EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Orlice po válce – Poválečné využití německých samopalů

 01. 06. 2024      kategorie: Vojenská historie      45 komentářů
Přidat na Seznam.cz

V dalším díle naší oblíbené minisérie Orlice po válce, ve které si připomínáme poválečné využití německého válečného materiálu, si přiblížíme využití německých samopalů. Po skončení druhé světové války zůstalo po německé armádě velké množství válečného materiálu, a to právě včetně samopalů. Ty se tak dostaly do výzbroje desítek zemí a zúčastnily se velkého množství dalších válek i lokálních konfliktů.

MP 38 a MP 40

Německá armáda během druhé světové války disponovala velkým množstvím různých samopalů ať již domácí, tak kořistní provenience. Samopal MP 38, vyvinutý konstruktérem Heinrichem Vollmerem, který pracoval v Erfurter Maschinenfabrik (Erma Werke), měl na konci 30. let skutečně revoluční konstrukci. Všechny předchozí německé samopaly měly dřevěnou pažbu podobnou pušce a perforovaný ochranný plášť hlavně. Design těchto samopalů vycházel z prvoválečného samopalu MP 18 a od něj se odvíjel i vývoj samopalů ostatních zemí.

Předchůdcem MP 38 byl MP 36, který je také známý jako EMP 36. Hlavní odlišností od předchozích samopalů byla sklopná kovová pažba a zásobník umístěný kolmo dolů. Malá šarže samopalů MP 36 byla odeslána na vojenské zkoušky a s ohledem na obdržené připomínky byla zbraň následně upravena. K odlehčení samopalu byly použity nové technologie a materiály. Předpažbí bylo vyrobeno z odolného plastu a pistolová rukojeť byla vyrobena z hliníkové slitiny. Konstrukce sériového samopalu MP 38 neměla vůbec žádné dřevěné části: pouze kov a plast, což značně zjednodušilo a zlevnilo výrobní proces. Samopal MP 38 (vyrobilo se asi 25 000 exemplářů) se stal první zbraní tohoto typu se sklopnou pažbou. 

Nejpočetnějším samopalem však byl MP 40, který vycházel z konstrukce samopalu MP 38. Samopal MP 40 byla zjednodušená verze samopalu MP 38, která obsahovala více lisovaných dílů, což ještě více zjednodušilo výrobu a snížilo výrobní náklady. Díky lisovaným dílům se podařilo i snížit hmotnost z 4,18 kg na 3,96 kg (hmotnost zbraně bez nábojů). Na svou dobu to byl opravdu skvělý samopal. Byl lehký a díky sklopné pažbě ho bylo možné snadno transportovat. Byl také vhodnější při bojích ve městech a v budovách. Střelba s ním byla přesná a kvůli pneumatickému tlumiči závěru i pohodlná. 

Postupem času se design samopalu měnil a to hlavně v rámci vnitřního ústrojí. Například samopaly vyrobené po roce 1943 již neměly pneumatické tlumiče, ale silnější pružinu. Kvůli tomu ovšem vzrostla rychlost palby ze 600 ran za minutu na 750 ran za minutu, avšak výrazně se také snížila přesnost střelby. Od roku 1940 vyráběly samopal MP 40 firmy Steyr-Daimler-Puch, Erfurter Maschinenfabrik a zbrojovka Haenel. Do října 1944 bylo celkem vyrobeno asi 1,1 milionu kusů různých modifikací. 

Bg4_Bild_6
Foto: Německý voják v Sovětském svazu vyzbrojený samopalem MP 40 | Wikimedia Commons / Public domain

Zpočátku se s vyzbrojením samopaly počítalo jen u osádek bojových vozidel, výsadkářů, spojařů, polního četnictva a důstojníků přímo zapojených do bojových operací. Postupem času se ale samopaly rozšířily i do jiných ozbrojených útvarů, samopaly byli například vyzbrojeni tankoví granátníci. Podle tabulek měla mít každá pěší rota ve své sestavě 16 samopalníků, toho se ovšem ne vždy podařilo dosáhnout. 

Prvním zahraničním uživatelem německých samopalů se stala Rudá armáda a to již v roce 1940. Díky nízké nasycenosti jednotek sovětskými samopaly byly kořistní německé samopaly vítanou kořistí a byli jimi vyzbrojeni hlavně velitelé čet a praporů, polní pošťáci, posádky obrněných vozidel, průzkumníci, ale i partyzáni. Některé jednotky si udržovaly i určitý pohotovostní počet samopalů v zákopech určených k odražení německého útoku na krátkou vzdálenost. 

