Vírníky Valkýra ve službách amerického námořnictva
Vírníky (nebyli autogyra) jsou již skoro zapomenutým druhem letecké techniky. Máme letadla, vrtulníky a nově i vzducholodě, ale vírníky vidíme již jen v rukou leteckých nadšenců. Změnit to může americké námořnictvo US Navy a jeho program bezpilotního průzkumného vírníku Valkýra.
Foto: Bezpilotní průzkumný vírník Valkýra / L3
Vírník se nejvíce podobá vrtulníku. Avšak v případě vírníku nemá rotor svůj vlastní pohon, ale otáčí se pouze sílou proudění vzduchu. O dopředný pohyb se stará tlačná nebo tažná vrtule. Ta nejen pohání stroj kupředu, ale skrze vzniklé proudění vzduchu roztáčí i rotor, který poskytuje stroji vtzlak.
Před druhou světovou válkou byly vírníky rozšířené a oblíbené. Výhodou byla pomalá rychlost letu a krátká vzletová a přistávací dráha. Po druhé světové válce však začaly vírníky pomalu vytlačovat vrtulníky – stroje s motorově poháněným rotorem. Ty na rozdíl od vírníků mohly kolmě vzlétat a přistávat nebo viset ve vzduchu.
O reinkarnaci těchto jednoduchých a cenově dostupných leteckých strojů se chce nyní pokusit US Navy. Na výstavě Sea-Air-Space Expo 2013 představilo americké námořnictvo vírník Valkýra od firmy L3. Jde o speciální dron, bez vlastního pohonu, který je tažen za lodí ve výšce 1500 metrů.
Video: Vírník v akci / YouTube
Valkýra tak bude ve skutečnosti fungovat jako obrovský průzkumný stožár válečné lodi. Normálně dokáží systémy lodě objevit nepřátelské plavidlo (dejme tomu 20 metru vysoké) na vzdálenost nějakých 30 kilometrů. Víc není možné, protože systémům braní v delším dohledu horizont Země. Valkýra však díky své výšce letu dokáže objevit, rozpoznat, případně zaměřit lodě až cca 150 kilometrů vzdálené.
Kabel nefunguje jen jako „motor" ale slouží také k rychlému spojení s dronem pomocí optických vláken. Není proto problém přednášet v reálnem čase video v HD rozlišení, či jiné datově náročné informace.
Obrovskou výhodou je pak cenová výhodnost vírníku. Podle společnosti L3 stojí Valkýra „pouze" 1 milión dolarů, což je v astronomických cenách vojenského vybavení opravdu malá částka.
Američtí námořnici však nejsou první, kteří budou za svými loděmi táhnout vírníky. Již během druhé světové války německé ponorky používaly vírníky, aby pátraly po nepřátelských lodích ukrytých za horizontem.
Komentáře
kraxon
06. 05. 2013, 20:58Zajímavě oprášená myšlenka z WW2. Pokud vím, tak Kriegsmarine zkoušela něco podobného na ponorkách. Šlo o typ Fa-330 Bachstelze...