Společnost GDELS zahájila výrobu obrněných vozidel Piranha 5 v Rumunsku
Společnost General Dynamics European Land Systems (GDELS) 6. listopadu tohoto roku zahájila výrobu kolových obrněných vozidel Piranha 5 v továrně svého strategického rumunského partnera Uziny Mecanică București (UMB). Jde o významný mezník v procesu modernizace rumunských ozbrojených sil.
Foto: Slavnostní zahájení výroby | GDELS
Piranha 5 pro Rumunsko a Dánsko
Slavnostního zahájení výroby vozidel Piranha 5 pro rumunskou armádu se zúčastnili i nejvyšší představitelé země – předseda vlády Ludovic Orban, ministr obrany Nicolae Ciuca a ministr hospodářství, energetiky, podnikatelského prostředí a cestovního ruchu Virgil Popescu, dále velvyslanec Spojených států amerických v Rumunsku Hans Klemm a švýcarský velvyslanec v Rumunsku Arthur Mattli.
V rámci plánu modernizace pozemní obrněné techniky rumunské armády podepsala v lednu 2018 společnost GDELS s rumunskou vládou smlouvu na dodávky až 227 obrněných vozidel Piranha 5 v šesti různých konfiguracích. Tato moderní vozidla se budou vyrábět v Rumunsku v rámci strategické spolupráce, která zahrnuje i přenos technologií, mezi společností GDELS-Mowag a rumunským podnikem UMB.
Foto: Kolové obrněné vozidlo Piranha 5 | GDELS
„Strategická spolupráce mezi GDELS a UMB je jasným příkladem toho, jak prostřednictvím nejnovějších technologií plánujeme modernizovat naše ozbrojené síly. Spolupráce je také přínosem pro rumunskou ekonomiku, neboť přispěje k udržení a posílení naší národní průmyslové základny v segmentu obranných technologií, a to včetně jejího exportního potenciálu. Jsem hrdý, že mohu říci, že 80 procent investic, které do tohoto projektu dáváme, budou přínosem pro naši místní ekonomiku,“ uvedl rumunský premiér Ludovic Orban.
„Jsme velmi poctěni a vděční, že se předseda vlády Orban, ministr hospodářství Popescu a ministr národní obrany generál Ciuca zúčastnili slavnostního zahájení výroby a rád bych zdůraznil, že společnost GDELS silně vnímá svůj závazek a roli dodavatele strategických pozemních systémů pro rumunskou armádu. Otevření místní výrobní linky v UMB představuje první významný krok pro vytvoření trvalé spolupráce s našimi rumunskými partnery,“ řekl Thomas Kauffmann, viceprezident společnosti GDELS, a dodal:„Široce pojatý přenos technologií a lokalizace výroby modelu Piranha 5 také představují velkou příležitost do budoucna pro celý rumunský průmysl.“
Piranha je rodina obrněných kolových vozidel s podvozkem v konfiguraci 8x8, která v různých provedeních slouží ve více než dvaceti státech světa včetně Spojených států, Kanady nebo Španělska. Piranha 5 představuje nejnovější verzi modelové řady vozidel Piranha vyráběných společností GDELS-Mowag, která mají za sebou desítky let nasazení v mezinárodních operacích.
Foto: Kolové obrněné vozidlo Piranha 5 | GDELS
„Rumunsko znovu ukazuje, že má schopnosti vyrábět špičkové vojenské výrobky na svém území. Díky smlouvě a spolupráci se společností GDELS byl podnik UMB modernizován a přizpůsoben mezinárodním standardům. Nyní je to moderní výrobní zařízení pro klíčový projekt modernizačních programů rumunské armády. Díky spolupráci s GDELS se podnik UMB dostává do role lídra v rámci rumunského obranného průmyslu,“ řekl Mihai Rafiu, generální ředitel UMB.
Společnost GDELS-Mowag vozidla Piranha 5 od roku 2018 dodává také například do Dánska, které v roce 2015 objednalo 309 kusů v šesti provedeních. Vztahy mezi Dánskem a společností GDELS trvají již roky, přičemž jsou založeny na strategické průmyslové spolupráci. Během dvaceti let dodala společnost GDELS do Dánska celou řadu vozidel Piranha, Duro a Eagle a za poslední necelé desetiletí se společnosti GDELS podařilo vygenerovat více než 3 miliardy dánských korun (450 milionů dolarů) pro dánské firmy Hydrema, Tencate, Nissens, Mikkelsen a jiné.
