ROSS R210 - český vojenský speciál, který měl v armádě nahradit legendární Pragu V3S
Po předchozích neúspěšných pokusech o nahrazení zastaralého nákladního automobilu Praga V3S vyhlásila Armáda České republiky v devadesátých letech minulého století zadávací podmínky na nový střední terénní nákladní automobil. V polovině devadesátých let zvítězily ve výběrovém řízení Roudnické strojírny a slévárny a.s. Roudnice nad Labem se svým speciálem ROSS R 210.12 VV 6×6. (R – Renault, 210 výkon motoru v koních, 12 – celková hmotnost v tunách, VV – vojenský valník). Vůz vznikl ve spolupráci s automobilkou Renault, která dodala kabinu řidiče a motor.
Foto: Nákladní terénní automobil ROSS R 210.12 VV 6x6
Nápravy vozu jsou tuhé, portálové s čelními redukcemi v kolech, jejich konstrukce vychází z náprav vozidla P V3S. Zadní nápravy se stálým záběrem jsou vybaveny mezinápravovým diferenciálem. Každá náprava je vybavena uzávěrkou diferenciálu.V roce 1997 bylo v rámci ověřovací série pro potřeby AČR dodáno 15 vozidel ve verzi vojenský valník. Později bylo dodáno několik automobilů se skříňovými nástavbami a ve verzi pro výcvik řidičů se zdvojeným ovládáním. Celkem v Roudnici pro armádu vyrobily 21 vozů všech verzí. V roce 1998 byla mezi výrobcem a českou armádou podepsána rámcová smlouva, podle níž měly dodávky těchto vozidel pokračovat až do roku 2003. K tomu však nakonec nedošlo, protože další objednávky ze strany AČR byly prakticky zastaveny.
Foto: Nákladní terénní automobil ROSS R 210.12 VV 6x6 se nachází také ve sbírce VHÚ | VHÚ
Modernizace vozového parku, konkrétně dodávky náhrad za V3S byly odloženy s tím, že armáda má důležitější priority. Pro výrobce z toho vyplývaly značně negativní důsledky, protože do vývoje a výroby typu R210 investoval nemalé finanční prostředky. Z těchto důvodů postupně v Roudnici zanikla automobilová výroba.
Licenci s veškerou dokumentací pak roku 2002 odkoupila Tatra s úmyslem schválené a do armády zavedené vozidlo vyrábět. Ukázalo se, že to není možné – kvůli změně výrobce by vozidlo muselo znovu projít armádními zkouškami a v původním stavu by nevyhovělo mezitím změněné legislativě. Některé použité díly u výrobců navíc vybíhaly ze sériové výroby.
Foto: Licenci s veškerou dokumentací pak roku 2002 odkoupila Tatra s úmyslem schválené a do armády zavedené vozidlo vyrábět. | printscreen z YouTube
Ve sbírce VHÚ se nachází vozidlo ROSS s dvojím ovládáním, které bylo v 90. letech 20. století používáno k výcviku posluchačů ve Vojenské akademii v Brně. Do sbírky byl převeden v roce 2010 z VZ 4218 Nový Jičín.
Technické údaje
Motor:
šestiválcový,vznětový, přeplňovaný, s přímým vstřikem paliva, kapalinou chlazený
– typ: Renault MIDR 06.02.26 W 4 EURO 2
– max. výkon: 154 kW při 2 500 ot/min
Hlavní rozměry:
– délka: 7 095 mm
– šířka: 2 490 mm
– výška přes plachtu: 3 250 mm
Hmotnosti:
– pohotovostní: 6 710 kg
– užitečná: 5 290 kg
– celková: 12 000 kg
Max. rychlost: 90 km/h
Video: Nákladní terénní automobil ROSS R 210 v akci / YouTube
Zdroj: VHÚ
Komentáře
zvukař
11. 06. 2021, 12:13Praga V3S byla ve své době super. Velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu, spolehlivost, jednoduchá údržba, snadná adaptace pro různé účely. Také jsem s ní jezdil. Co chtít víc? A troufám si tvrdit, že při rozumné modernizaci (posilovač řízení, odhlučnění kabiny, vícestupňová symchronizovaná převodovka) by byla vyhovující ještě dnes.
Marty
15. 09. 2019, 16:55Dame tomu novou kabinu (take renault) novy motor (take renault) a je z toho T810ka... :laughing: Ta uz ty legislativni zmeny splnuje. :wink: Srot to nebyl a ani 810ka neni. Vsechno ma sve mouchy.