Nový raketový komplet velkého dosahu pro ruský bitevní vrtulník Kamov Ka-52
Podle posledních informací byly provedeny zkoušky nových naváděcích střel Hermes-A (rusky Гермес-А) a to v Sýrii, kde byly nasazeny přímo do ostrého boje proti teroristickým skupinám Al Nusry v Idlibu. Určité nalezené nedostatky tohoto systému byly výrobcem odstraněny a očekává se, že Ruská armáda během příštích několika let bude těmito rakety vyzbrojena.
Foto: Naváděcí střely Hermes-A | printscreen z YouTube
Výrobcem tohoto systému je KBP (Konstruktorskoje bjuro priborostrojenija) z ruského města Tula. Hlavní předností systému je extrémně velký dosah naváděcí střely. Je to 100 km u pozemních verzí a 25 km u verzí vzduch-země. Každý bitevní vrtulník Ka-52 unese 16 střel tohoto typu.
Primárně je systém určen k ničení tanků, obrněných vozidel, polních opevnění, živé síly protivníka, hladinových plavidel a pomalých nízkoletících vzdušných cílů (vrtulníky).
Víceúčelový raketový komplet velkého dosahu typu Klevok z dílny Tulské KBP vznikl jako nástupce protitankového raketového kompletu typu Vichr (AT-16 Scallion). Vývoj tohoto zbraňového systému byl zřejmě zahájen již v 90. letech. Raketový komplet typu Klevok nese též exportní označení Hermes a vznikl ve čtyřech základních modifikacích, a to pozemní (Hermes), pobřežní (Hermes-S) letecké (Hermes-A) a lodní (Hermes-K). Nosičem letecké modifikace zmíněného raketového kompletu, která nese označení Klevok-A (Hermes-A) a využívá dvojici čtyřnásobných trubkových raketnic, se stal útočný vrtulník typu Ka-52 (Hokum B).
Foto: Bitevní vrtulník Kamov Ka-52 Alligator | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)
Technická data:
Délka startovacího kontejneru: 3,50 m
Průměr těla střely: 130 mm
Průměr těla urychlovače: 170 mm
Rozpětí stabilizátorů: 0,240 m
Startovací hmotnost: 90 kg
Max. rychlost: 3 600 km/hDosah: 12 až 15 km
Bojová hlavice: konvenční o hmotnosti 27,5 kg
Foto: Bitevní vrtulníky Kamov Ka-52 Alligator | printscreen z YouTube
Kamov Ka-52 Alligator (v kódu NATO: "Hokum-B") je ruský dvoumístný bitevní vrtulník, schopný operací za každého počasí, odvozený z jednomístného typu Kamov Ka-50 (v kódu NATO: "Hokum-A"). Prototyp byl zalétán v roce 1997 a v roce 2010 převzala ruská armáda první čtyři operační kusy. Ruské ozbrojené síly zatím objednaly 150 strojů.
Pro Ruskem objednané vrtulníkové výsadkové lodě třídy Mistral byla vyvinuta palubní verze Ka-52K. Po stornování dodání plavidel Francií a prodeji obou postavených výsadkových lodí Egyptskému námořnictvu bylo Egyptem objednáno 46 bitevních vrtulníků Ka-52K.
Foto: Bitevní vrtulník Kamov Ka-52 Alligator | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)
Ka-52 je vybaven multifunkčním elektronickým letovým, navigačním a zbraňovým systémem, má pasivní i aktivní vyhledávací systémy, které umožňují lokalizovat a zničit cíle za všech povětrnostních podmínek, ve dne i v noci.
Z typu Ka-50 byla převzata střední a zadní část vrtulníku (oba typy sdílí až 80% konstrukčních dílů a skupin). Přední část trupu obsahuje dvoumístnou kabinu s vystřelovacími sedačkami Zvezda K-37-800 umístěnými vedle sebe. Posádku vrtulníku tvoří dvě osoby. První je pilot-velitel stroje a druhou pilot-navigátor-operátor zbraňového systému. Oba mají k dispozici plnohodnotné řízení, čtyři multifunkční displeje a dva menší displeje (velitel má též průhledový displej HUD).
V kulovém pouzdru pod přídí je elektro-optický pozorovací systém TOES-520 vybavení televizní a termovizní kamerou. Vrtulník je dále vybaven centrálním bojovým systémem Argument-2000 (piloti mají přilbové zaměřovače), systémem ochrany vrtulníku L370 Vitebsk a zbraňovým řídícím systémem SUO-806P. Palubní radiolokátor je typu Phazotron Arbalet-52.
Foto: Bitevní vrtulník Kamov Ka-52 Alligator | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)
Základní výzbrojí vrtulníku je rychlopalný kanón 2A42 ráže 30 mm s celkovou zásobou 470 nábojů, umístěný na pravoboku. Dále může nést až 2000 kg podvěsné výzbroje na čtyřech podkřídlových závěsnících a dvou závěsnících na koncích křídel. Neseny mohou být například bloky neřízených raket, kulometné a kanónové kontejnery, bomby a pumové kontejnery, protitankové řízené střely 9M120/9M220 Ataka, protizemní střely Ch-25ML či protiletadlové řízené střely Igla-V a R-73. Na koncích křídel jsou umístěny rovněž výmetnice klamných cílů.
Vrtulník pohánějí dva turbohřídelové motory Klimov VK-2500 o maximálním výkonu po 1987 kW. Motory roztáčí dva souosé protiběžné rotory o průměru 14,5 m, každý s trojicí kompozitových listů. Je to řešení typické pro vrtulníky společnosti Kamov. Palivo je neseno ve dvou samosvorných hlavních nádržích, přičemž je možné podvěsit též čtyři přídavné palivové nádrže.
Komentáře
Serjoža
27. 01. 2022, 22:20:nerd: Na moři i na soši porazíme agresoři, ejchuchu, ejchuchu i ve vzduchu!
1-4 GW
13. 04. 2019, 15:49Doufám, že při výběru vrtulníků pro naši armádu bude osloveno i Rusko.
Putinuv Agent
13. 04. 2019, 09:53Jak se to píše fakt nevím ale že Ondrej SVOBODA je a velky TROLLL to si jsem jistej.
Putinuv Agent
13. 04. 2019, 09:52Jak se to píše fakt nevím ale že Ondrej SCOBODA je a velky TROLLL to si jsem jistej.
Igor
10. 04. 2019, 19:36Proti ostatnim bojovym heli. (krom Mi24) je ta KA-52 krasnej stroj, ciste linie....