EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Železný prcek Terrier: Pane, půjdeme si hrát?

 05. 06. 2013      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Britské multifunkční vozidlo Terrier je splněným dětským snem. Kovové monstrum, které může obrovskou bagrovou lžící kopat do země nebo radlicí rýt hluboko do země. Terrier však neslouží k dělání báboviček na písku, ale k té nejtěžší ženijní práci v bitevních zónách.

terrier
Foto: Tomu říkáme vozidlo do nepohody / BAE Systems

Terrier, přezdívány „největší švýcarský nuž na světě", váží 30 tun a stojí v přepočtu 180 miliónů Kč. Stroj je tak pokročilý, že v případě potřeby není nutná k jeho řízení posádka. Ve dne v noci může být řízen dálkově z pohodlí vojenského stanu, a to až na vzdálenost 1 kilometru.

Ač vypadá na první pohled mohutně, vleze se bez problému do nákladních letounů jako C-17 Globemaster III nebo chystaného evropského Airbus A400M.

Terrier
Foto: Neříkejte, že vás neláká dálkově ovládat 30tunového obrněného bagra / BAE Systems

I přes svou hmotnost dokáže uhánět rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Na své korbě uveze až 5 tun nákladu. Je také vysoce multifunkční - může převářet vysokozdvižný vozík, nejrůznější těžké stavařské nástroje, nejrůznější radlice apod.

Terrier však není jen „obří lopatka". Pokud se protivník bude chtít na stroj podívat z blízká, přivítá ho sprška kulek z lafetovaného 7,62mm kulometu.

Ministerstvo obrany Velké Británie plánuje odebrat celkem 60 vozidel Terrier. Není však jisté, zda se Terrier ještě podívá do Afghánistánu. Britská média si tak pokládají otázku, na co taková monstra jsou potřeba...


Foto: Největší švýcarský nůž na světě v akci / YouTube

„Obrněný bagr Terrier je skvělou novinkou pro armádu. Jeho všestrannost nám poskytne obrovské výhody na bojištích budoucnosti. Tyto nové inženýrské schopnosti nám dělají opravdu radost," vysvětluje General Sir Peter Wall, náčelník generálního štábu britské armády.

Připomeňme, že vývoj vozidla Terrier probíhal skoro deset let. Kontrakt na stavbu speciálních obrněných ženijních vozidel byl s BAE Systems podepsán již v roce 2002. První koncepty spatřily světlo světa v roce 2005 a základ sériového vozidla firma BAE Systems položila v roce 2010.

 Autor: Jan Grohmann

Komentáře