Foto: Kolové obrněné vozidlo Piranha 5 | GDELS
Výrobu vozidel Ajax GDELS přesouvá do Británie
Dalším příkladem spolupráce společnosti GDELS s lokálními výrobci a její schopnosti přenést výrobu a technologie do partnerských zemí je projekt obrněných pásových vozidel Ajax pro britskou armádu. V rámci výběrového řízení a po zkouškách britského ministerstva obrany vyšlo z porovnání vítězně vozidlo ASCOD 2 od společnosti GDELS, na jehož základě vznikla sériová podoba rodiny vozidel označovaných souhrnně jako Ajax, které tak porazilo konkurenční typ CV-90 od BAE Systems. Právě typ ASCOD 2 je také jedním z kandidátů na přezbrojení české armády novými pásovými obrněnými vozidly.
V současné době společnost GDELS vyrábí vozidla Ajax pro britskou armádu ve své španělské pobočce Santa Bárbara Sistemas, zároveň však probíhá přenos produkce a technologického know-how do nové továrny v jižním Walesu. Ta bude mít za krátko na starosti nejen výrobu vozidel, ale do budoucna i technickou podporu, servisní služby pro vozidla a bude také zajišťovat modernizační projekty a další technický vývoj. Británie tak bude zcela soběstačná při provozování vozidel Ajax během celého jejich životního cyklu.
Foto: V rámci výběrového řízení a po zkouškách britského ministerstva obrany vyšlo z porovnání vítězně vozidlo ASCOD 2 od společnosti GDELS, na jehož základě vznikla sériová podoba rodiny vozidel označovaných souhrnně jako Ajax (na snímku), které tak porazilo konkurenční typ CV-90 od BAE Systems. | Wikimedia Commons
Podobný postup GDELS deklaruje i v případě úspěchu ve výběrovém řízení na nová pásová vozidla pro českou armádu. Plánuje se, že kompletace vozidel ASCOD 2 by probíhala v českých podnicích (především ve státním podniku VOP CZ), a to v nejvyšší možné míře, ze zahraničí by byly dodávány jen komponenty, pro které nejsou v ČR výrobní kapacity nebo výrobci na potřebné technologické úrovni. Ostatně tento přístup GDELS zvolila i v případě probíhajícího projektu vozidel Piranha 5 pro rumunskou armádu a také před lety u vozidel Pandur II CZ 8x8 pro českou armádu.
Pandury byly z velké části vyrobeny, ale také vyvinuty v České republice ve státním podniku VOP CZ, jenž se stal pro GDELS strategickým partnerským podnikem, a jejich další výroba i servisní a technické služby jsou i dnes zajišťovány českými podniky. Velmi důležitá je také skutečnost, že GDELS deklaruje možnost čerpat zkušenosti i technická řešení z britského programu Ajax pro případné zavádění vozidel ASCOD 2 do výzbroje české armády.
O podniku UMB
Uziny Mecanică București (S. UMB S.A.) je rumunský zbrojní podnik se sídlem v Bukurešti, který funguje jako pobočka státní společnosti ROMARM. Společnost se zabývá výzkumem, vývojem a konstrukcí obrněných vozidel a zároveň má kapacity na jejich výrobu, opravy a modernizace. Podnik S. UMB S.A. si získal jméno především jako výrobce tanků, vyrábí se tam i nejnovější tank rumunské armády, typ TR-85M1. V letech 1979-2009 bylo v bukurešťském podniku vyrobeno 1193 tanků a vozidel na tankových podvozcích, od roku 2019 se podniku UMB vyrábějí obrněná vozidla PIRANHA 5.
O společnosti GDELS
General Dynamics European Land Systems se sídlem ve španělském Madridu je obchodní odnoží americké společnosti General Dynamics (NYSE: GD), která podniká prostřednictvím evropských poboček umístěných v Rakousku, Česku, Německu, Španělsku a Švýcarsku. Společnosti s přibližně 2300 vysoce kvalifikovanými technickými zaměstnanci projektují, vyrábějí a dodávají špičkové pozemní bojové systémy, včetně kolových, pásových a obojživelných vozidel, mostních systémů, výzbroje a střeliva pro zákazníky po celém světě. Více informací na www.gdels.com
Komentáře