EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Velká Británie a Francie poslaly na Ukrajinu další střely k útokům na Rusko

 30. 11. 2024      kategorie: Události      24 komentářů

Podle korejského vojenského magazínu MW, Velká Británie a Francie předaly ukrajinským ozbrojeným nový velký balík střel s plochou dráhou letu Storm Shadow a SCALP-EG, přičemž až sto padesát z nich bylo dodáno krátce před udělením souhlasu pro jejich použití na území Ruska.

StormShadowFoto: Střela Storm Shadow | SCALP EG / David Monniaux / CC BY-SA

Mnoho evropských států v poslední době lobuje za útoky směřující velmi hluboko do Ruska, přičemž Velká Británie a Francie jsou v tomto ohledu nejaktivnější. Odpor USA vůči těmto požadavkům ze strany jeho tvrdších spojenců opožděně opadl po listopadových amerických prezidentských volbách. Přestože rakety Storm Shadow začalo ukrajinské letectvo používat již v květnu 2023, jejich použití bylo omezeno na cíle nacházející se na územích, která západní svět považuje za ukrajinské, konkrétně na sporné regiony Donbas a Krym. Každopádně rozšiřování raketových útoků na cíle v hloubi Ruska představuje eskalaci již tak vysokého napětí.

Storm Shadow a SCALP-EG jsou dvě verze společně vyvinutého anglo-francouzského designu řízených střel, které byly od roku 2023 integrovány do ukrajinské flotily původně sovětských bojových letounů Su-24M a Su-27. Očekává se, že francouzské střely SCALP budou integrovány do letounů Mirage 2000, které mají být ukrajinskému letectvu dodány z Francie v lednu 2025. Střely Storm Shadow byly již několikrát zachyceny ruskými jednotkami REB v relativně neporušeném stavu, což usnadnilo vývoj ještě efektivnějších elektronických protiopatření. Západní a ukrajinské zdroje v minulosti opakovaně vyjadřovaly značnou frustraci nad účinností ruských schopností elektronického boje při zabránění efektivnímu použití široké škály tříd řízených střel na bojišti. Navzdory tomu, že se ruská obrana proti útokům řízených střel v minulosti ukázala jako poměrně efektivní, obrana obrovského ruského vnitrozemí před útoky řízených střel bude představovat podstatně větší výzvu než ochrana omezených předních pozic.

Magazín MW uvádí, že vzhledem k faktu, že je ukrajinská flotila letadel hodně vyčerpaná, očekává se, že vedle Mirage 2000 budou britské a francouzské střely integrovány také do výzbroje stíhaček F-16, které v roce 2025 Ukrajině dodá řada evropských států. Evropské státy darující letouny F-16 daly již několikrát jasně najevo, že podporují použití svých letadel k úderům na cíle po celém Rusku, nejen na sporných územích. Některé evropské země také pokračovaly v lobování ve Spojených státech, aby převedly svůj vlastní ekvivalent střel Storm Shadow/SCALP, tedy střely s plochou dráhou letu typu JASSM, na Ukrajinu. Tyto střely by mohly být snadněji integrovány do ukrajinských F-16. Prezident Joe Biden 1. srpna prohlásil, že možnost dodávek nové třídy střel zůstává otevřená, přičemž list Politico upřesnil, že třídou, o které se diskutuje, je právě JASSM.

Letouny F-16 přislíbené Ukrajině jsou poměrně zastaralé kusy z dob studené války a podle řady expertů tak nejsou považovány za stroje, které by měly nějak výrazně ovlivnit dosavadní situaci na bojišti, ať už v souboji vzduch-vzduch s ruskými moderními stíhačkami či proti moderním rušícím systémům. Dlouho se také spekulovalo, že letouny budou nasazeny především jako odpalovací platformy pro rakety dlouhého doletu k útokům na ruské cíle z bezpečných vzdáleností velmi daleko od frontových linií, podobně jako to dělaly ukrajinské vzdušné síly s letouny ze sovětské éry.

Zdroj: MW Magazine, Politico

Komentáře

Šebesta

01. 12. 2024, 08:57

Za situace kdy válka nemá vojenské řešení a Ukrajinci nechtějí už bojovat aspoň značná část, je další eskalace války od západu svinstvo. Dobře to řekl,jeden profesor. Do NATO jsme vstoupili aby nás chránilo od válek mimo jiné ne aby samo války eskalovalo a rozdmychávalo.Proto to co dělají VB a Francie je špatné.

