovat své ozbrojené síly, pořízení nákladově efektivních a vysoce výkonných platforem, jako je M346FA, jim umožňuje udržet operační připravenost a zároveň optimalizovat výdaje na obranu. Pro Rakousko tato dohoda zajišťuje, že jeho piloti budou cvičeni na moderní, vysoce výkonné platformě, a zároveň zvyšuje celkové obranné schopnosti země.
Pořízení pokročilého proudového cvičného/stíhacího letounu Leonardo M346FA představuje pro Rakousko významný krok v modernizaci vzdušných sil. Nahrazení letounů SAAB J105 univerzální víceúčelovou platformou zlepší výcvik pilotů a posílí schopnost Rakouska provádět výcvikové a bojové operace. Prostřednictvím dohody G2G s Itálií Rakousko posiluje své obranné vztahy s Itálií a zároveň zajišťuje, aby jeho letectvo bylo vybaveno nejmodernější technikou. Akvizice jasně naznačuje závazek Rakouska udržovat silné a schopné obranné síly, které jsou připraveny čelit vyvíjejícím se bezpečnostním výzvám moderního světa.
Zdroj: armyrecognition.com
Komentáře
Pepík Knedlík
03. 01. 2025, 11:09Aha, tak cena Itala pro Polsko byla 15 mega doláčů. L 39ng stojí 10 mega doláčů.
Marty
03. 01. 2025, 11:40Pepík Knedlík
to je značný rozdíl, myslím že bude obecně podobný ikdyž každý stát dostává o něco odlišnější nabídku dle konkrétních požadavků a dohod
Pepík Knedlík
03. 01. 2025, 08:47Marty
Pokud i Rakusaci chteji tenhle stroj neco není v pořádku nebo ua tim něco je. V clanku sr píše o podobnosti "pilotaze" s F 35. Jestli ji chtějí i oni nevim ...
Marty
03. 01. 2025, 08:59Pepík Knedlík
podobnost pilotování je samo o sobě dost relativní pojem, shodná nebude určitě, kontrakt může být vázaný i na další věci, otázka je zda se vůbec s Aero jednalo, myslím že spíš ne, na tuto zakázku můžou být vázány i další obchody, zvlášť když se jedná o dohodu mezi vládami, nikoliv armádou a výrobcem, netvrdím že L-39 NG nějak dalece přesahuje M346FA ale zároveň si nemylsím že je to i obráceně, každý letou nabízí trochu jiné možnosti, popravdě to porovnání M346FA s Eurofighterem a F-35 sem vůbec nepochopil, toto je cvičný letoun schopný zastat funkci lehkého bitevní, tamto jsou pokročilé víceúčelové letouny naprosto jiných parametrů a nelze je takovímto strojem nahradit a ten k tomu ani nebyl vytvořen
Marty
03. 01. 2025, 09:01Pepík Knedlík
jen bych dodal že bych Rakouskou stranu zásadně nepřeceňoval, národ kde se prodávají čističky do zásuvky na filtraci radioaktivní elektřiny z Temelína...:joy: myslím že jejich nákup je srovnatelnou referencí jako u u nás, nejedná se o technologickou ani vojenskou velmoc ani o stát pociťující potencionelní ohrožení z jakékoliv strany
Pepík Knedlík
03. 01. 2025, 10:00Marty
Me zaujaly vykony Itala a cekal jsem, ze nekdo dá L 39. Co me fakt zarazilo je velmi rozdílná stoupavost obou stroju. No porovnej ttd L 39 Skyfox :
Maximální rychlost: 907 km/h nebo 0,8 Mach[33]
Dostup: 10 670 m
Stoupavost: 23 m/s
Dolet bez přídavných palivových nádrží: 1 900 km
Marty
03. 01. 2025, 10:11Pepík Knedlík
bohužel je z hlavy nevím...
popravdě by mě zajímala eště průměrná spotřeba jejich motorů, jinak těch 111 m/s u M346FA mi příjde dost šílené šíslo... kolik má třeba F-15 nebo Su-27?
jinak když nad tím přemýšlím, Italové to konstruovali s větším důrazem na boj, tím se podobá spíš L-159 než L-39 ale je samozřejmě mnohem novější než ALCA, v dnešní době si mylsím že je u cvičného letounu nejduležitější jeho avionika aby pilota připravila na její používání u novějších stíhačů, ale v tom věřím že M346FA nezaostává, nemá k tomu důvod, stejně jako L-39
Pepík Knedlík
03. 01. 2025, 10:57Marty
Me taky 111 m je opravdu hodně. Mig 21 mel asi 140 m. Zajimalo by porovnat + - přetížení u obou stroju.
Czertik
03. 01. 2025, 11:06marty
tak ta stoupavost u masteru neni moc rekvapiva, staci se podivat na vykon motoru.
ver ze kdyby si dal do L39 motor o dvojnasobnem ykonu, tak by mu stoupavost vyznamne vzrostla, stejne tak maximalka.
Marty
03. 01. 2025, 11:10Pepík Knedlík
no právě a to byl Mig 21 pěkně splašená roura, pro cvičný letoun mi to příjde trochu nadbytečné, tak tam by Italové měli mít také navrh teoreticky, celkově bude mít robustnější stavbu, tak by je měl zvládat
Marty
03. 01. 2025, 11:12Czertik
no mě spíš překvapuje proč tolik honit cvičný letoun, stíhačům se stejně rovnat nemuže, tak mi pro výcvik na proudovém letounu příjdou nižší výkony postačující, bude to šetřit drak i palivo
Pepík Knedlík
03. 01. 2025, 11:15Marty
Dohledal jsem tah Migu 21 a úžasných 38,25kN. A to byl rok 55.
Marty
03. 01. 2025, 11:38Pepík Knedlík
zrychlení a maximální rychlost byly jeho hlavní zbraně, v té době se obecně letouny stavěli často na rychlost, většina moderních zdaleka nedosahuje takových výkonů, posunuli se jiným směrem
Pepík Knedlík
02. 01. 2025, 20:02Vzdy si položim 4lotazku, proč Česko vždy koupi draze. Prostě nenazranost.
Italský stroj je opravdu dobrá volba. Vrlmi dobrý poměr vykonu motoru k váze stroje a skvělá ovladatelnost.
Max. rychlost 1 092Km/h
Dolet 1981 km
Dostup 13 716 m
Stopanost 111 m/s
Tah motoru 28 kN
Porovnej s L 39NG ...
Marty
03. 01. 2025, 06:00Pepík Knedlík
popravdě nevím kolik stojí jednotka ani jednoho ze strojů, ale podpora domácího má rozhodně vícero výhod, u těch finančních odečtěte to co se vám z ceny vrátí na dani, následně nepřímo i to že zaměstnaní lidé rozhýbávají ekonomiku lépe než ti na pracáku...
a v čem sou ty parametry o tolik vyžší a proč je to tolik duležité u cvičného letounu?
Czertik
03. 01. 2025, 10:41com seti nelibi u l39ng ?
schvalne, mas i ceny ?
ano ma nizsi maximalku a dostup, ale to je dano motorem o nisim vykonu. zase ma treba delsi dolet.
Marty
03. 01. 2025, 10:48Czertik
mě by popravdě nejvíc zajímali ty ceny a k tomu spotřeba + samozřejmě ceny náhradních dílu, myslim že zvlášť pro nás při domácí produkci L-39 NG + zavedení L-159 by byl nesmysl pořizovat kterýkoliv cizí stroj, ale nejsem odborník
Czertik
04. 01. 2025, 00:39marty
budme uprimni, l39 v jeho ruznych mutacich nema moc nadeji na uspech v budoucnosti, protoze staty v posledni dobe nakupuji vykonejsi (a drazsi) cvicne-bojove letouny jaou sou treba korejske t/fa-50.
proste pocitaji s tim, ze diky vetsim vykonum usetri na nakupu stredne vykoneho letadla pro bojove akce.
Marty
05. 01. 2025, 15:10Czertik
nejsem si jistej jestli L-39 lze srovnávat s nadzvukovím FA-50, příjde mi to jako stroj pro trochu jinou úroveň výcviku