EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Výkony naší „Vejtřasky“ obdivují lidé u nás i v zahraničí

 26. 04. 2022      kategorie: Vojenská technika      17 komentářů

Terénní nákladní automobil s oficiálním názvem Praga V3S (vojenský třítunový či 3-nápravový speciál), lidově zvaný ventra, vejtřaska, vejda, vétřieska apod.) se začal v tehdejším Československu vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Automobil byl zkonstruován za rekordně krátkou dobu. Národní podnik Praga totiž dostal úkol vyvinout střední nákladní vůz do těžkého terénu teprve v srpnu 1951. A již o rok později začalo testování prototypů.

Video: Praga V3S v akci / YouTube

Automobil se díky své neuvěřitelné průchodnosti terénem vyznamenal nejen u nás, ale i na řadě zahraničních terénních soutěží. Díky specifické konstrukci měla vejtřaska neskutečné terénní schopnosti. Dokázala přebrodit až metr hlubokou vodu či zdolat 40 cm vysokou kolmou překážku. To vše díky nápravám umístěným vysoko nad osou otáčení kol. Co však představovalo výhodu v terénu, omezovalo Pragovku na silnici. Tam totiž směla jet rychlostí pouhých 60 km/h, jinak by mohlo dojít k poškození pohonného ústrojí, které mohlo mít fatální následky. Spotřeba běžné Pragy V3S se pohybovala kolem 30 litrů nafty na sto kilometrů jízdy. 

Celkově se vyrobilo přes 135 000 kusů V3S s různými nástavbami a pro různé trhy. Úspěchů, kterých Praga V3S, dosáhla je mnoho. Tím největším však nejspíš zůstává fakt, že jde o nejdéle vyráběný československý náklaďák, po kterém je neustálá sháňka.

vetrieska_03
Foto: Praga V3S, vojenský valník | Adam Hauner / CC BY-SA 4.0

Automobil V3S byl určen pro přepravu materiálu do hmotnosti 3350 kg nebo pro přepravu 25 osob a tah přívěsu do hmotnosti 3100 kg v terénu nebo pro přepravu materiálu do hmotnosti 5350 kg a tah přívěsu do hmotnosti 5500 kg na silnici.  Automobil měl vynikající jízdní vlastnosti a dostatečnou tažnou sílu díky třem hnaným nápravám, kdy zadní nápravy měly uzávěrky diferenciálů. Velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu umožňuje také příznivé rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy a velká světlá výška dosažená redukcemi v kolech na všech nápravách.

pragaV3S_TITFoto: Automobil se díky své neuvěřitelné průchodnosti terénem vyznamenal nejen u nás, ale i na řadě zahraničních terénních soutěží (na snímku upravená verze). | Vilém Jaksch

Praga V3S se vyráběla v mnoha modifikacích jako např. valník, cisterna, skříň, jeřáb apod. a díky svým výborným jízdním vlastnostem, schopnostem a kvalitě tento již historický náklaďák neustále dokazuje, že do starého železa ještě rozhodně nepatří.

Zdroj: valka.cz, AČR

 Autor: Petr Žák

Komentáře

bombero

28. 04. 2022, 07:27

Im Bier steckt Wahrheit-nepíšu každá, ale pár kusů, řádově do 10. Nevím, v čem byly úpravy, ale měl jsem možnost se s tím párkrát projet. Jinak běžný kus max 60

Doctor

28. 04. 2022, 00:47

90km v hodině jela jen ma mazáckou pětku podél kontrolního pásu na státní hranici v okolí Vranova nad Dyjí

bombero

27. 04. 2022, 21:06

Vector- meziplyn při řazení nahoru?:astonished:Jel jste vtom někdy?
Jinak v půlce 80 let vzniklo pár kusů ty mazaly až 90, stabilně 80 a to byl cvrkot

Kajousek

27. 04. 2022, 20:49

Jezdil jsem s ní čtyři roky a když si s ní řidič rozumněl , dalo se nahoru řadit i bez spojky.
Tam kde neprojela se zahrabal i pásák.

jara

27. 04. 2022, 17:58

Zdar Honzo, v r. 1974-76 jsem jezdil po Doupově, Jíncích i jinde s vétřieskou
a náhradními díly pro PAD u VÚ 3274. Možná se známe. Vétřieska mne nikdy nezklamala- projela všechno. Rád na ni dnes vzpomínám.