Slavoslav

01. 12. 2024, 10:38

ahoj stetka, iste si len omylom prehliadol link ako som ti v minulosti odpovedal a stale chyba tvoja odpoveď

Roman

01. 12. 2024, 11:36

No , to zase meleš pěkný číčoviny . Kdyby Ukrajina opravdu nechtěla bojovat tak prostě nebojuje a jednoduše ty zbraně nepřevezme .
Takže zase klidně zalez zpátky do tý svý smradlavý díry ty proruSSká fašistická špíno .

Šebesta

01. 12. 2024, 12:28

Roman. Ty válečná špino, komu tady TYKAŠ. Nauč se slušnému chování. Já s tebou krávy nepasl a jsem určitě mnohem starší a taky má rozum na rozdíl od TEBE TY PRIMITIVE !

Roman

01. 12. 2024, 13:24

proruSSká špína není sprostý výraz , takto vás výstižně označila naše europoslankyně .
Jen jsem pouze vyvrátil tvůj lživý argument , na což ani nereaguješ ty sadistickej fašisto . Chtít nechat Ukrajinu napospas tradiční ruský genocidě , tak to může navrhovat jenom sadistickej a zrůdnnej fašista jako ty .

Pepík Knedlík

01. 12. 2024, 20:40

Je krásný číst přání o lásce k bližnýmu v čase Adventu. Ostatně Advent znamená Návrat.
Že vás to stále baví. ALEA IACTA ESTO

Slavoslav

02. 12. 2024, 09:33

stetka,

ten link si prehliadol? vies, ten kde je moja odpoved na otazku ktoru tu kladies, ale si prilis tupy,a by si si ju udrzal v hlavicke a tak sa jej stale znovu dozadujes

Czertik

30. 11. 2024, 18:56

neda me to, abych nevzpomel valku v afghanistanu a sovetskou intervenci v nem. no, evidentne tehdy byl daleko vetsi zajem pomoci afganistnu ubranit se sssr, nez je v dnesni dobe snaha pomoci ukrajine.a to ukrajina ma daleko vesti vyznam pro evropu nez afghanistan.
proc je evropa tak tupa?

Azor

30. 11. 2024, 23:27

Czertik .
No něco to o vás vypovýdá,když nevíte,
"proc je evropa tak tupa?"
Chce to odhodit ideologické brýle a číst více materiálů aby jste toho věděl víc a neptal se.Jenže když se dostanete k informacím které nepodporují váš narativ,tak se chováte jako ty tři opičky,co si zakrýnají oči,usta a uši. Je to s vámi jako s tím hrachem co se hází . . ..Vy máte zakázáno pochybovat o tom vašem narativu?To ohledně toho, když někoho častujete mišugem,namísto to vyvráti fakty.A pak dopadáte tak,že se divíte a ptáte,proč je ta evropa tak tupá.Už jsem vám kolikrát napověděl.A tak vám zbývá jen ta vaše víra.
Musíte si ovědomit že -
nejde o to věřit, jde o to vědět....jen když nic nevíte musíte věřit...a to je problém jako s každou jinou vírou.........…
Např. s vírou v demokracii v kapitalismu.
Pokud budete chtít,rád se s vámi podělím o informace,proč je ta evropa tak tupá.I když tato věta, nevystihuje přesně skutečnost.

Czertik

01. 12. 2024, 00:04

azor
ja se nebojim prijmat informace co jdou proti tomu co si myslim, ale musi mit hlavu a patu a ne to to tvoje radoby inteligentni biti prazdne slamy, ktere pripmina slovni prujem.
napsal si hodne slov, ale obsah nulovy. nepsal si nahodou harisove proslovy ?

kapitalismus a demokracie se nevylucuje, demokracie a komunismus, ano.

Slavoslav

01. 12. 2024, 07:03

Azor,

ten pocit keď o faktoch hovori niekto kto splieta o sfalsovanom pristati na mesiaci. No nic troll, ty si este viac blby ako Sebesta, ale mozno si pokecas s Pepikom. Podla zdrojov co sem daval si mozete pokecat o dutej zemi

JanČejka

01. 12. 2024, 08:44

Azor
Dlouhý komentář, který by se dal shrnout do jedné věty, přesto v té hromadě blábolů s gramatickými hrubkami a slovosledem na úrovni žáka 1. stupně ZŠ ukazujete jen jediné, Vaší vlastní tupost.