Počet kořistních samopalů se v Rudé armádě snížil v druhé polovině války, kdy Německo ztratilo strategickou iniciativu a Sovětský svaz díky pomoci Lend-Lease, kdy bylo do země primárně ze Spojených států dováženo obrovské množství kovů a stovky dílenských strojů jako vrtačky, soustruhy, či ohýbačky, dokázal produkovat uspokojující množství samopalů. Kořistní samopaly pak byly primárně odesílány do polních dílen, kde byly opraveny, promazány a uloženy do pohotovostních skladů. Po skončení války disponovala Rudá armáda ve skladech více než 50 000 kořistěními samopaly, z nichž většina byla MP 40.

Po kapitulaci nacistického Německa zůstaly vojenské samopaly ve výzbroji policejních složek v NDR a Spolkové republice Německo minimálně do počátku 60. let. V Norsku sloužily dokonce až do 80. let. Dalším státem, který zařadil do výzbroje samopaly MP 40 byla Jugoslávie, kde vydržely v aktivní službě až do 60. let, kdy byly poslány do zálohy. V roce 1956 vstoupil do výzbroje jugoslávské armády samopal M56 komorovaný na náboj 7,62x25 mm, což byla vlastně přepracovaná verze MP 40. Tyto samopaly si zabojovaly i v 90. letech během bojů v Bosně a Chorvatsku. Čínští komunisté používali německé MP 40 a jejich místní kopie v občanské válce proti jednotkám Kuomintangu a v bojích na Korejském poloostrově, v komunistické Číně zůstaly ve výzbroji do konce 50. let.

V prosinci 1947 Spojené státy zakázaly dodávky zbraní na Blízký východ. Zbrojní embargo zasáhlo především židovskou komunitu Palestiny, aniž by výrazněji bránilo ve vyzbrojování Arabů, které podporovali Angličané. V tu dobu přišlo na scénu Československo, které do Izraele začalo dodávat velké množství zbraní, a to včetně samopalů MP 40, které byly v Izraeli oblíbené hlavně mezi mechaniky, řidiči, spojaři a vojáky speciálních jednotek. Československými samopaly byla vyzbrojena i Jednotka 101, vůbec první izraelská speciální jednotka, které velel Me'ir Har-Cijon. V Izraeli se samopaly používaly až do konce 50. let, kdy je nahradil domácí samopal Uzi.

Meir_Har-Zion,_1954
Foto: Příslušníci izraelské speciální jednotky Jednotka 101 vyzbrojení samopaly MP 40 dodanými z Československa. Vpředu velitel Me'ir Har-Cijon. | Wikimedia Commons / Public domain

Samopaly MP 40 byli ovšem vyzbrojeni i Arabové, kteří je obdrželi od Egypta. Ten je dostal z Československa a Jugoslávie a poté je distribuoval po Středním Východě a Africe. Samopaly se tak dostaly např. do Sýrie, Iráku, Súdánu, Tuniska či Alžírska, kde byly ve výzbroji až do 70. letech minulého století.

National_Liberation_Army_Soldiers_(8)Foto: Alžírští vojáci v roce 1958. Třetí voják zleva je vyzbrojen samopalem MP 40. | Wikimedia Commons / Public domain

Dalším uživatelem byla Francie, ta samopaly MP 40 vyzbrojovala primárně své výsadkáře, námořníky, příslušníky speciálních sil a vojáky cizinecké legie. MP 40 měli ve výzbroji i vietnamští partyzáni, kteří bojovali za nezávislost své vlasti. V první fázi války v Indočíně se jednalo o samopaly ukořistěné od Francouzů. Později Sovětský svaz v rámci poskytování bezplatné vojenské pomoci převedl značné množství skladovaných německých ručních zbraní do Severního Vietnamu, které zůstaly v tamní výzbroji i během pozdější války ve Vietnamu, kde jich velké množství ukořistili Američané. Ti je poté předali jihovietnamské vojenské policii. Samopaly MP 40 však byli vyzbrojeni například i kambodžští Rudí Khmérové, či thajští policisté.

