EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Turecko zahajuje sériovou výrobu hlavních bojových tanků Altay

 01. 06. 2024      kategorie: Události      23 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Turecký obranný průmysl zahájil sériovou výrobu hlavního bojového tanku Altay, vozidla nové generace, které je navrženo tak, aby splňovalo požadavky moderní války. Toto oznámení učinil 29. května 2024 předseda prezidentské kanceláře obranného průmyslu Haluk Görgün.

altay_1Foto: Altay na výstavě IDEF v roce 2019 | CeeGee / CC BY-SA 4.0

Předseda prezidentské kanceláře obranného průmyslu Haluk Görgün oznámil 29. května 2024 zahájení sériové výroby tanku Altay: „Zahájili jsme sériovou výrobu našeho národního tanku. Několik zemí má zájem s námi na tomto projektu spolupracovat a my s nimi aktivně jednáme.“ Tank Altay, který vyrábí společnost BMC Defence pod záštitou prezidentské kanceláře obranného průmyslu, prošel významnou modernizací, aby odpovídal současným bojovým požadavkům. „Mnoho subsystémů bylo lokalizováno a byly do něj začleněny nejnovější technologie a inovace, které zvyšují jeho bojové schopnosti,“ vysvětlil Görgün.

Na základě nedávných operačních zkušeností tureckých ozbrojených sil je tank Altay vybaven dalšími funkcemi. „Do tanku Altay byly ve velké míře integrovány digitální technologie, které umožňují přesnější a rychlejší detekci, zaměření a zasažení nepřátelských prvků,“ dodal Görgün. Zdůraznil také turecké odborné znalosti v oblasti pozemních vozidel: „Naše země vyniká v oblasti pozemních vozidel a řada společností je vyváží na mezinárodní trhy. Jejich výrobky nabízejí konkurenční výhody na globální scéně.“

Altay je turecký hlavní bojový tank čtvrté generace navržený společností Otokar na základě jihokorejského tanku K2 Black Panther, který bude vyrábět společnost BMC za asistence designérů a transferu technologií jihokorejské společnosti Hyundai Rotem. Je vybavený výkonnou výzbrojí, včetně hlavního kanonu ráže 120 mm v délce 55 ráží, dálkově ovládané zbraňové stanice s kulometem ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm a koaxiálního kulometu ráže 7,62 mm. Jeho ochrana se opírá o modulární kompozitní pancíř, který mu umožňuje účinně odolávat hrozbám na bojišti.

Altay váží 65 000 kg. Dosahuje maximální rychlosti 70 km/h a má operační dosah 500 km, a to díky systému řízení palby, systému C3I (velení, řízení, komunikace a zpravodajství), laserovému výstražnému systému, systému identifikace cílů na bojišti, CBRN (chemické, biologické, radiologické a jaderné) ochraně, systému hašení a potlačení výbuchu. Je také vybaven systémem 360stupňového situačního povědomí, který poskytuje komplexní a detailní přehled o okolí. Je obsluhován čtyřčlennou osádkou a má rozměry 7,3 metru na délku, 3,9 metru na šířku a 2,6 metru na výšku. Tyto vlastnosti z něj činí silně vyzbrojený, dobře chráněný bojový tank schopný rychlého pohybu v různém terénu.

Historie tanku Altay začala v roce 1996, kdy potřeba nového hlavního bojového tanku pro turecké pozemní síly vedla k rozhodnutí vyvinout a vyrábět takový tank v tuzemsku. V roce 1999 bylo toto rozhodnutí konkretizováno do podoby projektu Altay. V roce 2000 bylo na žádost tureckého generálního štábu vypsáno výběrové řízení na domácí výrobu tanku zahraničního původu. Soutěžící společnosti dovezly do Turecka tanky, které byly po dobu dvou let podrobeny přísným zkouškám. V roce 2004 na žádost předsednictví obranného průmyslu vytvořily tři turecké společnosti společnost BOF A.Ş., která měla provést studii proveditelnosti výroby originálního hlavního bojového tanku v Turecku.

