Ruská armáda obdrží nové modernizované vrtulníky Kamov Ka-52M
Ruské ministerstvo obrany hodlá ještě v letošním roce podepsat smlouvu na dodávku 114 nových bitevních vrtulníků Ka-52 v modernizované verzi Ka-52M. Již byl určen i podnik, který se bude výrobou vrtulníků zabývat – půjde o Arseněvskij aviazavod Progress v Primorje. Výroba má být zahájena v roce 2023, po úplném ukončení testů Ka-52M, které je naplánováno na konec roku 2022.
Foto: Ruský bitevní vrtulník Ka-52 Alligator | A. Petrov / russianplanes.net
Vývoj nové verze vrtulníku Ka-52 je znám od roku 2018. Podle generálního ředitele holdingu Ruské vrtulníky Andreje Boginského, ministerstvo obrany RF poté, co prostudovalo zkušenosti s používáním vrtulníků v bojových podmínkách v Syrské arabské republice, vyzvalo konstruktéry, aby vytvořili modernizovanou verzi, která by zohledňovala návrhy letového a technického personálu účastnícího se bojů.
Zkoušky nové verze vrtulníku Ka-52M Super Alligator začaly v roce 2019 a byl vypracován plán fází pro testování nových palubních systémů a zbraní počítající s ukončením v prosinci roku 2022.
Vrtulník Ka-52M Super Alligator dostal silnější kompozitní pancéřování kabiny a důležitých systémů, a také nový obranný systém chránící stroj proti řízeným střelám. Výzbroj vrtulníku Ka-52M byla sjednocena s výzbrojí vrtulníku Mi-28NM. Součástí výzbroje Ka-52M budou rakety Hermes-A s dlouhým doletem, modernizované protitankovými řízené střely Vichr-M a střely Izd. 305 s dosahem údajně až 100 km.
Foto: Námořní Ka-52K Katran žlutá 103 slouží mimo jiné i k testování nového radiolokátoru Rezec | U. Žakypov / russianplanes.net
Pro použití nových střel bude podle posledních zpráv vícekanálový pozorovací a zaměřovací systém GOES-451 podroben hluboké modernizaci, která umožní použití všech zbraní kdykoli během dne a za každého počasí. Navíc vrtulník dostane nový radar Rezec s aktivní fázovanou anténou a nové přístrojové vybavení kokpitu.
Vrtulník Ka-52M bude schopen automaticky přijímat data z průzkumného, řídícího a komunikačního komplexu Střelec, což mu umožní získávat ty nejaktuálnější informace o bojové situaci na zemi a pravděpodobných cílech v reálném čase.
Vrtulník Ka-52M se zhruba vyrovná americkému bitevnímu vrtulníku AH-64 Apache nejnovějšího provedení. Měl by ho nyní dostihnout, nebo i překonat i svojí moderní výzbrojí s charakteristikou „vystřel a zapomeň". Jestli tomu tak opravdu bude, ukáže až praxe.
Foto: Vrtulníky Ka-52 Alligator ozbrojených sil Egypta | MO Egypta
Ka-52 Alligator dnes překonává svoji konkurenci svými letovými vlastnostmi a některými použitými revolučními konstrukčními a technickými prvky. Bohužel si sebou nese, pro bitevní vrtulník, i jednu podstatnější nevýhodu, a tou je uspořádání kabiny s místy posádky vedle sebe. Toto uspořádání má sice některé své výhody, ale znemožňuje jednotlivým členům posádky optimální výhled, který může být v kritických bojových situacích velmi důležitý.Vrtulník Ka-52 Alligator
Uspořádání kabiny Ka-52 Alligator se sedadly vedle sebe je pozůstatkem z doby, kdy měl být tento stroj především velitelem a průzkumníkem pro zavržené, až „příliš revoluční" jednomístné bitevní Ka-50.
Video: Vrtulník Ka-52M v akci / YouTube
Ruská armáda vidí v Ka-52M příslib špičkového bitevního vrtulníku (to samé platí i pro Mi-28NM), který nebude trpět výraznějšími neduhy. Výrobce zase předpokládá, že Ka-52M bude přitahovat pozornost zahraničních zájemců o bitevní vrtulníky, a že se podaří najít vedle Egypta i další zákazníky.
Komentáře
Shorty
14. 05. 2020, 19:24jako litajici model, doufam ze ho neuvidime v tom horsim slova smyslu xD
Lojza
12. 05. 2020, 17:42:-D Tak ten je dobrej.
Terminátor
12. 05. 2020, 11:24krásný a vymakaný stroj
Cateye
11. 05. 2020, 16:26Umístění posádky vedle sebe rozhodně není taková nevýhoda. Řešení posádky v pozici za sebou je dnes už zastaralé, protože se mnohem zvýšily vzdálenosti ze kterých bitevni vrtulníky útočí. Nejlepším dokladem toho jsou finalisté amerického konkurzu FARA, kde kromě typu Invictus jsou vrtulníky stejné koncepce jako Kamovy.
Navíc, posádky Ka-52 nasazené v Sýrii si velice chválili možnost souhry a komunikace bok po boku a považují to za jednu z největších výhod tohoto typu.