Rusové přišli o letoun včasné výstrahy a velení. Mají jich již jen 7
Rusové zaznamenali další citelnou ztrátu své letecké techniky. Tentokrát se ovšem nejedná o žádný frontový bombardér, ale rovnou o letoun včasné výstrahy a velení Berijev A-50U. Údajně došlo také k poškození vzdušného komunikačního a velitelského stanoviště Iljušin Il-22M. Ke kontaktu došlo oblasti Kyrylivky nad Azovským mořem v neděli večer.
Zatímco Berijev A-50 se podařilo úspěšně sestřelit, velitelskému stanovišti Il-22 se nakonec podařilo s vážným poškozením vrátit zpět do Ruska na letiště v Anapě. Začátek využívání letounů Berijev A-50 oznámili Rusové v listopadu, k sestřelení došlo tedy ani ne 8 týdnů od jejich uvedení do bojového provozu.
Foto: Sovětský/Ruský letoun včasné výstrahy a velení Berijev A-50 | Wikimedia Commons / Public domain
K sestřelům se přihásili Ukrajinci, ale komicky se s nimi hádají i Rusové (např. přes ruské vojenské telegramové kanály, jako například kanál Fighterbomber, který je přímo napojen na ruské letectvo) s tím, že si letouny sestřelili sami. Podle neověřených informací za sestřely letounů mohou protivzdušné systémy Patriot dodané ze Spojených států, Rusové zase argumentují, že letadla byla zasažena jejich protivzdušnou obranou. Těžko říct, kde je pravda, na podrobnější informace je zatím ještě brzy, ovšem sestřelení stroje ruskou PVO je pravděpodobně reálnější varianta.
Podle ruských zdrojů měl být sestřelen letoun A-50U (taktického čísla RF-50601). Ten byl do provozu uveden teprve v roce 2019. Rusko má k dispozici pouze 8 těchto letounů, nyní jich má tedy jen 7, přičemž i s nemodernizovanou verzí A-50 jich má Rusko k dispozici maximálně 15. Verze U je hloubkově modernizovaná standardní varianta A-50 a v Rusku zvládnout modernizovat jeden A-50 na verzi A-50U za dva roky, ztráta je tedy pro Rusko o to bolestnější. Pro Rusy jsou letouny A-50U nezbytné i k budoucímu boji s ukrajinskými letouny F-16, ty totiž A-50U dokáže odhalit, vysledovat a navést na ně protiletadlovou palbu z kompletů S-400.
Ke ztrátě velice ceněného stroje v hodnotě téměř 31 miliardy rublů, je nutné připočíst také ztrátu osádky. Ta se údajně skládala z plukovníka, několika podplukovníků, čtyř majorů, šesti kapitánů a dvou pilotů, tedy celkem zhruba 15 vysokých důstojníků. Dále berme v potaz, že výcvik operátorů strategicky důležitého letounu trvá několik dlouhých let a je finančně velice nákladný.
Některé zdroje tvrdí, že sestřelenému letounu velel sám generál Oleg Pčola, velitel letecké základny Engels. To se prozatím nepodařilo potvrdit, pokud by to však byla pravda, ruské letectvo by přišlo o jednoho ze svých nejschopnějších velitelů. Existuje ovšem také verze, že letoun opravdu sestřelili Ukrajinci a Rusové se snaží o "damage control", v podobě přátelské palby. Ruská mainstreamová média totiž uvádějí, že Ukrajina již žádnou PVO nemá a tedy nemají jak ruské letouny ničit, což však není pravda.
Tyto fámy jsou nicméně prezentovány i ruským pilotům, aby neměli strach létat do boje, což se v minulosti ukázalo jako problém, kdy ruští piloti odmítali létat do bojových zón ze strachu o vlastní sestřelení. Právě poslední místo, kde mohli ruští piloti nerušeně operovat, bylo Azovské moře. Podle zdroje amerického Institutu pro studium války z ruských tajných složek skutečně stojí za sestřelem Ukrajinci a fáma o firendly fire byla skutečně údajně vypuštěna, aby došlo k uklidnění ruských pilotů, že lety nad Černým a Azovským mořem jsou stále bezpečné a že incident byl způsoben lidskou chybou.
Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov uvedl, že nemá žádné informace o sestřeleném letadle, a doporučil novinářům, aby informace brali pouze z ruského ministerstva obrany. Podle neověřených informací mělo Rusko k dispozici pouze tři letuschopné letouny A-50, jeden létá v Bělorusku (kdy byl běloruskými partyzány poškozen) a dva stroje údajně létaly v Azovském moři. Tyto informace ovšem nelze nezávisle ověřit.
V případě potvrzení Ukrajinské verze o sestřelu letounu ukrajinskou PVO se bude jednat o opravdu husarský kousek, letouny včasné výstrahy jsou totiž prakticky nesestřelitelné a to hlavně díky tomu, že se nemají za žádných okolností pohybovat blízko frontové linie.
Pojďme se nyní podívat na druhý sestřelený/poškozený letoun Il-22M taktického čísla RF-95678. Ten byl údajně zasažen ukrajinskou/ruskou PVO, kdy byl stroj vážně poškozen, avšak letounu se podařilo nouzově přistát na letišti v Anapě. Il-22 jsou letecká velitelská stanoviště, ze kterých se řídí průběh bojových operací. Nejedná se o první sestřelený letoun této kategorie, 24. června 2023 byl Wagnerovci sestřelen jeden z těchto letounů během Wagnerovské vzpoury v Rusku. Il-22M taktického čísla RF-95678 se sice dokázal vrátit na zem, jeho letové dny jsou však již pravděpdoobně spočítány. Podle zveřejněné fotografie (o její pravdosti se zatím polemizuje) je poškození letounu tak velké, že je zázrak, že stroj vůbec dokázal doletět na příslušné letiště a přistát.
Zdroj: BBC, The Drive
Komentáře
falcon
21. 01. 2024, 18:28https://www.michalapetr.com/map-1889-putin-srazil-mocnymi-udery-macrona-na-kolena-ten-zuri-a-chysta-pomstu-putin-obetoval-dve-stara-letadla-aby-vycenichal-dulezite-strategicke-cile-genialni/ tady něco z druhé strany,zajímavé
Zdeněk
22. 01. 2024, 12:21Pochopitelně, a aby tento geniální plán byl ještě více geniální, tak okamžitě vyhlásili, že si ho sestřelili sami... :laughing::joy::rofl:
Mimochodem, odkdy se Airborne Early Warning and Control ( pro modernizovanou A-50 je dosah vzdušného průzkumu méně než 400km) a létající velitelství používají k hledání strategických cílů na zemi? Když mám navíc k dispozici družice a baterie Patriotů okamžitě po odpalu z prostoru zmizela?
Když dělám propagandu, tak používám hlavu, protože i ruští blogeři řízení GRU takovouto hovadinu nikdy netvrdili.
p.s. mimochodem ta stará letadla jsou to nejlepší, co mají, moderní A-100 je jen jeden a nemá ani kompletní vybavení...
Czertik
17. 01. 2024, 16:28v ruku maji takovou demokracii, ze si rakety sestreluji koho chteji.
Slavoslav
17. 01. 2024, 08:13Fghterbomber dokonca udava, ze utok prebehol na 3 lietadla kde tretim bola pravdepodobne stihacka zabezpecujuca vzdusne krytie, ale o jej osude sa dalej nezmienuje. Mimochodom, uverejnene fotografie IL-22 su sice realne, ale ak som dobre pozeral tak su z ineho incidentu tak rok dozadu ked si rusak vystrelil raketo po vlastnej masine.
Kazdopadne, zostrel AWACSu zas vstupi do historie ako prvy krat v historii bez ohladu na to ci to spravil rusak sam, alebo UA strana (na jej naroky by som sa dival so skepsou po tom, co ten neuspesny pokus teenegera v rusakove o podpalenie stihacky vydavali za akciu ich tajnej sluzby)