EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Tatra 813 8x8 ve sprintu na poli

 12. 08. 2022      kategorie: Vojenská technika      18 komentářů

Tatra 813 je československý speciální těžký terénní nákladní automobil, vyráběný v letech 1967 až 1982. Základním představitelem této typové řady byla především vojenská verze 8×8 KOLOS, která byla schopná tahat přívěsy až do celkové hmotnosti 100 tun. Vyráběly se však i civilní verze 6×6, případně 4×4. Za patnáct let výroby bylo ve všech modifikacích postaveno dohromady 11 751 vozidel, z nichž většina byla exportována – zejména do SSSR, NDR, Rumunska a Indie.

Video: Tatra 813 8x8 ve sprintu na poli / YouTube

První funkční vzorek podvozku T 813 postavili vývojoví pracovníci z konstrukční kanceláře pobočného závodu Bánovce nad Bebravou v roce 1960. Tento vzorek byl postaven v maximální možné míře z agregátů a dílů pro model Tatra 138, jehož výroba se v té době rozbíhala. Nešlo však o plnohodnotný automobil, ale pouze o nekarosovaný osmikolový podvozek se čtyřmi nechráněnými sedadly umístěnými na blatnících prvních dvou náprav. Bizarní vzhled této konstrukce podtrhovalo použití motocyklového plexisklového štítu před sedadlem řidiče. Funkční vzorek posloužil ke sbírání zkušeností s prvním čtyřnápravovým československým automobilem, ale další vývoj byl utlumen, protože závod Bánovce se soustředil na výrobu všech modifikací typu Tatra 111 a těžkého tahače Tatra 141. Přesto se na osmikolový podvozek nezapomnělo a probíhaly na něm alespoň občasné jízdní zkoušky.

Počátkem roku 1964 byl vývoj osmikolového vojenského tahače oficiálně obnoven, tentokrát se s konstrukcí začalo „na čistém stole“ a prototyp Tatry 813, představený v Bánovcích na aktivu hospodářských pracovníků Tatry v srpnu 1964, tak měl se sériovými výrobky T 138 společné jen základní konstrukční díly vidlicového dvanáctiválcového motoru T930 o objemu 17.640 cm³ a výkonu 250 k (u T 138 šlo o vidlicový osmiválec T928 o objemu 11 762 cm³ a výkonu 180 k). Na motor navazovala pětistupňová převodovka a dvě redukční, takže vozidlo disponovalo celkem 20 jízdními stupni pro pohyb vpřed a 4 stupni pro jízdu vzad. Díky své koncepci byl vůz schopen překonat příkop široký až 1,5 metru, zdolat kolmé překážky do výšky až 60 centimetrů a jezdit s bočním náklonem až 30°. Tyto parametry jsou dodnes světově unikátní a nepřekonala je ani žádná z modifikací následujícího typu T 815.

Kromě podvozku se vůz od dosavadní produkce Tatry odlišoval i použitím jednoduché montáže širokoprofilových pneumatik na všech nápravách (s funkcí centrálního dohušťování pneumatik), prostornou předsunutou trambusovou kabinou a celkově hranatými tvary vozidla.

1280px-Tatra_813_KOLOS_1Foto: Tatra 813 8x8 KOLOS | Jano Gallo / CC BY-SA 3.0

Tatra 813 8×8 KOLOS (všeúčelový podvozek) má dvě řiditelné nápravy, odpružení vpředu i vzadu podélnými listovými pery. Vozidlo je uzpůsobeno pro montáž přídavných zařízení - sněhového pluhu a buldozerové radlice. Vždy při tažení přívěsů, při práci s buldozerovou radlicí nebo se sněhovým šípovým pluhem musí být vozidlo zatíženo nákladem o hmotnosti 7 500 kg. Vozy Tatra 813 8x8 se vyráběly v různých druzích provedení - tahače přívěsů, sklápěče, podvozek pro těžkotonážní autojeřáb AD 350, hasičské nástavby apod.

Podvozek Tatra v provedení 8×8 pro těžká taktická terénní vojenská vozidla dnes vychází z nové řady vozidel Force, která je určena k provozu v těch nejtěžších terénních a klimatických podmínkách. Plně pohonný podvozek 8×8 využívá nezávislé odpružení náprav a 3D rám tvořený spojením páteřové roury se svařovaným žebřinovým rámem, tatrovácké koncepce zdokonalované po více než 90 let. Páteřová roura chrání uvnitř umístěné hnací hřídele a diferenciály před prachem, vlhkostí a vnějším mechanickým poškozením (bezúdržbové řešení). Unikátní podvozek a řešení pomocí nezávislého odpružení dává vozidlu výjimečnou odolnost vůči nárazům a vibracím, chrání nástavby před zkroucením a tlaky a umožňuje rychlou jízdu členitým terénem nebo na rozbitých cestách.

force8x8Foto: Tatra Force 8x8 | Tatra Trucks

Čtyř-dveřová trambusová pancéřovaná kabina sklopná s až pěti energii pohlcujícími sedadly splňuje požadavky balistické a protiminové odolnosti dle STANAG 4569. Tatra má nastavitelnou výšku a světlou výšku vozidla, jedná se o plně pohonné vozidlo, má uzávěrky diferenciálů a systém centrálního dohušťování pneumatik během jízdy.