Martin23

27. 04. 2022, 12:20

Další produkt, který mohl být vyráběn ještě 50 let. A myslím, že by vůbec nic nebránilo modernizacím. Do zemí třetího světa jak dělaný.

Jenom někteří ze zdejší diskuze mají dojem, že V3S je potřeba hodnotit jako rodinný karavan na výlety. I když já jsem i ten zažil asi před 27 lety.

Martin

27. 04. 2022, 08:21

Dodnes ji nic nedokázalo nahradit. Dát lepší motor a malinko upravit kabinu, super auto

Monty

26. 04. 2022, 22:23

když umíš jezdit s V3S, umíš jezdit se vším.

honza

26. 04. 2022, 21:56

Jezdil jsem s valníkem i PADkou (1974-1976). V terénu jsem jako jedinej přejel potok a vyjel kopec(Tatry 148 a 815 zůstaly ve vodě). V zimě jsem na Doupově nebo Jincích (vojenský cvičný prostor) zapálil Rudé právo a hned jsem nastartoval.Když pršelo, tak jsem pákou ručně ovládal malinký stěrače. Je pravda, že tam moc teplo v kabině nebylo.Přesto mě V3S nikdy nezklamala.

Václav Růžička

26. 04. 2022, 21:49

No, možná by se slušelo seriózně říci, co z V3S bylo z Pragy... Jinak, za mě, slušný stroj - pro účely, kvůli kterým vznikl. Ale dělat s tím "v běžném životě" delší dobu... Uff!

Vector

26. 04. 2022, 19:21

No hoši nevim, původní vejda je katastrofální zařízení. Má jistě pár technických řešení, která jsou praktická a nerozbitná.
Ale motor je slabý jako čaj, na rovině je 50 smrtelná rychlost. Spojka odchází. Kardanky, když dostanou ránu, tak se pak klidně uklepou. JAko dobrý je, že se daj odmontovat, hodit na korbu a dojt to na jeden náhon, když není bahno.
Aby to startovlao v zimě, je pod tím potřeba regulerně rozdělat oheň. Olejové čerpadlo navrhoval idiot stejně jako polovinu dalších věcí.
Krom toho tohle musíš umět řídit a dáváš meziplyn i při řazení nahoru. Což s trochou cviku a prázdnym autem dá i jelito, ale jak to naložíš, je to smutnej příběh. Když nedovedeš do kopce přeřadit během vteřiny, tak ti padne rychlost a nashledanou. Ergonomie pracovište řidiče je pro tohle vozidlo naprosto neznámý výraz. Původní vzduchové brzdy mají úžadnou citlivost a když to s tebou hodí a přišlápneš si brzdu, blokneš zadní kola na mokru, nebo bahně a vymlováno. Navic se to kolikrát i seká.
Celkově je to z dnešního pohledu taková milá ratitka, když se na tom předělá polovina věcí a předstírá se, že je to pořád stará dobrá V3S, tak se s tím dá i jet a dělat, jak je to dobrej nápad.

Baxa

26. 04. 2022, 18:46

Věčně zapečený motor.

GAMIK

26. 04. 2022, 16:12

VEJDOU JSEM JEZDIL 8 LET.A NA KRAZ, ZIL V TERENU NEMA
:relaxed:

Cerv

26. 04. 2022, 13:42

Redukce nebyla v kolech ale v portálu, díky portálu vysoká světlá výška. Topení funkční jen při jízdě do kopce, ruční brzda pásová málo účinná,

Nick

26. 04. 2022, 10:17

Zaměňujete výrazy kolmý a svislý. Kolmý musí být k něčemu.

Suggy

26. 04. 2022, 09:53

vankr, ovšem Vejda měla posilovač řízení! Při točení volantem si řidič notně zaposiloval.:grinning:

vankr

26. 04. 2022, 08:30

Výkon v terénu ohromující, komfort řidiče katastrofa.