Nové obrněné vozidlo HUSAR na unikátním podvozku TATRA
Na veletrhu obranných a bezpečnostních technologií MSPO, který se konal minulý týden v polských Kielcích, polská společnost H. CEGIELSKI-POZNAŃ a česká TATRA DEFENCE VEHICLE představily ve světové premiéře společný projekt vozidla HUSAR na unikátním podvozku TATRA.
Vozidlo HUSAR není produktem automobilky TATRA TRUCKS, ale výsledkem práce specialistů a konstruktérů české společnosti TATRA DEFENCE VEHICLE (TDV) a polského státem vlastněného podniku H. CEGIELSKI-POZNAŃ (HCP). Automobilka TATRA TRUCKS pro vozidlo pouze dodává unikátní podvozek. Impulsem pro vznik projektu nového vozidla HUSAR byl zájem holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), do nějž společnost TATRA DEFENCE VEHICLE patří, i polské společnosti H. CEGIELSKI-POZNAŃ rozšířit spolupráci v oblasti průmyslové a speciální výroby v rámci střední Evropy a také snaha H. CEGIELSKI-POZNAŃ o návrat do segmentu výroby speciální vojenské techniky, v níž v minulosti více než 80 let úspěšně působila.
Projekt je důležitým krokem k prohlubování průmyslové kooperace v rámci Visegrádské čtyřky (V4). Jeho význam podtrhuje i fakt, že státem vlastněná firma H. CEGIELSKI-POZNAŃ je v této iniciativě plně podporována polským ministerstvem pro rozvoj hospodářství.
„Projekt vozidla HUSAR spojuje velké a významné značky H. CEGIELSKI-POZNAŃ a TATRA DEFENCE VEHICLE, které jsou symbolem tradice i současných schopností a vysokých kvalit českého a polského průmyslu a speciální výroby," řekl Jan Slezák, generální ředitel společnosti TATRA DEFENCE VEHICLE. V rámci holdingu CZECHOSLOVAK GROUP se společnost TATRA DEFENCE VEHICLE specializuje především na vývoj, výrobu i modernizace obrněných, speciálních vozidel a pozemní techniky. Polská společnost H. CEGIELSKI-POZNAŃ bude zajišťovat výrobu vozidla HUSAR, a to především pro polský trh.
Foto: Interiér obrněného vozidla HUSAR
Platforma vozidla HUSAR 4X4 může sloužit jako základ pro mnoho různých vozidel, např. jako průzkumné, pro speciální jednotky, velitelské, spojovací nebo jako nosič různých zbraňových systémů, od protitankových po např. protiletadlové. Také jej lze použít pro policii, bezpečnostní služby atd., neboť disponuje balistickou i protiminovou ochrannou podvozku TATRA. Vozidlo vystavené na MSPO bylo vybaveno dálkově ovládanou věží Gladius 12 od slovenské EVPÚ, může však být opatřeno jakýmkoliv obdobnými systémy s kulomety ráží 7,62 nebo 12,7 mm či granátomety ráže 40 mm. Vozidlo na délku měřící 5600 mm s šířkou 2550 mm a výškou 2700 mm pohání řadový kapalinou chlazený šestiválec Cummins ISB o objemu 6,7 l a výkonu 210 kW. Husar s maximální bojovou hmotností 15 t v základní verzi pojme šestičlennou posádku s veškerým vybavením i osobní výzbrojí.
Foto: Interiér obrněného vozidla HUSAR
Vývoj nového obrněnce HUSAR na podvozku TATRA je jedním ze strategických záměrů spolupráce české společnosti s polským výrobcem. Počátkem rozšiřující se spolupráce byl podpis smlouvy mezi zástupci TATRA DEFENCE VEHICLE a H. CEGIELSKI-POZNAŃ na letošním veletrhu IDET o společném vývoji a výrobě vozidel s podvozkem v konfiguraci 4x4.
Komentáře