EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Spojené státy plánovaly v případě potřeby na Japonsko svrhnout až patnáct atomových bomb

 27. 11. 2022      kategorie: Vojenská historie      18 komentářů

Uplynulo sice již bezmála osm desetiletí, ale destrukce, která nastala 6. a 9. srpna 1945, je stále v paměti mnoha lidí. Přestože většina z těch, kteří byli postiženi bombardováním Hirošimy a Nagasaki, musela být v té době teprve kojenci, již více než 70 let jsou nuceni žít s následky tohoto strašného zážitku. Dokumenty, na které bylo upozorněno u příležitosti 70. výročí tragédie Hirošimy a Nagasaki, poskytují důkazy o tom, že Japonskému císařství by hrozilo další bombardování, kdyby se nevzdalo.

Po oficiální kapitulaci nacistického Německa a následném uzavření evropského válčiště dospěla druhá světová válka do své závěrečné fáze. Naproti tomu na tichomořském válčišti válka stále zuřila a zdálo se, že Japonsko kapitulaci odmítá přijmout, a to bez ohledu na ztráty.

japon_TITFoto: Japonskému císařství údajně hrozilo další bombardování atomovými bombami, kdyby se nevzdalo (ilustrační foto) | Shutterstock

Jak Spojenci pokračovali v tlaku na Japonské císařství, Japonci to pociťovali na vlastní kůži stále více. Přestože jejich vojenská porážka byla již zřejmá, stále se nechtěli vzdát. Nicméně 6. srpna 1945 vstoupil do války Little Boy, jehož cílem bylo nešťastné město Hirošima. Toho dne se Little Boy stal první jadernou zbraní, která byla v dějinách válečnictví použita.

Toho rána vypustil bombardér B-29 Enola Gay, pilotovaný plukovníkem Paulem W. Tibbetsem, 140liberní uranovou bombu z výšky 9500 m nad Hirošimou. Když se bomba dostala do výšky asi 580 m nad Hirošimu, explodovala s energií odpovídající 15 kilotunám TNT. Zvuk byl ohlušující a oblohu ozářil záblesk oslepujícího světla.
Do postupujícího úsvitu se vyvalil hustý sloup ohně a dýmu a chaos se rychle šířil. Jen několik minut po detonaci byla Hirošima pohřbena hluboko pod troskami. Téměř 80 tisíc lidí bylo okamžitě zabito.

Jakkoli bylo bombardování Hirošimy strašlivé, Japonsko stále odmítalo kapitulovat. O tři dny později tak čekal podobný útok Nagasaki. Dne 9. srpna 1945 byla nad Nagasaki svržena větší bomba na bázi plutonia s kódovým označením Fat Man, která město zničila a zabila přes 75 tisíc lidí. Mezi mrtvými byli civilisté, japonští vojáci i spojenečtí váleční zajatci.

Fat Man měl sílu výbuchu 21 kilotun TNT a byl podstatně smrtonosnější než Little Boy. Když byla města srovnána se zemí a v jejich okolí vznikla propast chaosu, rozhodl se japonský císař Hirohito učinit poslední krok k ukončení války.
Dne 14. srpna, navzdory nesouhlasu členů japonské válečné rady, Hirohito nahrál kapitulační prohlášení, v němž prohlásil, že Japonsko přijímá Postupimskou deklaraci. Dne 15. srpna se kapitulace Japonska stala oficiální. Tím byla druhá světová válka definitivně ukončena.

B-29_Enola_Gay_w_CrewsFoto: Posádka bombardéru Enola Gay | Wikimedia Commons / Public domain

Tvrdí se, že k bombardování Hirošimy a Nagasaki došlo v důsledku chybné interpretace. Postupimská deklarace byla vyhlášena 26. července 1945. Spojenci tehdy dali ultimátum: buď Japonsko bezpodmínečně kapituluje, nebo dojde k jeho "okamžitému a úplnému zničení". Po řadě bouřlivých debat v japonské radě bylo dohodnuto, že žádná odpověď nebude dána hned.

Japonská vláda navíc požádala o pomoc Sovětský svaz. Doufala, že Sověti zprostředkují jednání se Spojenci o revizi podmínek stanovených v Postupimské deklaraci. V důsledku toho japonská rada neposkytla včasnou odpověď. Prohlášení japonského premiéra Kantaró Suzukiho označilo reakci Japonska na deklaraci jako mokusatsu – což v překladu znamená "zabíjení mlčením". Spojenci si to vyložili jako odmítnutí, a tím se vydali na cestu, která vedla k bombardování.

Někteří historici tvrdí, že Suzuki měl na mysli, že japonská vláda "ještě nevydala definitivní komentář" a že Postupimskou deklaraci neodmítá. Ať už bylo pozadí jakékoli, dnes je jasné, že Nagasaki by nebylo posledním městem, které by bylo bombardováno, kdyby Japonsko déle váhalo.

Podle informací z londýnsko-amerických vojenských archivů mělo Japonsko do 19. srpna utrpět třetí a možná ještě ničivější jaderné bombardování. Po něm by navíc následoval apokalyptický řetězec jaderných útoků, který by celé Japonsko zanechal v troskách. Během několika dní ticha po zasažení Nagasaki přicházely zprávy, podle nichž byli Japonci navzdory dvěma jaderným útokům odhodláni bojovat do krajnosti.

Každých 15 minut po Hirošimě se z výkonné rádiové stanice na Spojenci ovládaném Saipanu v Marianském souostroví ozývalo vysílání. Vysílání hovořilo o osudu Hirošimy a uvádělo, že další japonská města postihne horší osud, pokud bude japonská vláda nadále otálet s přijetím Postupimské deklarace.

To jasně naznačovalo, že Hirošima a Nagasaki by byly jen začátkem. S ohledem na operaci "Downfall" členové spojeneckého výboru zmapovali jako potenciální lokality města jako Kjóto, Jokohama, Kokura, Niigata a Tokio. Důkazy z vojenských archivů ukázaly, že další dvě bomby stejně jako Fat Man byly již připraveny k přesunu z Kirtland Field na Tinian 11. a 14. srpna. V tomto období technici v Los Alamos usilovali o výrobu dalšího plutoniového jádra. Jedna bomba na Tinianu měla na svém plášti křídou napsáno "Tokyo Joe". Říkalo se však, že je určena pro Kokuru. Kokura byla původním cílem prvního Fat Mana, ale byla ušetřena kvůli nepříznivým atmosférickým podmínkám.

Podrobnosti o třetím bombě na Japonsko přinesl přepis hovoru na nejvyšší úrovni, který se uskutečnil 13. srpna mezi dvěma vojenskými experty. Bylo také potvrzeno, že se připravuje výroba asi 12 dalších atomových bomb. Třetí bombardování mělo proběhnout 19. srpna a zbytek jaderných úderů v průběhu září a října. Japonská vláda však 15. října oficiálně kapitulovala, čímž zachránila Japonsko před úplným zničením.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Dr. Beir

03. 12. 2022, 17:48

No?
Pul roku Amíci bombardovali kolem 70 ti Japonskych měst velice intenzivne než pouzili atomovky. Ani půlroční bombardovani nedonutilo císaře jednat na ochranu svych poddanych d USA.
Pouziti JZ nějak Japonskou vládu nepřekvapilo, údajně o atomovkach měli informace.
Vice je vyděsil postup Rudé armády do Mandžuska. A totální porážka Císařské armády.
Ještě vice vyděšení byli Amici. Soveti zabrali Kurili a chteli i ostrov Hokkaido.
Po valce se z hrdeho Japonska stal poslušný pejsek viteze USA.

Vaclav Flek

04. 12. 2022, 00:51

pro Dr. Beir :

Temer vsechno, co pisete, je spatne. Americane (zadni "Amici") nemohli bombardovat japonska mesta po prvni cast roku 1945 drive, nez tu bombu meli skutecnek dispozici. Mozna jste to myslel jinak, ale spatne formuloval.

Dale uz je to zase chybne. Japonci meli o atomove zbrani pouze dost nepresne predstavy, a je asi pravdou, ze ji pred prvni explozi nebrali priis vazne. Pokud uvadite, ze meli "informace", bylo by dobre uvest odkud a z jakeho zdroje.

Invaze Rude armady do Mandzuska japonske vedeni skutecne zaskocilo, spise nez "vydesilo". Verilo totiz tomu, ze Sovetsky svaz dodrzi svou cast smlouvy s Japonskem o neutoceni platnou do roku 1946.


