Ruská společnost Vympel poodhalila tajemství nové střely krátkého dosahu pro stíhací letoun páté generace Su-57
Ruská společnost Vympel, známá svými leteckými řízenými střelami, v minulých dnech oslavila 70. výročí své existence. Při této příležitosti společnost navštívila delegace různých osobností vedená moskevským starostou Sergejem Sobjaninem. Delegace byla pochopitelně při tak významné příležitosti doprovázena novináři, fotografy a televizními štáby a společnost Vympel jim při své „vstřícnosti" připravila překvapení v podobě malé výstavky svých produktů, mezi kterými se „čistě náhodou“ nacházela i maketa zcela nové letecké řízené střely krátkého až středního dosahu určená pro ruské bojové letouny nové generace – v této době tedy především pro Suchoj Su-57.
Foto: Střely Vympel – R-77, R-73 a zatím neznámá R-XX | ruský internet
O nové menší a lehčí řízené střele kratšího dosahu (byla zmiňována funkce vlastní obrany letounu), kratším než jaký mají střely řady R-73/R-74 (RVV-MD) pro Su-57 se hovoří velmi dlouho, ale dosud nebyly k dispozici žádné informace. Že musí každopádně přijít nějaká nová řízená střela o malé délce, tedy pravděpodobně kratšího nebo kratšího až středního doletu, bylo možno mimo jiné vydedukovat i z rozměrů zbraňových šachet pod křídlem uvedeného letounu, do kterých se žádná střela z těch současných nevejde.
Nová řízená střela zatím neznámého označení (to co uvádějí zdroje je zatím zmatečné) má průměr těla o něco větší než má střela středního dosahu řady R-77 (RVV-SD), která pravděpodobně byla základem pro vývoj. Délka nové střely je odhadována asi na dva a čtvrt metru. Pohled na zadní partie novinky naznačuje, že k řízení jsou použita sklopná roštová kormidla spolu s vektorovatelnou tryskou motoru. Tato kombinace řídích prvků téměř vylučuje možnost, že by střele mohl nějaký letoun uniknout pouze svým manévrováním. Při takovém vybavení se dá také předpokládat, že střela se v případě ztráty cíle bude schopna rychle otočit a svůj útok opakovat.
Na zveřejněných záběrech je příď nové střely ukryta pod červeným plastovým krytem tvaru, který se běžně používá k zakrytování radiolokačních naváděcích hlavic. Pokud se tedy nejedná o plánované matení protivníka, tak střela asi disponuje nějakým typem radiolokační naváděcí hlavice – aktivní nebo poloaktivní. Pro střely krátkého dosahu není tento typ navádění dnes typický, ale pro použití na Su-57 je možný, dokonce by se dalo říct, že je velmi výhodný. Su-57 totiž má zcela jedinečné radarové vybavení, s kterým taková střela může velmi dobře spolupracovat.
Na nové střele jsou jasně patrné otvory pro systémy optické či laserové detekce cíle pro zajištění výbuchu asi klasické tříštivo-trhavé bojové hlavice střely v optimální vzdálenosti.
Co se týká výkonových charakteristik, není možné o nové střele napsat téměř nic. I podle seriózních a většinou velmi dobře informovaných zdrojů jde zatím jen o hádání z kávové sedliny. Nová střela od Vympelu by měla být rychlejší, manévrovatelnější, lehčí a její rozměry by měly umožňovat navýšení počtu střel ve vnitřních zbraňových šachtách letounů nové generace.
Suchoj Su-57 je jednomístný dvoumotorový proudový víceúčelový stíhací letoun páté generace se schopnostmi stealth navržený k vybojování vzdušné převahy a k bitevním úkolům. Letoun je výsledkem projektu PAK FA (Perspektivnij aviacionnij komplex frontovoj aviacii), což je program ruského letectva pro stíhací letoun páté generace.
Foto: Suchoj Su-57 na testovacím letu | Wikimedia Commons
Původní označení firmy Suchoj pro letoun je T-50. Su-57 je zamýšlen jako nástupce letounů MiG-29 a Su-27 a měl by být prvním letounem v ruském vojenství se schopnostmi stealth. Disponovat by měl schopnostmi jako je supercruise, dále jakousi "supermanévrovatelností" a pokročilejší avionikou, která by měla překonávat předchozí generace stíhačů, stejně jako pozemní nebo námořní obranné vybavení.
Foto: Suchoj Su-57 | Wikimedia Commons
Prototyp stroje Su-57 poprvé vzlétl 29. ledna 2010 a dodávky ruskému letectvu jsou očekávány na roky 2019/20. Prototypy a počáteční seriové stroje budou dodány s modernizovanou variantou motoru AL-31F, který používají letouny Su-27, zatímco se v současné době vyvíjí nová generace motoru. Očekávaná životnost či délka služby strojů je 35 let.
Video: Ruský stíhací letoun Suchoj Su-57 v akci / YouTube
Komentáře
Czert
03. 05. 2021, 03:13Tak nevim, z te fotky me vychazi ze r-xx je vetsi nez r73 i r77, cili jak se muze vlest do sachty kam se soucasne nevejdou je pro me zahada.
A ze je navadena radarem? No... Proti stealth letounu... Genitalni.
Proc tam nedaji radeji ic? Teplo stealth maskovat jen tak nemuze.
A btw je 2021 a rusove se seriovymy su57 stalenespechaji.
Michal
03. 12. 2019, 07:42Cyklisto vy jste se zase projevil. Inu jako pravý cyklista, prostě pedál. Možná kdyby jste vyjel někdy někam jinam než do Chorvatska na Istrii věděl byste, že dnešní Rusko má sice své problémy, ale zaostalá země jsme proti nim my. Uvědomte si, že náš vrchol je L159 ;)
cyklista
02. 12. 2019, 22:07Opět běžná propaganda. Maketa něčeho, o čem se nic neví, ani kdy (a jestli vůbec) to bude fungovat, letoun "páté" generace, který je ve skutečnosti s bídou 4+, atd. Hoši, vás to musí strašně bavit, psát ty nesmysly furt dokola. Tvl, takové nadšení mít při budování Ruska, je z něho za pár let z dnešní zaostalé rozvojové země světový průmyslový lídr.