Miniaturní železnice ve druhé světové válce
Železnice Romney, Hythe & Dymchurch (RH&DR) byla postavena během 20. let 20. století a otevřena 16. července 1927 jako plně funkční parní železnice s rozchodem 15" (381 mm), tedy ⅓ plné velikosti, pokrývající osm mil z New Romney do Hythe.
V roce 1928 byla železnice prodloužena na jih od New Romney přes Greatstone až po Dungeness, ale v roce 1947 byla zredukována na jedinou kolej. V roce 1940 byla pak zrekvírována armádou a stala se opěrnou logistickou trasou pro 6th Somerset Light Infantry, která bránila pobřeží Kentu. Aby toho nebylo málo, vzápětí se objevil nápad sestrojit miniaturní obrněný vlak. Autorem byl nadšený železniční modelář kapitán Ellis. Základem se stala lokomotiva Hercules, která byla opancéřována kotelními plechy, a dva nákladní vagony. Každý vagon byl vyzbrojen protitankovou puškou Boys a dvěma kulomety Lewis. Posádka se skládala z velitele, dvou střelců, dvou protiletadlových střelců, strojvedoucího a topiče. Nepřetržitý provoz vlaku zajišťovalo 26 mužů, kteří se střídali.
Foto: Vojáci Somersetské lehké pěchoty jako posádka obrněného vlaku v říjnu 1940 | Wikimedia Commons / Public domain
Vlak měl pevně stanovený režim. Stanici New Romney opouštěl za úsvitu a kolem osmé hodiny zaujímal zamaskované postavení na trati. Oběd probíhal mezi jednou a druhou odpolední. Postavení vlak opouštěl po páté odpolední. Noc posádka trávila ve stanici Hythe a ráno se vlak vydal na opačnou stranu. Tento režim fungoval od pondělí do soboty, v neděli pak vlak sloužil jako kyvadlová doprava pro vojáky na opušťáku. Vlak měl přesně určené úkoly pro případ německé invaze. Při vyhlášení poplachu měl čekat ve stanici Dymchurch s roztopeným kotlem a v případě potřeby vyrazit na podporu obránců. Cílem bylo nedovolit nepříteli překročit trať a nepřetržitě hlídkovat během noci. Jako nejdůležitější bod obrany byl vybrán most č. 562510, po kterém trať překračovala boční větev Královského vojenského kanálu (Royal Military Canal).
Foto: Stanice Hythe s vlakem v roce 1962 | Wikimedia Commons / Public domain
Ten byl vybudován jako součást opevnění proti napoleonské invazi a v roce 1940 byl posílen velkým množstvím betonových bunkrů. Nasazení obrněného miniaturního vlaku bylo v roce 1941 postupně utlumováno. Jednak klesaly obavy z německé invaze, jednak byla trať velmi opotřebována intenzivním provozem. Například už v lednu 1941 inspekce 160. železniční stavební roty hlásila nefunkčnost prakticky celého signalizačního zařízení. Zajímavostí je, že obrněný vlak RH&DR sestřelil tři německá letadla. Železniční trať byla také intenzivně využívána při operaci PLUTO (Pipe Line Under The Ocean), což byl systém potrubí určený k zásobování spojeneckých sil palivem po vylodění v Normandii během dne D. Pro výrobu trubek o průměru 140 cm byla vybudována nová stanice Romney. Trubky byly naloženy na ploché vozy a po železnici převezeny do Dungeness k další montáži.
V této době došlo k značnému poškození trati, protože pro urychlení prací byly trubky taženy po kolejovém loži buldozery. Následně byla postavena vedlejší linka k Sound Mirrors, která sloužila k přepravě mužů, vybavení a stavebních materiálů. Tato trať byla uzavřena v roce 1951. Zajímavostí je, že trať RH&DR se po válce znovu otevřela, přičemž pásku přestřihli Laurel a Hardy, i když trvalo ještě nějakou dobu, než byla linka zprovozněna i s dvojitou kolejí. Obnovená trať funguje dodnes.
Zdroj: britannica
Komentáře