Významný krok v projektu nastal v roce 2007, kdy předsednictvo obranného průmyslu vyhlásilo výběrové řízení I. fáze na návrh a výrobu prototypů tanku Altay. O deset let později, v roce 2017, prototypy tanku Altay dokončily zkoušky. V roce 2018 bylo vyhlášeno výběrové řízení na II. fázi projektu, věnované sériové výrobě tanku Altay, které vyhrála společnost BMC. V roce 2023 dodala společnost BMC tureckým ozbrojeným silám k testům sériové výroby hlavní bojový tank „Nový Altay“, vylepšenou verzi s modernizovanými a lokalizovanými systémy, včetně nové pohonné skupiny.

Haluk Görgün se rovněž zmínil o nedávné významné zakázce a naznačil nadcházející akvizice. Zdůraznil, že mnohé země NATO v Evropě se rozhodly pro turecké výrobky, a naznačil nové pokroky v oblasti transportérů a obrněných vozidel.

Zdroj: armyrecognition.com

Komentáře

Pepík Knedlík

05. 06. 2024, 10:11

David
Třeba o tancích dodaných zapadem na UA zde: https://www.eurasiantimes.com/ukraine-becomes-graveyard-for-main-battle-tanks-abrams-leopard/

Pepík Knedlík

03. 06. 2024, 17:53

David
Zní to logicky, ale pred 20ti byl Abrams nezničitelný a dnes hoří jako Ronson.

David

04. 06. 2024, 13:01

A kdepak jste přišel na to, že Abramsy hoří jako Ronos? Je to jeden z nejodolnějších tanků

Pepík Knedlík

05. 06. 2024, 07:47

David
V Český tv určitě ne Podle toho co prezentuje he naše a západní technika velece nadrazena ty rusky. Opak je pravdou. Sami ukačka zazili dok co se jim dostalo. Ano, neco dobry, ale na jejich podminky a ruskou mentalitu nestačí.

David

05. 06. 2024, 13:10

No, já sleduji nejen ČT, ale spíš zahraniční odborné weby, oryx blog atd. Mám i zprávy přímo z ukrajiny. A všude je zmińována převaha západních tanků nad Tčkami. I západní tanky utrpěly ztráty, ale dokázaly protivníkovi způsobit ztráty mnohem vyšší. Nadřazenost Leopardů zmińují i sami Ukrajinci, kteří měli možnost jej porovnávat jak s T-72/80, tak i s ukořistěnými T-90

Pepík Knedlík

03. 06. 2024, 11:05

Vyvoj a výroba nekdy vázne, staci sledovat co provádí KraussMaffei ... Stará platforma a snaha udělat super tank.

Emil Holub

02. 06. 2024, 23:49

25 let "vyvíjí ", nebo spíš kopírují tank, aby ten pak za 3 roky zastaral...To za tu dobu mohli prokopat 5 Suezských průplavů a dva Panamské...

Pepík Knedlík

01. 06. 2024, 18:30

Ale jo. Jen mi vadí ta hmotnost. Nevim kolik mostů je v Syrii a Karabach jejichž cast Turecko okupuje.
K 2 se ukazuje jako dobrý základ, ale kolik kusu vyrobí za rok?

David

03. 06. 2024, 12:53

Hmotnost je odpovídající hmotnosti moderním tankům, chcete-li mít tank adekvátně chráněný ( Ukrajina jasně ukazuje na nízkou hodnotu slabě chráněných tanků a la T-72), tak hmotnost příliš neušetříte. A Turecko samo má v tomto směru bohaté zkušenosti

Slavoslav

03. 06. 2024, 13:15

no tu nebudem suhlasit, moderne tanky prave maju byt lahsie a hmotnost plne odpoveda tak 30-40 rokov staremu dizajnu ktory za tie roky priberal kazdou modernizaciou

David

03. 06. 2024, 15:20

A na to jste přišel kde? Pro moderní tanky je typická jejich vysoká hmotnost okolo 60 tun, i více. Týká se to jak západních, tak i východních tanků (čínský ZTZ-99 /VT-4 - 60 tun). Nižší hmotnost je příznačná pro staré tanky ala T-72,a ty mají na ukrajině obrovské ztráty. a právě tomu se Turci chtějí vyhnout

Slavoslav

03. 06. 2024, 18:17

David,

ano, ale tie moderne tanky su 40 a viac rokov stare koncepty ktore su moderne vdaka neustalym modernizaciam spojených s narastom hmotnosti co som hovoril. Poziadavky na vývoj novej generácie rátajú s nižšou hmotnosťou. Dokonca nova verzia Abramsu by mala podla planov schudnut pod 60 ton. Leclerc a K2 ako priklad posledného vyvoja od nuly na zapade su tiez pod 60 t

