ZIL-157: Sovětský armádní nákladní automobil, který projel téměř všude
ZIL-157 byl sovětský nákladní automobil, využívaný převážně armádou. Projekt byl hotov v roce 1954, sériová výroba začala v roce 1958, ukončena byla v roce 1991 a poslední kus sjel z výrobní linky až v roce 1994. Bývá zaměňován se svým předchůdcem ZIL-151, ze kterého, podobně jako ZIL-164, převzal pouze s minimálními úpravami kabinu.
Video: Zil 157 v akci / YouTube
Používán byl jako transportér, obrněný transportér, jako nosič raketometů Kaťuša, též jako nosič radaru. Důvodem jeho neobvykle dlouhé výroby a služby byla spolehlivost a jednoduchost s minimální údržbou. I proto vydržel ve výrobě 25 let souběžně se svým nástupcem ZIL-131, který jej posléze nahradil. Celkem bylo vyrobeno 797 834 ks v různých modifikacích. Konstrukce podvozku byla z části převzata z předchozího typu, který částečně vycházel z amerického Studebaker US6. Čína Zil 157 okopírovala a díky tomu vznikl Jiefang CA-30, což byla téměř úplná kopie Zilu, až na několik nevýrazných detailů.
Foto: Zil 157 má neuvěřitelnou průchodivost terénem | MechanicShow / CC BY-NC-ND
Zil-157K měl náhon 6×6, byl dlouhý 6 725 mm, široký 2 340 mm, vysoký 2 787 mm, celková hmotnost 10 450 kg, nosnost v terénu 2 500 kg, hmotnost přívěsu při 2 500 kg zátěži – 3 600 kg, motor je benzínový řadový stojatý šestiválec s kombinovaným mazáním, kapalinovým chlazením s uzavřeným oběhem, objem motoru 5,55 l, výkon 109 k, kroutící moment 334 Nm. Udávaná spotřeba je 42 l/100 km.
Celkem bylo vyrobeno 797 834 ks automobilů Zil-157 v různých verzích. Další tisíce kopií byly vyrobeny v Číně a Severní Koreji. Paradoxní situace nastala, když se zavedl do výroby ZiL-131 jako jeho moderní nástupce, jež měl zcela nahradit ZiL-157. Jeho výroba započala v r. 1966 a začal se usilovně protláčet do armády SSSR a její spojenců, včetně naší republiky. Ovšem spolehlivost typu nebyla na takové úrovni, jako předešlého typu 157. Především ve větší komplikovanosti údržby a oprav.
Foto: ZIL-157 s raketometem RM-51 | Tourbillon / Wikimedia Commons / CC BY 3.0
Navíc nový stroj byl daleko vyšší kvůli získání vyšší průchodivosti v terénu a brodivosti. Tím pádem měl poměrně vysoko těžiště a byl v naloženém stavu náchylný na převrácení. Tím jeho předchůdce při zodpovědném zacházení a správné taktice jízdy v těchto podmínkách nikdy netrpěl. Nakonec došlo k situaci, že se oba typy vyráběly souběžně 25 let! A sice typ 157 od r. 1958 do r. 1994 a typ 131 od r. 1966 až do r. 2002. Ovšem ZiL-131 do ukončení výroby prodělal několik vývojových změn, včetně montáže dieselového motoru. Kdežto jeho předchůdce si ponechal svou koncepci a provedení beze změny, až na pár vylepšení, do konce výroby.
Komentáře
czert
15. 06. 2021, 15:12Copak karliku, gugl ti nic nenasel ? Ze us sim davno nezkopiroval parametry jeho nastupce.
Jindy davas linky do 5 min, ale ted stale nic ?
V cem je problem ?
Czert
15. 06. 2021, 09:26Kdyz ses tak genitalni, jake ze to parametry mel jeho amicky nastupce?
A vejtraska je z jakeho roku?
A nejvic fasinujici je to, ze dokonale slovanske mysleni tu predvadis ty.
czett
14. 06. 2021, 11:22Karlik
Je ti jasne ze kdyz tady hanis ruskeho zila, hanis i amicky vzor, ktery nebyl o moc vykonejsi, ze jo.
Czert
12. 06. 2021, 13:24Jura
Jenze disely sou vhodnejsi do mrazu nez benzinaky.
Jura
12. 06. 2021, 09:04Czert. protože v Rusku mrzne.
Czert
11. 06. 2021, 23:25Jura
A proc je vejtraska a tenhle zil neporovnatelny? Byt vypadaji podobne.
A v cem byl pro rusy benzinak tehdy vyhodnejsi?
Benzin se hur vyrabi, sou pri jeho vyrobe vetsi ztraty, motory sou vic citlive na pocasi..
Jura
11. 06. 2021, 21:53Pánové nemůžete srovnávat tohle auto a Vejtřasku. Jiná doba, jiné zadání, jiná specifika použití. Že to vypadá jako srovnatelná kategorie neznamená že to tak je. V tom co Vejtřaska zaostává jde dohnat tim že se na ni daji místo tupláků jednomontáže, pro ruské specifikum v dané době byl jasně výhodnější benzinovy motor. Jinak nevím jak konkrétně tenhle Zil ale jezdil jsem s njakým co měl zdánlivě nelogickou převodovku, ale až když jsem s tím párkrát zapadnul dost jsem ocenil že jednička je proti zpátečce uprostřed háčka.
Jiří111
09. 06. 2021, 20:03Za války se do SSSR dovezlo desetitisíce nákladních fordů.
Tenhle ZIL byl jenom kopie americkýho auta.