Americane byli sovetskym agresivnim postupem na Dalnem vychode prekvapeni, ale zcela jiste ne "vydeseni". Sovetska okupace Kurilskeho souostrovi byl soucasti jaltskych dohod (nic demokratickeho v tom nehledejme, slo o cisty pragmatismus), to Americane prijali. Ovsem na snahy Rude armady o jiz pripravenou invazi na ostrov Hokkaido (mimo ramec spojenecke smlouvy) odpovedelo americke namornictvo svym rozvinutim v  uzinach mezi Kurily a Hokkaidem.


Po valce se z Japonska zcela jiste nestal "poslusny pejsek", ale hospodarska velmoc v mnoha odvetvich lidske cinnosti, coz je jiste obecne znamo. Sam jsem pusobil deset let jako poradce pro japonskou farmaceutickou spolecnost, dodavajici klicove pripravky pro nase zdravotnictvi, tak vim, o cem pisu...

Dr. Beir

04. 12. 2022, 07:18

Pan Flek
Nebim jaké Američany myslite, stredni, severni či jizni. Amik je vseobecne označení a nejen v češtině.

Amík je pojmenování pro Američana, užívané od druhé světové války.
Dekuji za odpoved a za svym nazorem si stojím.

Vaclav Flek

04. 12. 2022, 18:46

pro Dr. Beir :

Reagujete divne, bud nechapete, o co jde, nebo se chovate jako trucovity skolak. Oboji je spatne a v diskusi na tomto webu z vas nedela partnera.

Na chvili se predstavim, ze plati ta prvni moznost a vam skutecne unika vyznam slova "American". To slovo ma v podstate dva vyznamy : bud oznacuje vsechny obyvatele americkeho kontinentu, nebo (casteji) obyvatele Spojenych statu americkych. Vse samozrejme zalezi na kontextu, napriklad ve vete "V unoru 1945 svrhly americke bombadery svuj naklad na Drazdany" je zjevne, ze se nemysli bombardery puvodem z Chile nebo z Panamy, ale prave bombarery vyrobene v USA.

Dr. Beir

01. 12. 2022, 09:47

Pan Flek
Valka ve Vietnamu:
Vietnamští civilisté: 411 000 – 2 000 000 mrtvých
Civilisté z Kambodži: 200 000 – 300 000 mrtvých
Civilisté z Laosu: 20 000 – 200 000 mrtvých
Celkem mrtvých civilistů: 631 000 – 2 500 000
Celkem mrtvých: 1 481 047 – 4 008 047

Vaclav Flek

01. 12. 2022, 21:10

pro Dr. Beir :

Diky za podklady, ktere mne ovsem nepresvedcily. Na prvni pohled je zrejmy ten priserny rozptyl udaju o ztratach (v pripade Vietnamu petinasobek, v pripade Laosu dokonce desetinasobek), ukazujici, jak odlisna metodika byla pouzita pri ziskavani dat, ktera se ve vysledku dramaticky lisi. Duveru nevzbuzuje ani posledni cislo - pokud se ztraty maji pohybovat v radech milionu, tezko lze konecny pocet ztrat vycislit s presnosti na jednotky. Pokud neco podobneho ve statistikach vidim, povazuji podobne udaje a priori za neverohodne.

Sam jsem, se problematikou kdysi zabyval pri snaze poznat rozsah sovetskych ztrat ve II. svetove valce, nebot jsem neveril ani stalinskemu udaji o 8 milionech, ani chruscevovskemu o 20 milionech. Moderni rusti historici se snazili s timto problemem vyporadat, pritom dochazeli k mnoha zcela odlisnym vypoctum (ci spise odhadum), na kterych zarazi, jak hrube statisticke metody se pouzivaly. Proto povazuji tento konkretni problem za nevyreseny (a nevim, zda nekdy vyresitelny) a se stejnou skepsi pristupuji k dalsim statistickym udajum, podobnym tem, ktere jste si mi zaslal.

Nicmene za ochotu vam dekuji.

Dr. Beir

02. 12. 2022, 09:44

Pan Flek
Souhlasim s vami. Rozptyl je obrovský jako u hmoždíře. Přesná cisla nelze urcit uz jen pri bombardovani zmíněných států K., L., a V. s pouzitim obrovského množství bomb (B 52) na města, vesnice a džungli.