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Pepee

15. 08. 2022, 10:36

Honza:
Možná současná Tatra nestartuje v +- 40 °C, nevím, nemám s tím zkušenost... Ale mám zkušenost s 815kou a jejíma vzducháčema až do konce jejich výroby. A tento motor potřebuje velmi speciální zacházení, které současné generaci řidičů uživatelů není známé a jsou schopny motor nebo spojku odvařit klidně v první letní pracovní den. Taktéž údržba těchto motorů a vlastně všech částí stojí mnoho času a úsilí i během pracovní sezóny, tak jak je u socialistických strojů zcela běžné. O spotřebě PHM snad ani není třeba psát. Osobně mám Tatru 815 velice rád, to co s ní šikovný řidič (už jich moc není) dokáže na náročné stavbě, je neuvěřitelné. Ale udržet Tatru v provozu vyžaduje nemalé osobní odhodlání, velké zkušenosti a také hodně osobního času i poté, co se vrátíte z celodenní roboty na garáž. Rozhodně to není sedni - nastartuj a jeď. Docela slušně se o tom přesvědčili např. amatéři z projektu Tatra koem světa II. Kdyby sebou neměli starého šikovného mechanika, co se v tom furt hrabal, tak byli totálně v prdeli. Do dnešní uspěchané a ekonomicky napjaté doby se stará 815 už nehodí.

Mojča

14. 08. 2022, 19:47

Zajezdil jsem si s T-813 na vojně. Plachtu dole, na valník zátěž, podvalník a na něj tank. Většinou se vagonovalo ale občas na tu Tatru také došlo.

Veritas vincit

14. 08. 2022, 00:21

Kylo Haka
"spíš to vypadá, že volební právo bys neměl mít ty, troubo"
*
Česká republika vypadá na to, že ta vaše intelektuální skupina s "garikem" a spol. je opravdu hodně početná.:slight_smile:

Kylo Haka

13. 08. 2022, 21:41

alexa:
copak, že nejsi na AN? Aha, grohman vám tam vybanoval všechny "prokremelské švábotroly", tak už nemáš do koho pičovat, co?

Kylo Haka

13. 08. 2022, 21:38

veritas:
spíš to vypadá, že volební právo bys neměl mít ty, troubo

Honza

13. 08. 2022, 15:07

Pro garik a další - Tatra dnes vyrábí podvozky. Zbytek je montáž dovezených dílů (motor, převodovka, licenční kabiny, ...). Poslední Tarty naší české konstrukce vyjely v r. 2012. Výjimečnost Tatry spočívala nejenom v koncepci podvozku (centrální roura, nezávislé zavěšení kol, ...), ale také v použití vzduchem chlazeného motoru. Díky tomu byla Tatra v mnohých ohledech bezkonkurenční. Dnes je to jenom vitrína cizí techniky na tatrováckém podvozku. Motory sice splňují Euro XY, ale nastartovat v -40 nebo +40 stupních už nedovedou. Natož v těchto podmínkách spolehlivě pracovat. Jinak z továrny v Kopřivnici (o bývalých pobočných závodech už ani nehovořím) je už jenom několik málo funkčních poloprázdných hal zaměstnávajících pár stovek lidí. Takže montážní podnik American tatra trucks, s levnou pracovní silou, poskytující standardní západní výrobky s trochu lepší průchodností terénem.

suhli

13. 08. 2022, 13:42

Buy guns, Ammo, and hunting gear online Order and Buy guns, Ammo, and hunting gear online at one of the largest online gun stores. Deguns online gun we got good products available. Glocks, ammo, Lazer, switch alongside other pistols, arms and other accessories. Both brand new and used, FFL and ghost hmu for quick deals. Delivery, shipping and pickup Email.( hesdarra@gmail.com ) Texts +17202488130

Shik

13. 08. 2022, 05:32

Jiří Erben: pan autor ti to vysvětlí tak, že ti smaže příspěvek. Jak jednoduché.

Jinak Tatra 813 byl top model!

Jiří Erben

12. 08. 2022, 22:04

Může mi "autor" článku vysvětlit, proč se vydává za jeho tvůrce, kdyz drtivou většinu textu zkopíroval z mého textu na Wikipedii?

bombero

12. 08. 2022, 21:35

garik
a- tatra mlíko
b- tatra-nky
c-nákladáky
d-tatra-matky

olda

12. 08. 2022, 20:34

miluju tatru a musím uznat že 813ka byla opravdu ohromně charizmatická a hlavně nikdy tě nezradila v terénu , jsem automechanik a s TATROU jsem strávil celý profesní život.

Veritas vincit

12. 08. 2022, 17:21

alexa123
Myslím, že v dotazu garika nemá žádný imperátor prsty.
Představuje zdejší normální znalostní úroveň voličů komoušů, hrabišovců a pitomiovců. :slight_smile:

Zdeněk

12. 08. 2022, 16:30

Já osobně doufám, že jejich zasloužená dovolená bude na Kolymě ...

I když musím uznat, že tentokrát se svým dotazem Žeryk překonal ...

alexa123

12. 08. 2022, 14:55

Veritas vincit
garik"Co dnes Tatra vyrábí ?"

Ty si to nepochopil? Za každý takýto nezmysel dostane od IMPERÁTORA istý počet bodov. A pri istom počte bodov mu IMPERÁTOR zaplatí dovolenku v Soči.

Marty

12. 08. 2022, 12:13

Pepa
já vim, proto řikám, že když už někdo brečí že tatra dnes nevyrábí, tak další nesmysl co je potřeba plácnout do větru, je tohle :-D jako aby ty hovadiny byly komplet, to sme se jen nepochopili ;-)

Pepa

12. 08. 2022, 12:08

Marty, co to meleš? Tatru vlastní češi akorát se spojili s DAFem který jim dodává motory a kabiny

Marty

12. 08. 2022, 09:23

garik
nemám tušení, nejspíš "tatrovky"? :-D už chybí jen začít brečet že jí vlastněj cizinci :-D

Veritas vincit

12. 08. 2022, 09:21

garik
"Co dnes Tatra vyrábí ?"
*
Strašně těžké najít odpověď.
A volební právo máš?

https://www.tatra.cz/