EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

„Nechceš nastoupit zpátky?“ žertoval velitel s katapultovaným pilotem

 14. 10. 2023      kategorie: Vojenská historie      0 bez komentáře

Svět vojenského letectví je plný podivných příběhů, podivných nehod, úžasných skoronehod a nepravděpodobných událostí. Nedávná příhoda letounu F-35B, který se ztratil poté, kdy se pilot musel katapultovat, není v historii letectví ani zdaleka ojedinělá. Jen málo příběhů je však podivnějších nežli příběh "bombardéru z kukuřičného pole" (Cornfield Bomber), kdy stíhačka Convair F-106 Delta Dart amerického letectva přistála zcela sama, přestože se její pilot katapultoval.

F-106_unmanned_landingFoto: "Cornfield Bomber" F-106 71. perutě po zázračném přistání | Wikimedia Commons / Public domain

Incident se odehrál za chladného únorového rána v roce 1970 v Montaně a v leteckých kruzích se na něj dodnes dobře vzpomíná. Název, který byl incidentu dán, je však poněkud zavádějící. F-106, který 2. února 1970 sám přistál, nebyl bombardér. Convair F-106 Delta Dart byl stíhacím letounem amerického letectva od 60. let až do 80. let, kdy byl vyřazen. Také pole, na kterém F-106 přistál, nebylo kukuřičné, ale pšeničné. Z nějakého důvodu se však pro tento incident vžilo označení "bombardér z kukuřičného pole" (cornfield bomber) – možná proto, že má lepší zvuk než "stíhačka z pšeničného pole" (wheatfield fighter). A to i v češtině.

Zatímco tedy mnozí vojáci i civilisté znají F-106 s ocasním číslem 58-0787 jako "bombardér z kukuřičného pole", letci 49. stíhací záchytné perutě (k níž byl letoun po incidentu přidělen) jej znali jako Šedého ducha – přezdívka rovněž odvozená od zvláštní schopnosti stíhače přistát sám.

Mužem, který 2. února 1970 seděl na pilotním sedadle letounu Delta Dart F-106 58-0787, byl nadporučík Gary Faust ze 71. stíhací záchytné perutě USAF. On a další dva piloti, major IP James Lowe a kapitán IP Tom Curtis, byli na obloze státu Montana na poněkud netradičním výcviku. Původně byl plánován cvičný let čtyř letounů v rámci Air Combat Maneuver (ACM), ale u čtvrtého letounu se ještě před startem objevila porucha, takže toho dne se na oblohu vznesly pouze tři stíhačky.

Convair_F-106A_Delta_Dart_1Foto: F-106A při odpalu střely AIR-2 Genie | Wikimedia Commons / Public domain

Curtis se ujal role agresora a ve výšce kolem 13 000 metrů prolétl kolem Lowea a Fausta rychlostí 1,9 Machu. Faust, nejméně zkušený z trojice, pilotoval F-106 58-0787 a snažil se držet s Curtisem, ale když se dostali do složitého manévru, vysoké přetížení mladého pilota rozhodilo. Letoun méně zkušeného pilota spadl do vývrtky a jeho motor se zastavil. F-106 padala k zemi. Přestože situace byla v podstatě nenapravitelná, major Lowe se z ní ze všech sil snažil Fausta radami vyvést. Přestože Faust aktivoval tlačítko vzletového trimování, rozvinul vlečný padák a vyzkoušel řadu dalších úkonů zaměřených na vyvedení letounu z rotace, nic nefungovalo.

Přibližně ve výšce 5 000 metrů si Faust uvědomil, že se z výkrutu nedostane. Katapultoval se z letadla do mrazivého vzduchu – a pak se stalo něco velmi nečekaného. Jeho F-106 byl ve snaze dostat se z vývrtky nastaven pro vzlet – podobně jako při přistání – a to v kombinaci se silou výbuchu vystřelovací sedačky, která tlačila příď stíhačky směrem dolů, a také se změnou polohy těžiště letounu způsobilo, že se letoun zázračně z výkrutu dostal. F-106 začal mírně klouzat k zemi a v tu chvíli Lowe vysílačkou zavolal Curtisovi, který se na padáku také snášel k zemi, a žertem mu řekl, že by "měl raději nasednout zpátky!"

Nyní již neřízený F-106 klouzal dolů k otevřenému, sněhem pokrytému poli, kde se mu podařilo  přistát na břicho, relativně hladce se sunul po měkkém sněhu, až se téměř nepoškozený zastavil. Curtis se mezitím snesl na padáku a podařilo se mu bezpečně přistát. Místní obyvatelé na zemi viděli, jak pilot i letadlo sestupují z oblohy. Zatímco vyslali záchrannou skupinu na sněžných skútrech, aby Curtise vyzvedla, byl povolán místní šerif, aby se vypořádal s přistávajícím F-106.

Proudový motor F-106 stále běžel na volnoběh a vytvářel dostatečný tah, aby uzemněný letoun pomalu, ale bez ustání tlačil sněhem. Zvědaví diváci byli varováni, aby se drželi zpátky, a šerif z Big Sandy – města, poblíž něhož F-106 přistál – kontaktoval McClellanovu leteckou základnu s dotazem, co dělat se stále běžícím motorem. Začali ho sice instruovat o postupu, jak vypnout proudový motor, ale rychle usoudili, že by to bylo příliš riskantní, a tak mu poradili, aby se lidé drželi dál a prostě nechali F-106 dojít palivo. To se stalo asi 45 minut po přistání, během nichž se letoun sám přesunul o několik set metrů na druhou stranu pole.

Když na místo dorazil vyprošťovací tým z letecké základny, byl překvapen, jak málo byl F-106 poškozen. Jeden z pilotů prohlásil, že je téměř způsobilý k letu zpět na základnu. Přesto mu byla sejmuta křídla a byl převezen zpět na základnu. Po opravě se F-106 58-0787 vrátil do služby u 49. stíhací záchytné perutě a v roce 1979 s ním Faust znovu letěl na cvičnou misi. Tentokrát s ním však normálně přistál. Stíhačka byla počátkem 80. let vyřazena a v roce 1986 byla předána Národnímu muzeu amerického letectva, kde je v současnosti k vidění.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře