Švýcarsko si samo postaví čtyři z 36 letounů F-35A. Cílem je přenos technologií
30. června 2024 obdržela švýcarská společnost RUAG předběžné povolení k finální výrobě čtyř stíhacích letounů F-35 ve Švýcarsku. Federální úřad pro obranné zakázky (armasuisse) schválil projekt RIGI, který společnosti RUAG umožňuje sestavit a vyzkoušet čtyři z 36 švýcarských stíhacích letounů F-35, a to za technické podpory společnosti Lockheed Martin. Iniciativa je klasifikována jako projekt přenosu technologií a znalostí, nikoliv jako výrobní projekt.
Foto: Lockheed Martin F-35A Lightning II | Airman 1st Class Alexander Cook / Public domain
Pro společnost RUAG je tento projekt klíčový pro získání hlubokých znalostí o letounu F-35 v rané fázi, což usnadňuje rozvoj dovedností. Může se díky němu stát součástí evropského řešení podpory F-35 jako regionální poskytovatel. Projekt firmě také pomůže udržet stávající pracovní místa a podpoří vytváření budoucích pracovních míst v oblasti špičkových technologií. Společnost RUAG funguje jako centrum materiálové kompetence pro švýcarské letectvo, přičemž konkrétní detaily údržby budou teprve definovány.
Švýcarské letectvo obdrží celkem 36 stíhacích letounů F-35, které nahradí stávající flotilu letounů F/A-18 Hornet a F-5 Tiger. Úkolem společnosti RUAG v projektu RIGI je vybudovat rozsáhlé znalosti a autonomii v oblasti provozu a údržby letounů F-35A po celou dobu jejich životnosti. Předběžné schválení ze strany armasuisse umožňuje převod nástrojů, know-how a školení ze společnosti Lockheed Martin na RUAG, přičemž montáž proběhne ve Švýcarsku a konečná přejímka v italském Cameri. Hodnota tohoto projektu přímého offsetu činí téměř 500 milionů švýcarských franků (asi 13 miliard korun) a je přidělována postupně v průběhu zadávacího období na základě milníků projektu.
Smlouva na pořízení letounu F-35A byla podepsána armasuisse 19. září 2022, přičemž dodávky jsou naplánovány mezi lety 2027 a 2030. Společnost Lockheed Martin se zavázala kompenzovat 60 % hodnoty zakázky, tedy přibližně 3 miliardy USD (asi 70 miliard korun), prostřednictvím transakcí se švýcarskými společnostmi. 20 % této kompenzace se týká pořízení F-35A. Kromě toho se společnost RUAG zavázala zajistit 40 % potřebného personálu pro projekt z regionu Romandie, jehož cílem je vytvořit do roku 2034 hodnotu a investice v západním Švýcarsku ve výši 100 milionů švýcarských franků (2,6 miliardy korun).
Po předběžném schválení budou společnosti RUAG a Lockheed Martin dokončovat smluvní detaily, což povede k oficiální registraci projektu v registru offsetových projektů armasuisse. Spolupráce mezi Spojenými státy a Švýcarskem, která zahrnovala předchozí akvizice letounů F-5 Tiger a F/A-18 Hornet, projektem F-35 pokračuje. Schopnosti letounu F-35A zahrnují elektronický boj, zpravodajství, sledování, průzkum a operace s využitím sítí, což posiluje monitorování a obranu vzdušného prostoru Švýcarska.
První švýcarské letouny F-35 budou vybaveny hardwarem TR-3 a nejnovějším softwarem Block 4, což švýcarskému letectvu zajistí přístup k aktuálním technologiím. Očekává se, že do roku 2030 se F-35 stane nejpoužívanějším stíhacím letounem mezi evropskými partnery, přičemž se předpokládá, že v evropských vzdušných silách bude v provozu téměř 500 letounů. Švýcarské letouny F-35A budou umístěny na leteckých základnách Payerne, Emmen a Meiringen, což zajistí kompletní pokrytí švýcarského vzdušného prostoru.
F-35A Lightning II, vyvinutý společností Lockheed Martin, je víceúčelový stíhací letoun páté generace typu stealth určený pro americké letectvo a spojenecké země. Jeho konstrukce zahrnuje pokročilou technologii stealth, která snižuje jeho radarovou stopu a zvyšuje jeho schopnost plnit úkoly vzduch-vzduch i vzduch-země. Letoun je schopen odolat více než 9G a je vybaven elektrooptickým systémem DAS (Electro-Optical Distributed Aperture System) a elektrooptickým zaměřovacím systémem EOTS (Electro-Optical Targeting System), které poskytují komplexní situační přehled a přesné zaměřování. Kromě toho přilbový zobrazovací systém promítá na hledí pilota důležité letové a bojové údaje, což pomáhá při plnění úkolů v různých bojových scénářích.
Letoun F-35A je vyzbrojen interně namontovaným 25mm kanónem GAU-22/A Equalizer a na šesti vnějších pylonech a dvou vnitřních zásobnících podporuje různé zbraně, včetně střel vzduch-vzduch, bomb vzduch-země a specializované munice, jako je například Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM) a Long-Range Anti-Ship Missile (LRASM). Letoun je poháněn jedním motorem Pratt & Whitney F135 s přídavným spalováním a tahem až 191 kN. Letoun dosahuje nadzvukových rychlostí (1,6 M), dolet činí až 2 200 km a dostup 18 300 m.
Zdroj: armyrecognition.com
Komentáře
Pepík Knedlík
13. 07. 2024, 21:57Tohle není náhoda. Mnoho co se vyrabelo v BDR neboli SRN se začíná vyrabet ve Švýcarsku.