Vlk
09. 06. 2021, 13:41Zil 157 projel téměř všude, to naše Tatra byla úplně v řiti !
Milda
08. 06. 2021, 21:36Astor:
ZILy ( všechny) byly zařazeny do výzbroje a jezdily jako valníky, cisterny a třeba i startovací agregáty naprosto běžně. Naše armády chtěla mít Tatry a Pragy, ale VS nepovolila. Museli bychom jimi vyzbrojit celou VS a to nebylo možné. Proto jsme měli pro interní potřeby naše auta a pro cvičení VS musely vyjet ZILy. Maďaři dostali vyjímku na motory ( měly tam naftu). Je to jako s tanky. Sověti také měli svůj interní tank T-64, který ale jezdil jen u nich. Na mezinárodní cvičení vyjížděli s T-72 a T-80.
astor
08. 06. 2021, 18:29Zily obou typů sloužily v naší atmádě především jako nosiče speciálních nástaveb. Nevylučuji, že někde jezdily i valníky, ale pokud, tak jen naprosto vyjímečně. Kdysi mi bylo vysvětleno, že Zily byly většinou nakoupeny jako součást zbraňového systému. Nikdo s nimi také nepočítal jinak než jako s isotermou, hasičákem, plničkou paliva, kompresorem, sněhovým pluhem, velitelským stanovištěm atd. Na běznou logistiku se používaly Tatry, V3Sky a dokonce i Avie. A Karle, Praga V3S a Zil -157 byly výkonově někde úplně jinde...
Milda
08. 06. 2021, 16:02Jura:
Ona to byla příšernost. Ano, o té cihlové zdi jsem to také slyšel, ale nikdy nezkoušel. Na letišti bylo místa dost a tak nějaká havárie do zdi nebo patníku nepřicházela v úvahu. Motor byl za kabinou ( šestiválcový nafťák - půlka motoru z tanku). Díky tomu bylo asi náhodou úplně ideální zatížení všech náprav a tak to jezdilo dobře. Na ploše jsem dal uzávěrky a tak to jelo naprosto rovně. Sníh od toho létal opravdu daleko....lepší než sněžné dělo.
Odin
08. 06. 2021, 14:57Hmm, až na to, že tenhle ruskej zázrak je čistá kopie amerického vozu IHC, které jim byly dodány v rámci smlouvy a jde o vozidlo, které v USA silách používaly převážně USMC a USNAVY....
Hulila
08. 06. 2021, 13:07u nas na TOPce se pouze vyměnovaly komponenty nevím proč bylo vše zapečené. Pravda bylo to rychlejší než se "drbat" například v karburátoru.
bmv
08. 06. 2021, 10:52Motor měl průměr vrtání 101,6mm což jsou rovné 4 palce. Až někdy v 80 letech byl změnem na 100,00mm a začal se osazovat písty ze ZIL-131 a dále dostal místo dynama alternátor a nový spouštěč. Při stupni komprese 6,2 se spokojil i s 72 oktanovým benzínem.
alexa123
08. 06. 2021, 08:48Kajo, čakám na tvoj komentár a možno nie som sám.
Měli jsme u jednotky oba, sedlový tahač Zil-151(7?) a Zil-131. Absolutně spolehlivé se spartánsky vybavenou kabinou s mohutným držákem snad na Špagina mely úžasnou spotřebu v létě 80l/100km, v zimě 120... Ale snesly úplně všechno. Pamatuji, jak při jednom letním přesunu došla chladící kapalina, první potok tento problém vyřešil...:grinning: 131 byla jiné kafe, u nás vozila speciální nástavby, měla menší spotřebu asi 60/100, v zimě 100. Je pravda, že měla trošku vyšší těžiště, ale průchodivost úžasnou. Položil jsem to jen jednou, když se utrhla krajnice.
astor
08. 06. 2021, 06:51Měli jsme u jednotky oba, sedlový tahač Zil-151(7?) a Zil-131. Absolutně spolehlivé se spartánsky vybavenou kabinou s mohutným držákem snad na Špagina mely úžasnou spotřebu v létě 80l/100km, v zimě 120... Ale snesly úplně všechno. Pamatuji, jak při jednom letním přesunu došla chladící kapalina, první potok tento problém vyřešil...:grinning: 131 byla jiné kafe, u nás vozila speciální nástavby, měla menší spotřebu asi 60/100, v zimě 100. Je pravda, že měla trošku vyšší těžiště, ale průchodivost úžasnou. Položil jsem to jen jednou, když se utrhla krajnice.
Jura
07. 06. 2021, 20:58Milda. jeden kousek byl v Českých Budějovicích, docela monstrum, prý to dokázalo odházet i zděný plot když to obsluze trochu ujelo.
Milda
07. 06. 2021, 20:42Já si pamatuji tento vůz jako sněžnou frézu. Byl o dost jiný. Motor měl poloviční z tanku a pouze dvě rychlosti vpřed. Sníh ale odfukoval do vzálenosti min. 25m
Oskarr
07. 06. 2021, 19:29Však podle videa to nevyjde nikde. Haha
Czert
07. 06. 2021, 12:40Karlik
Kdyz si tak genitalni, tak nam napis kolik ze to generaci a typu nakladaku se v us army vystridalo po 1945.
Glocker
07. 06. 2021, 10:02U2? Irský popík?
jeroným
07. 06. 2021, 09:03karel3
ty jsi mamlas, vid´? Stejně by jsi to mohl říct o U2.
Ale u tebe to nepřekvapuje. Prostě jsi dítě.