V zimě do terénu – žádná sranda aneb Tatra 815 v akci
Místy námraza, jinde pod kusy ledu kaluž nebo bahno, prostě směs všech různých podob nebezpečných povrchů – to je prostě zima. S Tatrou se dá však zvládnout cokoliv, podmínkou však je zkušený šofér.
Video: V zimě do terénu – žádná sranda aneb Tatra 815 v akci / YouTube
Světoznámá automobilka Tatra v Kopřivnici, pilíř holdingu CSG, existuje již přes 170 let. Základy společnosti byly položeny v roce 1850, kdy se obec Kopřivnice oficiálně nazývala Nesselsdorf a podnikavý živnostník, vyrábějící povozy a drožky, Ignác Šustala vystupoval vůči úřadům jako Ignatz Schustala. Tatra byla do roku 1923 jedna z mnohých automobilek. Poté už byla unikátní.
Foto: V zimě do terénu – žádná sranda aneb Tatra 815 v akci | Safer
Novou konstrukcí s využitím osvědčených dílů se stal světoznámý těžký terénní nákladní automobil T 813 KOLOS (8x8, 6x6, 4x4) na jehož konstrukci se podíleli specialisté ze střediska v Bánovcích nad Bebravou. Vozidlo utáhlo až 100 tun a posloužilo například jako základ raketometu vz. 70 a samohybné kanonové houfnice vz. 77 DANA. Technickou zajímavostí byla nejen dvojice přídavných převodovek s celkově 20 rychlostními stupni, ale řiditelná první i druhá náprava. Celkově bylo vyrobeno 11751 kusů, z nichž část šla na export. Od roku 1982 dodnes probíhá výroba terénního nákladního automobilu T 815. Jedná se o stavebnicovou konstrukci na osvědčeném podvozku s nezávislými kyvnými hnanými polonápravami a s možností použití různých motorů.
Po roce 1990 došlo k zásadním konstrukčním změnám koncepce šasi TERRN°1 s využitím vzduchového vaku s uvnitř uloženou vinutou pružinou nad každou polonápravou. Jedná se především o verze T 815-2 ARMAX a T 815-6 Force.
Díky tomu se daří exportovat automobily značky Tatra do řady zemí a jejich podvozky využívají zahraniční výrobci ke konstrukci obrněné techniky. Typickými příklady jsou vozidla Wildcat (Izrael), Astros (Brazílie), CAESAR (Francie) a TITUS (Francie).
Stávající výrobní program v naprosté většině modelů využívá originální tatrováckou koncepci, kterou kombinuje se specifickými prvky, charakteristickými pro jednotlivé řady a zákaznické segmenty. V sortimentu naleznou zákazníci konfigurace se standardní možností odpojení předního náhonu – 4x4, 6x6, 8x8, 8x6, 10x10, 10x8, 12x12, 12x10, 12x8. Vícenápravové podvozky mohou být dodávány s řiditelnými zadními nápravami.
Foto: Tatra Force v provedení 8x8 s jednoramenným hákovým nakladačem pro přepravu typizovaných kontejnerů a plošin. | Tatra Trucks
Páteří současného výrobního programu je civilní modelová řada TATRA PHOENIX, založená na strategické spolupráci s nizozemskou automobilkou s vedoucím postavením na evropském trhu DAF TRUCKS N.V., která dodává na tento model komfortní ergonomické kabiny a výkonné a úsporné motory PACCAR MX. Spolupráce s DAF TRUCKS započala v roce 2011.
Vozidla pro speciální účely – požární a vojenská vozidla jsou tvořena řadou FORCE (T815-7) a důležitým a osvědčeným modelem pro vojenskou logistiku je TACTIC (T810).
Zdroj: Tatra Trucks
Komentáře