EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Speciální vozidla RDV Cheetah a LRPV Cheetah na podvozku Toyota

 03. 07. 2018      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Česká armáda už se začala poohlížet po náhradě za vozy Land Rover Defender a UAZ 469, kterým pomalu končí technická životnost a svými výkony už přestávají stačit jejím potřebám. Jednu z možností, jak starý a opotřebovaný vozový park AČR v kategorii lehkých a speciálních vozidel obnovit, představují vozidla postavená na legendárním podvozku Toyota Land Cruiser řady 70, které nabízí společnost Dajbych.

cheetah_01
Foto: RDV Cheetah a LRPV Cheetah

RDV Cheetah a LRPV Cheetah (Gepard)

Vozidla Rapid Deployment Vehicle (RDV) Cheetah a Long Range Patrol Vehicle (LRPV) Cheetah, připravená společností Dajbych, jsou určená pro výsadkové a speciální jednotky, která jsou postavena právě na odolném podvozku Toyota Land Cruiser řady 70.

cheetah_02
Foto: RDV Cheetah

Oba typy představují možnou náhradu otevřených vozidel Land Rover Defender, které slouží už mnoho let u výsadkových a speciálních jednotek české armády. Výroba vozů Land Rover Defender již skončila, i proto bude muset česká armáda v budoucnu hledat náhradu jinde. Podobnou pověst nezničitelného a v terénu velmi schopného lehkého vozu, jako má Land Rover Defender, si za desítky let výroby vydobyl i vůz Toyota Land Cruiser řady 70, který se ale oproti britskému typu nadále vyrábí a vyrábět bude.

cheetah_03
Foto: LRPV Cheetah

Oproti Defenderům, které jsou používány v české armádě, je rámový podvozek vozu Cheetah dimenzován na daleko vyšší zatížení (až 5,5 t), nehrozí tedy jejich přetěžování a z toho vyplývající možná strukturální poškození. I proto jsou komponenty obou verzí vozidla Cheetah schváleny firmou Toyota a odpovídají všem jejím předpisům, což u Defenderů české armády neplatí. Obecně lze na osvědčený podvozek Toyota Land Cruiser řady 70 instalovat nejrůznější vojenské i civilní aplikace, rozličná provedení kabin, nástaveb i užitných modulů a zbraňových systémů. Menší speciální vozidlo RDV Cheetah o délce 4795 mm spadá do kategorie vozidel rychlého zásahu s maximální hmotností 3,5 tuny. Jeho užitná nosnost činí 1450 kg, přičemž osádku může tvořit 4 až 6 mužů s plnou výzbrojí a osobním vybavením. Je ekvivalentem typu Land Rover Defender 110 Kovboj, který mají ve výzbroji výsadkové jednotky AČR.

cheetah_05
Foto: RDV Cheetah

LRPV Cheetah o délce 6080 mm byl vyvinut a vyroben jako možná náhrada za vozidlo Land Rover Defender 130 Kajman, které má ve své výbavě například 601. skupina speciálních sil AČR. Jde o průzkumné bojové vozidlo dlouhého dojezdu, jehož celková hmotnost může dosahovat až 5,5 tuny, což je hodnota v této kategorii lehkých terénních vozidel zcela ojedinělá. Při vývoji LRPV Cheetah byl kladen důraz na vysoký stupeň mobility, dosažení maximální užitečné hmotnosti, dostatečného vnitřního prostoru pro převoz 6 osob včetně potřebné výstroje. Užitná nosnost u pancéřované verze dosahuje hodnoty 1200 kg. Velké užitečné zatížení umožňuje posádku vybavit dostatečným množstvím pohonných hmot, vody, zásob, munice a předepsané výzbroje, což jí dovoluje provádět dlouhé operační mise bez závislosti na logistické podpoře. Velkou výhodou LRPV Cheetah oproti armádním vozidlům Kajman je možnost instalace přídavného pancéřování v nejvyšším stupni balistické ochrany specifikace VR 9.

cheetah_04
Foto: LRPV Cheetah

Výkonný motor a výjimečné schopnosti

Oba vozy jsou poháněny osmiválcovým dieselovým motorem Toyota o objemu 4,5 l a výkonu 189 kW s nímž mohou dosahovat maximální rychlosti 160 až 170 km/h. Oproti dnes v armádě používaným Defenderům tyto vozy nabízejí mnohem vyšší výkon (189 kW oproti 90 kW), zásadně lepší je i kroutící moment motoru (454 Nm oproti 360 Nm) a další parametry. Obě provedení vozidla Cheetah jsou díky výkonnému motoru a robustní konstrukci schopny tahat přívěsy o celkové hmotnosti 3,5t. Samozřejmostí je pohon všech čtyř kol a uzávěrky diferenciálů obou náprav, všechna kola včetně rezervních jsou vybavena systémem nouzového dojezdu runflat, nechybí ani Blackout systém. Na rozdíl od Defenderu lze u Cheetahu, ale i dalších provedeních vozidel Toyota Land Cruiser řady 70, vedle manuální převodovky instalovat i automatické převodovky včetně unikátní bezstupňové hydrodynamické převodovky VDS a také systém nastavení tlaku v pneumatikách STIS. Díky dvěma palivovým nádržím s celkovým objemem 180 l (Defender pouze 75 l) činí dojezd Cheetahu přes 1000 km (oproti 550 km u Defenderu), navíc je možné namontovat i další přídavnou nádrž.

cheetah_06
Foto: Motor Toyota o objemu 4,5 l a výkonu 189 kW

Na bocích podvozku jsou umístěna poutací oka, za něž lze k vozidlu snadno a rychle uchytit závěsná lana a okamžitě jej transportovat v podvěsu pod vrtulníkem. Obě vozidla mohou být opatřena celou škálou výzbroje. Konstrukce umožňuje při nevyšším stupni balistické ochrany převoz posádky včetně kompletní výstroje a výzbroje, jako například radiostanice, IT technika, zbraňová stanice osazená těžkým kulometem 12,7 mm či granátometem, dvě lafety s lehkým kulometem, protitankové střely nebo pancéřovky, předepsané množstvím munice, stravy, vody, maskovací síť, montážní a ženijní materiály, přičemž i tak je zachována určitá rezerva do předepsané maximální nosnosti.

Náhrada armádních vozidel Land Rover Defender 110 Kovboj a 130 Kajman za typ Cheetah by přinesl i zlepšení a posun co se týče servisních služeb a nákladů na jejich údržbu a opravy. U vozidel Cheetah, popřípadě dalších vozidel na podvozku Toyota Land Cruiser 70, je možné využívat opravárenské a technické služby všech autorizovaných servisů Toyota v Česku a po celém světě. To také dává možnost vybírat si cenově i kvalitativně nejvýhodnější možnosti včetně dodavatelů náhradních dílů.

 Autor: Redakce

Komentáře