Dr. Beir

30. 11. 2022, 11:03

Každopádně, když atomový Harry sdělil Stalinovi, že USA má novou zbraň, tak Stalin nehnul ani obočím. Jeho špiclové již davno informovali Moskvu. A další pokračování již vime.
Sláva Rudé armádě a jeho spojencům

Martin23

29. 11. 2022, 15:55

Já bych to vůbec neřešil.
Tak nějak již víme, že západ bombarduje humanitárně - jedno jestli konvenčně nebo ZHN a Rusko teroristicky.

Dál to nemá smysl rozmazávat.

Dr. Beir

28. 11. 2022, 19:42

I když se často tvrdí opak, shození atomových bomb na Japonsko nebylo z vojenského hlediska příliš důležité. O konci války rozhodl vstup SSSR do bojů s Japonskem.
USA podnikalo kobercové nálety, které pustošily velká Japonska města. Amici neměli potřebný počet jaderných k urychlenému použití. To vše. Dohadovat se nehodlám, hustorie je jen jedna.

Vaclav Flek

28. 11. 2022, 21:39

pro Dr. Beir :

Nevybizim vas k dohadovani, jenom vas suse sdeluji, ze ve vasich prvnich dvou vetach mate dve naprosto zasadni chyby, svedcici o vasi male znalosti historickych faktu (nerad to pisu, ale jinak to vyjadrit neumim).

- Shozeni atmovych bomb na Hirosimu a pote na Nagasaku bylo bezprostrednim impulzem pro japonskou kapitulaci, jak vyplyva jiz z pouheho srovnani dat. Druhy jaderny uder byl take impulzem pro urychlene provedeni sovetske invaze jeste pred planovanym terminem. Stalinske vedeni se (pravem) obavalo, ze Japonsko po atomovych utocich urychlene pozada o primeri, a SSSR by mohl prijit pozde k deleni koristi...

- Sovetska invaze hrala relativne malou roli, v te dobe se jiz Japonsko soustredilo na obranu vlastnich ostrovu a smirilo se se ztratou cele tzv. "zony koprosperity". Japonske jednotky jeste ovladaly Borneo a Sumatru a radu dalsich odlehlych regionu, zo vsak jiz pro vedeni valky nemelo podstatny vyznam. Japonska armada zpocatku kladla v Mandzusku tvrdy odpor a sovetske jednotky postupovaly velmi pomalu. Vse se zasadne zmenilo ve chvili, kdy cisar naridil ukoncit veskery odpor, Kuantungska armada slozila zbrane a Ruda armada prakticky bez boje pronikala hluboko na uzemi Mandzuska. Pozdeji se to vydavalo za skvely sovetsky uspech, pritom se vubec nezminovala klicova role cisarskeho narizeni, ktere to umoznilo.

Vaclav Flek

28. 11. 2022, 18:56

Jiz to krome mne zminovali v diskusi i jini jeji ucastnici, ja bych jenom shrnul s vyuzitim konkretniho zdroje, knihy Paula Hama "Hiroshima Nagasaki" (poprve vysla v Australii v roce 2011, ja mam k dispozici bnritske vydani z roku 2012). Po svrzeni atomove bomby na Nagasaki meli Americane v srpnu 1945 jeste jednu atomovou bombu pripravenou k pouziti. V obdobi zari - listopad 1945 jich mohli vyrobit jeste asi pet. Je tedy zrejme, ze se nemohlo jednat o "apokalypticky retezec jadernych utoku", jak uvadi clanek. Sam jeho nazev je jiz ponekud zavadejici...

Radek

28. 11. 2022, 09:13

3. bomba měla být připravena 19. srpna, 3 další v září a 3 v říjnu. Německo žádnou bombu nemělo, nemělo ani funkční reaktor, ani linku na obohacování uranu. Hitler už od Stalingradu neschvaloval projekty, které by trvaly déle než rok do realizace, takže žádné peníze na atomovou bombu někdy za 3 roky. Němci byly schopni postavit reaktor, ale neměli dost těžké vody. A hlavně v roce 1944 už jejich průmysl fungoval na náhražkách, bez precizní techniky a technologie nezbytné pro bombu. Degradace vlastností jak děl, tak pancíře tanků, nedostatek duralu pro letadla a kvalitní výroby motorů, nedostatek kvalitních trhavin.