Slavoslav

03. 06. 2024, 18:22

MGCS ma mat 50 t

https://defence-industry.eu/bundeswehr-envisions-the-future-of-warfare-with-main-ground-combat-system-mgcs/

Slavoslav

04. 06. 2024, 08:07

David

pozerám, že som to nešťastne napísal. dnešné moderné tanky majú skutočne vysokú hmotnosť. ale sú to presne ako píšem 40 rokov staré konštrukcie ktoré každou modernizáciou naberali na hmotnosti.

avšak požiadavky na moderné, konštrukcie ktoré teraz pôjdu do výroby rátajú s poklesom hmotnosti a to celkom výrazným. Altay je na teraz do výroby zavedenú konštrukciu príliš ťažký a prípadne modernizácie ho po rokoch posunú ešte ďalej.

Emil Holub

04. 06. 2024, 09:52

Davide, nejspíš se ten trend opravdu obrací a to nejen po zkušenostech z východní fronty. Naši nejlepší spojenci už tím směrem velice směle vykročili a dávají tím tomu Jánošíkovi na ruby jednoznačně za pravdu. Spoléhat se nebude na pancíř, jako takový, ale spíš na aktivní prvky a pohyblivost, hmotnost půjde dolů a to výrazně.
Tady je už o tom zmínka:https://www.armadnymagazin.sk/2024/06/04/peripetie-tanku-abrams-po-ich-ukrajinskom-debakli-pokracuju-zacal-sa-vyvoj-odlahceneho-m1e3/

Slavoslav

04. 06. 2024, 11:27

Holub

ja sa stavim, ze ako tvoje tupucke proruske zdroje ani len netusis, ze tupohlavok co ten clanok preberal ani netusi o akych tonach sa hovori. Vsakze?

David

04. 06. 2024, 13:02

Ale i ty úplně nové tanky váží hodně přes 50 tun, nebo skoro 60. Altay s hmotností 65 tun se tedy nijak zvlášť nevymyká

Slavoslav

04. 06. 2024, 13:18

David,

Leclerc aj  K2 ako najnovsi zastupcovia zapadneho vyvoja (a i tak je to uz takmer 30 rokov stary dizajn u Leclerca, K2 je tiez de facto dieta 90tych rokov) vazia cca 55 ton. To je vyrazne menej ako 65 t u Altaja. A poziadavky na novy dizajn idu este pod tych 55 t, alebo max 55 t

David

04. 06. 2024, 14:20

Ano, Leclerc už je notně fousatý. K 2 váží 55 tun. A jen podotýkám, že Altay vychází z K2, a nabyl na hmotnosti především proto, že Turci požadovali silnější pancéřování. Je tomu především proto, že oni jsou permanentně v ohrožení díky Kurdům, kteří mají spousty RPG-7, PTŘS atd. Ta vyšší hmotnost rozhodně není neúčelná

Slavoslav

04. 06. 2024, 15:03

David

celookruhovu ochranu aj tak nezabezpecis, trendom je vykonna pohonna jednotka co poskytne dost energie a aktivne obranne systemy. Ako ja nehovorim, ze Altay je zly tank, ale je to tank ktory moze mat do buducna problemy ak ho bude treba modernizovat a vaha este narastie

Pepík Knedlík

05. 06. 2024, 07:50

David
S tim se dá souhladit až na tem konec. Tureckym zajmem je vyvraždit Kurdy, ovladnout Karabach a ropu ze Syrie, proto zmíněný území okupují.

Slavoslav

05. 06. 2024, 08:05

Knedlik

ale tak to sa potom nemame coho bat, ved Karabach zabezpecuju ruske mierove zbory ...
oh wait, tie Azerbajdzanci poslali do prdele a rusak so stiahnutycm chvostom usiel a teraz si Azerbajdzan robi narok aj na uzemie rusackeho spojenca Armensko ktoremu nik z toho ich obranneho spolku vedeneho Moskvou neprisiel na pomoc

David

05. 06. 2024, 13:13

Turci operují proti Kurdům, protože Kurdové útočí na turecké úřady, ale i na civilní cíle. Karabach neovládlo Turecko, ale Azerbajdžán. ropu ze sýrie turecko nepotřebuje, v té sýrii jí je jen málo