Když už reagujete na něčí komentář, hodí se i kromě výčitek také uvést na pravou míru to, co dotyčnému vyčítáte, což jste neudělal.
Doporučuji Vám pro příště buď za A) Vyjádřit se smysluplně a konkrétně (tedy namísto výčitek údivu Czertika ,,proč je Evropa tak tupá" napsat dle Vás, proč a neřešit jeho údiv).
B) Ušetřit ostatní Vašich blábolů, kterými se snažíte poučovat, naparovat a stavět se do učitelské pozice a sám při tom vypadáte jako i.... který nedošel ani na 2. stupeň VŠ.

Prostě klasický Dunning-Krueger, čím větší blb, tím víc si myslí, že má na to, aby kázal druhým.

JanČejka

01. 12. 2024, 08:44

Azor
Dlouhý komentář, který by se dal shrnout do jedné věty, přesto v té hromadě blábolů s gramatickými hrubkami a slovosledem na úrovni žáka 1. stupně ZŠ ukazujete jen jediné, Vaší vlastní tupost.

Když už reagujete na něčí komentář, hodí se i kromě výčitek také uvést na pravou míru to, co dotyčnému vyčítáte, což jste neudělal.
Doporučuji Vám pro příště buď za A) Vyjádřit se smysluplně a konkrétně (tedy namísto výčitek údivu Czertika ,,proč je Evropa tak tupá" napsat dle Vás, proč a neřešit jeho údiv).
B) Ušetřit ostatní Vašich blábolů, kterými se snažíte poučovat, naparovat a stavět se do učitelské pozice a sám při tom vypadáte jako i.... který nedošel ani na 2. stupeň VŠ.

Prostě klasický Dunning-Krueger, čím větší blb, tím víc si myslí, že má na to, aby kázal druhým.

JanČejka

01. 12. 2024, 08:45

Azor
Dlouhý komentář, který by se dal shrnout do jedné věty, přesto v té hromadě blábolů s gramatickými hrubkami a slovosledem na úrovni žáka 1. stupně ZŠ ukazujete jen jediné, Vaší vlastní tupost.

Když už reagujete na něčí komentář, hodí se i kromě výčitek také uvést na pravou míru to, co dotyčnému vyčítáte, což jste neudělal.
Doporučuji Vám pro příště buď za A) Vyjádřit se smysluplně a konkrétně (tedy namísto výčitek údivu Czertika ,,proč je Evropa tak tupá" napsat dle Vás, proč a neřešit jeho údiv).
B) Ušetřit ostatní Vašich blábolů, kterými se snažíte poučovat, naparovat a stavět se do učitelské pozice a sám při tom vypadáte jako i.... který nedošel ani na 2. stupeň VŠ.

Prostě klasický Dunning-Krueger, čím větší blb, tím víc si myslí, že má na to, aby kázal druhým.

Azor

01. 12. 2024, 11:36

Jan Čejka.
Souhlasím s Vámi v tom,že ta úprava není vynikající.I to že jsou vynechána nějaká písmena.A někdy i slovosled.Nevymlouvám se na to.Je podle vás důležitá forma nebo obsah?
Ohledně toho že jsem mu na jistý věci neopověděl,bylo proto,ža nebyl čas.Ale nabídl jsem mu, že mu to - pokud bude chtít - napíši.
Na každém se něco p.Čejka najde.Nevyčítám Vám že to tady 3x kopírujete.A mohl bych z toho jisté věci vyvozovat.
Zřejmě nemáte pocit - možná že jste o tom přesvědčen - že ten Dunning-Krueger,jste jeho význam neobrátil naruby.
A jinak máte pravdu v tom,že jsem nedošel ani - ne jenom 2.stupeň VŠ - na 2.stupeň ZŠ.Takže pokud jsem absolvoval jen ten 1.stupeň ZŠ,tak snad to není tak špatný, co jsem napsal.
Jinak vždy si z něčeho beru poučení.A to i z vašeho příspěvku.Dobrá zpětná vazba.
Mohl by jste se vyjádřit konkrétně ,ohledně toho vašeho tvrzení - v té hromadě blábolů - co se týče mé odpovědi Czertíkovi?

Azor

01. 12. 2024, 11:45

Slavoslav.
Podle vás ten váš příspěvek má nějakou hlavu a patu?
Rozveďte to např. ohledně toho zfalšovaného přistání na měsísi USA.A prosím fakta.
Určitě věříte prohášení administrativy USA,že letadlo které mělo narazit do pentagonu,se vypařilo,že?A že budova WTC 7 spadla strachem,že?Viz prohlášení univerzity na Aljašce.A pozor to, aby vám z toho,nespadli ty růžové brýle.
Rád snižujete takový lidi jako je Pepík Knedlík?Ale už nedokážete na základě faktů, ho odrovnat v tom že lže.

