Nadporučík Brothers na množství nehleděl – s osmi Hurricany se postavil stovce bombardérů a jejich doprovodu
Peter Malam Brothers se za druhé světové války stal jedním ze stíhacích es britského Královského letectva. Každé vzdušné střetnutí je potenciálně smrtící a od pilotů vyžaduje mimořádné vlastnosti a schopnosti. Pilot Peter Brothers byl jedním z vynikajících pilotů, který se nejvíce proslavil, když se svou letkou napadl nepřátelský svaz o síle 100 bombardérů.
Peter Brothers se naučil létat v leteckém klubu, když mu bylo 16 let. Do Královského letectva vstoupil v lednu 1936 a 23. března mu bylo uděleno krátkodobé služební pověření poručíka (pilot officer) ve zkušební době. V říjnu 1936 pak nastoupil k 32. peruti, jeho pověření bylo potvrzeno 27. ledna 1937 a 27. října 1938 byl pak povýšen na nadporučíka (flying officer). Svou bojovou kariéru zahájil v bitvě o Francii, kde v tomto chaotickém a hektickém boji získal své první dva sestřely.
Foto: Peter Malam Brothers (vlevo) jako velitel 457. perutě RAAF v roce 1941 | Wikimedia Commons / Public domain
Po britském ústupu a následné evakuaci z Dunkerque létal Brothers třikrát až čtyřikrát denně a snažil se zastavit německé bombardovací nálety v bitvě o Británii. Do srpna 1940 sestřelil sedm nepřátelských stíhaček a jeden bombardér. Aby se po napínavých leteckých soubojích cestou na základnu odreagoval, často si ve vzduchu otevíral kokpit a zapaloval si cigaretu.
Po jednom obzvlášť vyčerpávajícím dni se Brothers druhý den ráno probudil a zjistil, že jen pár metrů od jeho pokoje je na základně rozeseta řada kráterů po bombách a velké množství nábojnic z protiletadlové munice. Ukázalo se, že byl tak vyčerpaný, že ho tehdy neprobudil ani nepřátelský nálet na základnu. Následně, když se po jedné z akcí vrátil domů, zjistil, že do jeho domu vletěla střepina bomby a rozbila zrcadlo, zatímco se jeho žena líčila. Od té chvíle cítil, že válka je osobní a do vzdušných soubojů se pouštěl s ještě zuřivějším odhodláním.
Foto: Po britské ztrátě a evakuaci z Dunkerque létal Brothers třikrát až čtyřikrát denně a snažil se zastavit německé bombardovací nálety v bitvě o Británii. (ilustrační foto) | PSDBro / Creative Commons 3.0
Jeho neznámější hrdinský pak nastal, když vedl svou letku osmi stíhačů proti svazu asi stovky německých bombardérů. Než stačil zaútočit, byl sám napaden palbou několika doprovodných těžkých Messerschmittů Bf 110. Když se otočil, aby útoku čelil, jeho Hurricane spadl do vývrtky. Podařilo se mu ji však vybrat právě včas, aby se dostal do ideální střelecké pozice za střední bombardér Dornier Do 215, který následně poslal k zemi. Co bylo nezamýšlenou shodou okolností a spíše nedopatřením, muselo ve skutečnosti vypadat jako mimořádné pilotní mistrovství. Později během dne sestřelil ještě německou stíhačku.
Celkem Brothers díky své velké odvaze a iniciativě zničil sedm nepřátelských letadel, za což byl vyznamenán Záslužným leteckým křížem, třetím nejvyšším vyznamenáním udělovaným pilotům v Británii. Koncem srpna stav 32. perutě klesl na pouhých osm stíhacích pilotů a Brothers byl jmenován velitelem letky 257. perutě a současně také uznán za letecké eso a povýšen na kapitána (flight lieutenant).
Brothers tvrdě pracoval na tom, aby v mladších pilotech vzbuzoval důvěru, a často připisoval zásluhy za sestřelené bombardéry celé jednotce. Po skončení bitvy o Británii se stal leteckým instruktorem, který školil rekruty na novějších stíhačkách Spitfire, což omezovalo čas, který mohl věnovat boji s nepřítelem. Brothers pak létal v čele australské 457. a později 602. perutě. V březnu 1942 sestřelil další německou stíhačku a o měsíc později dosáhl dalšího sestřelu, tentokrát však nemohl být úspěch potvrzen.
V srpnu 1942 se zúčastnil spojeneckého útoku na Dieppe, následný neúspěch této operace samozřejmě nebyl způsoben nedostatkem úsilí z jeho strany či ze strany jeho perutě. Jeho peruť tehdy zničila pět nepřátelských letounů a on osobně chránil místo dopadu sestřeleného spolubojovníka, dokud nebyl tento zachráněn. V té době už byl jedním z nejuznávanějších a nejvyznamenanějších pilotů ve Velké Británii. Pravidelně prováděl stíhací přelety nad Francií a v lednu 1943 sestřelil další německou stíhačku, Focke-Wulf Fw 190.
V roce 1944 pokračoval v taktických útocích nad Francií, avšak začal se zaměřovat na dopravní a velitelské uzly v rámci příprav na vylodění Spojenců v Normandii. V srpnu pak opět sestřelil další Focke-Wulf. Za tuto misi si Brothers díky svému odvážnému a brilantnímu vedení vysloužil medaili Distinguished Service Order.
Po válce nadále sloužil jako velitel a školitel britských pilotů a v roce 1950 vedl 57. bombardovací peruť, která podporovala britské protipovstalecké operace v Malajsii. Peter Brothers zemřel v roce 2008 jako válečný hrdina a jeden z nejvíce vyznamenaných pilotů v britské historii. Mezi jeho vyznamenání patřil Most Excellent Order of the British Empire za charitativní činnost, dále Distinguished Service Order a dva Distinguished Flying Cross za velkou oddanost službě, odvahu a iniciativu, kterou vždy projevoval.
Zdroj: warhistoryonline
Komentáře
Petr S.
12. 12. 2021, 11:40Pavel: ilustrační obrázek, jak je také v článku uvedeno, je ilustrační z nějského důvodu, že?
pjedlicka
11. 12. 2021, 21:03Pavle předně to není fotka:-))
Pavel
11. 12. 2021, 11:54Tak tam dejte alespoň fotku Hawker Hurricane tohle jsou Supermarine Spitfire proti messerschmitům.