Joint_Operation_Arvand_publication_(back_cover)
Foto:  Íránský plakát z roku 1969 zobrazující příslušníky íránské námořní pěchoty. | Wikimedia Commons / Public domain

V letech 1961 až 1974 se Lisabon snažil zabránit odtržení svých afrických kolonií vojenskou silou. Boje, ve kterých byly použity i bývalé německé samopaly MP 40, tak probíhaly např. v Angole, Mosambiku a Guineji-Bissau. K těmto zbraním přišlo Portugalsko tak, že po skončení 2. světové války získala tato ekonomicky zaostalá země, které po dlouhou dobu vládl diktátor António de Salazar, velké množství ručních zbraní vyrobených právě v nacistickém Německu, včetně samopalů MP 40. V Portugalsku byl pak na základě MP 40 vytvořen i vlastní samopal FBP M.48 (vojenské označení m/948), který byl vyráběn až do 80. let.

V 50. letech Afghánistán nakupoval velké množství použitých německých ručních palných zbraní z Československa a Francie. Spolu s karabinami Mauser 98k ráže 7,92 mm, pistolemi Luger P.08 a Walther P.38 ráže 9 mm skončila u afghánských ozbrojených sil a policie i řada samopalů MP 40. Afghánistán disponoval skutečně velkou směsicí různých samopalů, jako již zmíněné německé samopaly MP 40, britské STEN a Sterling, americké M3A1 Grease Gun a M1A1 Thompson, švýcarské Carl Gustaf M/45 či sovětské PPŠ-41.

Zdroj: Topwar

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

1234

03. 06. 2024, 10:27

Jak RA tak Wermacht a SS a v menší míře i ostatní bojující strany používaly běžně ukořistěné zbraně! Buď si je nechávali přímo vojáci v boji (na frontě se na něco takového jako výstrojní kázeň nehledělo) , nebo v případě dostatečného množství byly přímo používány při vyzbrojení nově formovaných útvarů. No nevyměňte opakovací mosinku nebo mauserovku za MP40 nebo PPŠ !

Pepík Knedlík

01. 06. 2024, 14:08

Na závěr taková připomínka. V tancich co Sověti dostali za peníze byly samopsly Sten a Thomson. Thomson opravdu neprostfelil vatovany kabát.

Emil Holub

01. 06. 2024, 14:28

Vůbec bych se tomu nedivil, ten Thompson měl těžkou kouli a málo prachu a tak letěl i s tou delší hlavní něco málo přes 300m/s, což byla asi poloviční rychlost, než u náboje TT ze Špagina. Kdo si nezastřílel ze Špagina v plnotučné (automatické) verzi, o hodně přišel. Je to fenomenální, ale úplně jinak, než třeba ta pohodová střelba z toho MP-40...
Jsou to "děti své doby" a každý z nich má "cosi do sebe"...

Emil Holub

01. 06. 2024, 14:33

Nejvíc z té L-L pomoci od USA si sovětští tankisti považovali kožeňáky, které k výbavě tanku patřily a pak ještě na zvednutí morálky flašku Whisky, kterou jim často proletáři z Detroitu pečlivě vždy zabalili a strčili do nábojové komory kanónu Shermana...

Slavoslav

02. 06. 2024, 05:00

Holub

ahoj, len pre vysvetlenie. ak si prorusak, vadit to asi nebude nikomu ak  budes disulkutovat k teme. len by som ta chcel upozorniť s kym si ta ludia budu radit do skupiny.

Sebesta - v podstate jednoduchy trol, zbabele hovno co da nedokaze ani priznat, ze mu ide o rusacku vyhru na UA. zasadne nediskutuje k teme a ma len priehladne chcinirske kecy kde je kazdemu jasne, ze ich zmyslom je, aby sa UA vzdala. formalne mu ide len o zachranu UA zivotov. rusakov co skapinaju na UA vobec neriesi

Knedlik, spociatku diskutoval k teme, neskor sq vyfarbil. konspiracny dezolat co veri, ze Soros bez problemov vybera politikov co vyhraju volby. ak da nejake zdroje tak parlamentni listy ktore dokazatelne iverejnia kazdu hlupost co im posle kdeaky anonym su tie najpricetnejsie. uz tu mal aj take kde sa docitas ako spravne octovat chemtrails

Emil Holub

02. 06. 2024, 13:29

A z čeho čerpáš ty, ty jeden nechcimíre, to bych rád věděl, zřejmě ze stejné studnice moudrosti, jako ten pologramota Zdeněk...