Azor

01. 12. 2024, 11:59

Czertik.
Rád bych věděl,co pro vás znamená toto - ale musi mit hlavu a patu - Neznamená to náhodou to,že pokud to není podle vašeho přesvedčení,tak to nemá hlavu ani patu?
Já co jsem vám psal,tak jsem taky ozdrojoval.U vás to moc není vidět.
A taky asi nemáte potřebu reagovat na to co jsem vám napsal v jiných komentářích.Např. jak jste se ptal na to mozaikové a kaleidoskopické myšlení.Co vám to dalo a jak to vidíte vy.
A ohledně demokracie - vláda lidu - v USA volí lidi tajnou a přímou volbou prezidenta?A od jakého datumu podle vás,je v USA ta demokracie?
Zkuste jako já, rozebrat ten můj příspěvek.A pokusit se odpovědět,na konkrétní věci, o kterých píšu.
Demokrace v USA a o kaleidoskopickém a mozaikovém myšlení.

Azor

01. 12. 2024, 12:09

Jan Čejka.
Pokud máte pocit že jsem odpověděl Czertikovi bláboly,tak tady - ne jenom mně - odpovězte tomu Czertikovi, - pokud taky máte sám, takový pocit - "proc je evropa tak tupa?" A dělá to co dělá.
Souvislosti, fakta,ozdrojované,založené na logice atd.
Rád se poučím a i vzhledem k tomu, že jedinou školu kterou jsem úspěšně absolvoval,byla škola mateřská.A rád přijmu od Vás,na toto téma ,vysvětlující informace.

Slavoslav

01. 12. 2024, 17:46

Hafane,

mas pravdu, fakty ktore by presvedcili plochozemca a konspiratora o pristati na mesiaci fakt nemám a ani to neskusam. z vas debilov sa da, ale aspon kvalitne smiat

Azor

01. 12. 2024, 21:35

Slavoslav.
Z čeho máte vědomí,že já věřím na plochou zem,když už Eratosthenés z Kyrény
dokázal matematicky díky slunci ,že je země kulatá.
Konspitátor?
To byl i Noe - než začalo pršet.
A ta odpověď o vás něco vypovídá.
A nebojte se říct,že na odpověň nemáte gebír.

Slavoslav

02. 12. 2024, 06:07

Hafane

vsak ty ani text na ktory reagujes nechápeš. a argument Noem je fakt výborny. takze tybtvrdis, ze bola potopa ktora zaliala cely svet a prezil ju len Noe?

Azor

02. 12. 2024, 17:12

oSlavoslav.
Já nemůžu za to,že málo chápeš.
Odpovídal jsem v duchu toho,že když nevíš kudy kam,tak člověka nazveš konspirátorem.A dal jsem příklad Noea.A že nechápeš co já s tím.Ale pro druhé to mohu dovysvětlit.
Noe dokázal předvídat jako GP.Neboť člověk o (jak se říká)o 24 h. chytřejší než většina,tak ta většina si myslí že je blb,magor a nebo podle vás konspirátor a nedej bože to vaše nálepkování Putinův agent.
Tak jako to Prohlášení Mošeho Ja'alona, co obvinil Izrael z páchání válečných zločinů. A vynadat(můžete si sebou vzít Foltýna a Lipavského)Papeži co si to dovoluje mluvit o genocidě v Gaze.
Takže ne jen Stolltenberg,ale i býv.min.obrany Izraela a i Papež jsou asi Putinovi agenti,co mluví nesmysly.Co?

Slavoslav

02. 12. 2024, 19:21

hafane

a kde sa to tak hovori s tymi 24 hodinami?

Czertik

30. 11. 2024, 18:46

no, divim se ze kdyz byly zmineny letouny, ze nebylo zmineno, ze opet vsechny letouny budou opozdeny oproti planu.

a je jedno jestli to sou gripeny, mirage nebo f16. to jak se dodavky cim dal tim vic zpozduji ukazuje na dve veci - zapad bud nema dostatecne kapacity na to, aby uvedl zastarale (v pripade f16 a mirage) do bojeschopneho stavu v rozumnem case a nebo, pokud ty kapacity ma, tak z duvodu ktere nechcou rict publiku, umyslne zdrzuji dodavky na ukrajinu, aby mela vetsi ztaty a problemy.

but jak but, pro ukrajinu sou to spatne zpravy.