Zdeněk

28. 11. 2022, 01:43

Pánové V. Flek a J. Čejka mě předběhli, přesto si dovolím doplnit několik drobností.
Atomová bomba Little Boy měla uranové jádro a bomba Fat Man plutoniové.
V Německu probíhal výzkum pouze na bázi uranu se štěpnou reakcí moderovanou těžkou vodou, který trpěl výraznými technickými problémy a měl značné zpoždění. Lze mít více než oprávněné pochybnosti, že vůbec postoupili do fáze postavení plně funkčního reaktoru, nemluvě o zvládnutí technologie výroby uranu 235 vojenské čistoty.
Naproti tomu, lze dohledat, kde a kdy byl vyroben štěpný materiál pro výrobu amerických zbraní ( naprostá většina byla vyrobena v závodě Oak Ridge) a to údajně s takovou přesnosti, že lze zjistit z které části kterého reaktoru byla získaná surovina pro výrobu jednotlivých částí jader bomb Trinity, Fat Man a Little Boy.

Vaclav Flek

28. 11. 2022, 00:17

pro Standa :

Pisete ohromujici nesmysly, na ktere nechci prilis reagovat, snad jen strucne ve dvou bodech :

1) USA zcela urcite neziskaly sve atomove bomby, ani zasadni poznatky k jejich konstrukci, od Nemcu. Ve Treti risi probihal paralelni vyvoj atomove zbrane, mozna byl o rok pozadu, ale rozhodne fyzicky neposkytl Spojenym statum jejich prvni atomove zbrane.

2) Vas popis udalosti v souvislosti se sovetskym vpadem do Mandzuska je zmatecny. V minulosti jsem se k tomu na techto strankach vyjadoval a nechci se opakovat, tak snad jen ty  hlavni teze :

- Japonsko melo se Sovetskym svazem uzavrenou smlouvu o neutoceni, platnou do dubna 1946 (!), a verilo, ze ji druha stana dodrzi. Poruseni smluvy ze strany SSSR nelze oznacit jinak, nez verolomnost.

- Pribeh Kuantungske armady je popsan nepravdive. Puvodni elitni formace byly postupne nahrazeny spatne vycvicenymi zalohami, v souvisloti s odvelenim spickovych jednotek na valciste v Tichem a Indickem oceanu . Presto byly tyto jednotky pripraveny odhodlane bojovat se sovetskymi utocniky (v zadnem pripade neslo o osvobozeni Mandzuska), ale cisaruv rozkaz je (po dvou atomovych explozich) prinutil slozit zbrane

JanČejka

28. 11. 2022, 00:37

Souhlasím s Vaším vyjadřením, akorát mě mrzí, že když už píšete nějaký komentář, nedáte do toho vše, i kdybyste se měl opakovat a máte pravdu ten člověk buď záměrně lže, nebo si rád vytváří alternativní realitu, která mu zkrátka přijde zábavnější.

Vaclav Flek

28. 11. 2022, 18:38

pro Jan Čejka :

Dekuji za vas nazor. Realita na techto webovych strankach je vsak takova, ze se nektera temata dost casto opakuji, a to v kratkych intervalech. Proto mne nebavi reagovat stale stejnymi pripominkami, i kdyz z textu autoru clanku i dikce nekterych diskutujicich je videt, ze moje predchozi vyjadreni necetli, nebo se nad nim nezamysleli.

Vaclav Flek

27. 11. 2022, 23:46

Clanek mne nenadchl, aniz bych s nim byl v zasadnim rozporu. Je hodne popisny, rozsahle zminuje vseobecne zname udalosti v souvislosti s nalety na Hirosimu a Nagasaki, ovsem nenasel jsem v nem odpoved na otazku, kde by USA sebraly na podzim 1945 patnact atomovych bomb pote, co oba vyse zminene nalety vycerpaly v teto chvili cely americky nuklearni potencial. Bohuzel je tato zajimava otazka v  clanku "osetrena" pouze jednou vetou : " ... V tomto období technici v Los Alamos usilovali o výrobu dalšího plutoniového jádra..." a to bez dalsich podrobnosti.

Clanek mi tak pripomina poutove balonky z dob meho detstvi. Krasny, leskly, barevny - ale staci pichnout spendlikem, a nic z nej neni.