Tady přeci bylo téma MP-40 a věci okolo a co jsem viděl, tak se z vás těch nedezolátů nikdo zvlášť nepředvedl a mimo faktů jen štvavé řeči.

Co se týče té nešťastné Ukrajiny, tak bys jí nejlíp pomohl tak, že bys tu přestal plyvat jedovatý sliny na všechny okolo a šel je plivat tam, na Rusáky, když ti tak leží v žaludku a vem tam i to trdlo Zdeňka,tam by jse dostali oba 1 z čehokoliv, na co by se vás zeptali...

Slavoslav

02. 06. 2024, 13:40

Ach, takze len dalsi sprosty vatnik co veri na octovanie ako pozeram. no aspon vieme kde si sa zaradil.

A cerpam napríklad z clanku pod ktorym diskutujeme a ktory vatnici ani nedokazali precitat s porozumenim. Vsakze holubok?

A neboj sa, moju pomoc rusaci citia aj na fronte. Nemusim tam zrovna stat so zbranou.

Slavoslav

01. 06. 2024, 15:13

mam archivne 45 tky, skusime ten tvoj blud Knedlik?

Emil Holub

01. 06. 2024, 13:26

No, ono to bylo všechno trochu jinak.
Rusové, tedy SSSR do výzbroje zavedli už ve 30.letech samopal Děktarjev pod označením PPD-34, ale moc jich nevyrobili, pak jej zmodernizovali na PPD-34/38 a zase jen ve velmi omezeném množstvé a až po další modernizaci vznikl PPD-40, který už byl vyráběn ve větších sériích až do r. 43, kdy byla jeho výroba zastavena a už se dál vyráběly jen PPŠ a PPS.
Byla to "klasika" s těžkým, dynamickým závěrem a bubnovým zásobníkem s vysokou kadencí s nábojem TT.
Oni totiž až po obrovských ztrátách v tzv. Zimní válce s Finskem začali samopaly brát vážně...

Rusové používali MP-čka a Němci zas PPŠ i PPS a dokonce i STENy a ty si i vyráběli.
PPŠ byl dokonce oficiálně převzat do výzbroje německé branné moci (ozn.MP-41r) a byl předěláván na 9mmPara (výměna hlavně) a osazen adaptérem, který umožňoval oužívat zásobníky z MP...

Rusové dostávali od spojenců i spoustu ručních zbraní a to pistolí a samopalů v ráži 11,43, ale není moc dokladů o tom, že by byly nějak hromadně nasazeny na frontě. Za svůj život jsem viděl pouze jedinou fotku hladce oholeného, rozesmátého sov.vojáka nám. pěchoty s Thompsonem v ruce. Byl to takový kašírovaný propsagandistický snímek a plakát...

Po válce jich, těch amerických samopalů spousta zbyla ve voj. skladech a dokonce některé, jako nové se odtamtud i s pistolemi dostaly na civilní trh u nás...
Dokonce i Prigožin nějaké ty Thompsony, fungláče našel vloni v těch solných dolech ukrajinského Soledaru.

Pepík Knedlík

01. 06. 2024, 13:57

Emil Holub
Souhlasím, ale zdejší "pacienti" budou tvrdit, že Německo dodávalo zbraně Sovětům pred vslkou. Oni ti duševně a psychicky nemocní si pletou společný vycvik s dodávkami zbraní.

Emil Holub

01. 06. 2024, 14:18

No, někteří nejsou schopni vnímat realitu, chybí jim odbornost a příliš se jim zadřel pod kůži ten propagandistický narativ, že Rus vždy byl a je vůl i dnes a že když na něj pod "lídršipem" Řehky a Černochové vlitneme dost energicky, tak že se po.....
Vždy mě dojímají ty debaty o tom, jak starej Michail Tymofejevič opajcoval Schmeisserův StG-44...a přitom je mezi nimi rozdíl, jako mezi dvoutaktem a čtyřtaktem...

1234

03. 06. 2024, 10:59

Společná výcviková střediska Hitler zrušil ihned po nástupu k moci v 33roce! Do Třetí říše nadále proudily suroviny výměnou za stroje a technologie.

Slavoslav

03. 06. 2024, 11:24

spolupraca bola neskor obnovena, jeden cas Nemci budovali ponorkovu zakladnu v Murmanskom kraji, ale ta nebola dokoncena po tom co kapitulovalo Norsko a Nemci ziskali zakladne tam. Delegacie si vzajomne navstevovali zbrojarske podniky a Nemci vo velkom dodavli vyrobne technologie do ZSSR

Monarchista

01. 06. 2024, 12:24

V bojích proti Japoncům byla palebné síla Rudé armády vyšší a to především kulometná. Finská válka ukázala co to je samopal a hlavně využití samopalu v boji no a tak SSSR přehodnotil a do armády sice pomalu, ale přece jen přicházejí samopaly domácí výroby (to snad není potřeba popisovat).- U Sokolova Sochorovi samopalníci prokázali svoji vycvičenost a použití v boji. ANO dodávky samopalů přicházejí i z USA, ale žádná zbraň nebyla připravena na krutou zimu a ruského vojáka. Jedině německý MP-40 vyhovoval. Víte Post Belum si jen povídáme, nic neřešíme.

Slavoslav

01. 06. 2024, 12:47

ďalší čo nepochopil, že hlavný prínos západnej pomoci nebol v zbraniach ( ktorých i tak nebolo málo) ale b surovinách, obrábacich strojoch a organizácii práce

Emil Holub

01. 06. 2024, 14:11

No, celková pomoc spojenců činila okolo 4% všeho spotřebovaného materiálu.
Samozřejmě její význam tkví hlavně v tom, že přišla v pravou chvíli a v potřebném sortimentu, než se úplně podařilo rozjet výrobu vlastního materiálu v požadovaném množství.
Významné byly dodávky automobilů a střelného prachu, ošacení a proviantu, hlavně masových konzerv a také letadel a některých typů tanků (některé typy byly prakticky nepoužitelné pro svojí složitou údržbu a nepřizpůsobitelnos k ruským podmínkám klimatickým a jiným).

Co se týče ručních zbraní, tak dodávky spojenců byly zanedbatelné v řádu pár desítek tisíc kusů, které stejně, až na pár výjimek, přečkaly válku naložené ve vazelíně a tak se dostaly za poměrně slušnou cenu k některým sběratelům i u nás i se spoustou originální munice...
Nevýhodou těchto válečných výrobků je to, že jsou zhotoveny z materiálu nižší kvality a exponované díly nejsou ani kalené a cementované, takže jejich životnost a funkčnost je omezená. U pistole Browning M 1911 je to cca 500 výstřelů...

Slavoslav

01. 06. 2024, 15:17

ako v ktorom sektore produktov všakže?

Lebo tie 4 percenta vypadaju zanedbatelne kym si ich nerozmenis..

a teda, ten prispevok mieril najma na tie proruske filcky co ked vidia niekde L&L tak im hned naskoci co do nich natlacil politruk a tak ako idioti nedokazali precitat s porozumenim clanok na ktory reaguju a myslia si, ze ta zmienka je o dodanych zbraniach a nie ako sa tam vyslovne pise vyrobnych prpstriedkoch ktore spvietom umoznili mas8vne mavysit vyrobu

Pepík Knedlík

01. 06. 2024, 15:33

Emil Holub
Tak samozrejme se jednalo o spotřební materiál. Proto Soveti neresili zniceni 500 tanku behem jedny epizidy. Levna a rychlá výroba i bez US pozorovatelů a expertů. Německa technika "zemrela na složitost" a podobně na tom byly nektery dodávky L-L.
Jak říkával muj kamarad co slouzil u 
paraganů: "Nemám rad, když blecha kašle." Poslední dobou je těch blech stále vic a vic.

Zdeněk

01. 06. 2024, 15:46

Knedlík,

já tě asi začnu mít rád :laughing::joy::rofl: To je alespoň slovo chlapa.
500 tanků a 50 000 pěšáků během jedné operace, co to je? Nebo třeba 27 000 000 mrtvých? Nic, statistický prd ve vířivce ...

Ještě štěstí, že vám to zůstalo :thumbsup:

p.s. i když evidentně části ruSSu už to úplně jedno není, protože co sleduju, tak jim 15000 mrtvých a raněných za 100km2 přijde až dost :smiling_imp:

Emil Holub

01. 06. 2024, 16:09

Chtělo by to míň obrázků ze slabikáře a víc věnovat obsahu...

Na frontách tzv. VVV a na ní navazujících konfliktech padlo okolo 11 mil. sov, vojáků a to včetně těch 3,5 mil. zlikvidovaných v KT vál. zajatců. Zbytek z těch 27 milionů byli civilisti vyvraždění nacisty.

Německých vojáků padlo cca 5,5 mil. a z toho celých 75% "zpracovala" východní fronta...a k nim je potřeba ještě připočítat Japonce a všechny ty přicmrndávače ze zbytku Evropy, spoustu Poláků, nějaké Španěly, Italy, Rumuny,dost Maďarů, ale i Francouze, Holanďany a příslušníky SS z Pobaltských vymirátů, Ukrajiny atd.

Pak ta statistika vypadá krapet jinak...

Zdeněk

01. 06. 2024, 16:41

Holub, omezené znalosti ptáků a bolševiků nekomentuji :kissing_heart:

Pepík Knedlík

01. 06. 2024, 16:52

Emil Holub
Vidíš, to je výběr. Ještě chybi travestita a jsou ti pacienti kompletní i když ... Kdo ví?

Zdeněk

01. 06. 2024, 17:02

Knedlík,

nepoužívej cizí Slovince, když nevíš, co znamenají... :laughing::joy::rofl:

Emil Holub

01. 06. 2024, 19:02

Ano, "omezené znalosti ptáků a bolševiků nekomentuješ" (tos´ mi teda naložil, až jsem se prohnul) ty si neomezeně vymejšlích chujoviny, ale nebuď z toho smutnej nejsi sám, dělaj to už i jinší kafábli a podle toho to tu taky vypadá a hlavně hlupáků přibejvá...

Zdeněk

01. 06. 2024, 19:30

Holub, opět opakuji - nekomentuji chabé znalosti a nulovou schopnost analýzy informací ze strany ptáků a bolševiků ...

Druhou světovou válku zahájilo nacistické Německo za podpory svého spojence SSSR útokem na Polsko, které si následně rozdělili, obě tyto totalitní velmoci si až do 22.6.1941 velmi dobře rozuměly a spolupracovaly při porcování Evropy.
SSSR dodával Německu suroviny a na oplátku dostával zboží a vojenský materiál od třetí říše.
Nelze na tom nic změnit a existují pro to nezvratné důkazy.

https://m.youtube.com/watch?v=XhhjaOU0MdE&pp=QAFIAQ%3D%3D

Takže jediní, kdo si tady vymýšlí a šíří neobhajitelné nesmysly jsou holub s knedlíkem, ale z toho si nic nedělej, nemůže být každý chytrý.

Pepík Knedlík

01. 06. 2024, 19:37

Emil Holub
Dlouho jsem nechapal jak je možný, že převlečeny komouše i estebaky někdo volí a proč stale okupujou soudy, senat, post prezidenta a další instituce. Tenhle mor je jako láčkovec Měňavka. Nelze ho zničit.
Když ctu nazory např komunistky Konečný ... Ok je ti komunistka a nestydí se za to a vim co od ní očekávat.
Ja vidim velký problém u lidí jako je Zdenek a jemu podobní. Snadno ovlivnitelni a snadno se zmanipuluji pro deset stříbrných. Dva roky jedou na vlně valky na východě UAvs RF, ale tak nejak zapomneli na valku v Afghánistánu kde US a NATO vraždily 20 let a vubec nejak citim virtuální ticho kolem Izraele. Hoši to tam mají fakt moc těžký a drzim s nimi.

Emil Holub

01. 06. 2024, 22:10

Pane Knedlíku,
pokrytectví, tak křiklavé, že jej lze už nazvat schizofrenií, lež, překrucování faktů, vlezdoprdelismus, mizerná paměť a hlava plná stupidní propagandy je jim vlastní a proto se nedivme, že po třicetiletém vyřvávání a nadávání na komunisty, si je dnes zvolili na Hrad i do Strakovky. a tak spokojeně si v tom rochní..no a ten podivín s tím zvláštním výkladem dějin je jeden z nich, je to klaun, ale nad kterým člověk může jen trpce zaplakat...
Je to přesně ten materiál, po kterém je taková poptáka na Ukrajině...doufám, že už brzo mu ti jím zvolení komunisti z Hradu, vlády i parlamentu dají možnost ty své znalosti a přesvědčení předvést přímo na místě.

Pepík Knedlík

01. 06. 2024, 22:30

Emil H.
Amen.
Jenže tohle jsou novodobý kolaboranti. Tenkrat lid poslouchal svobodnou evropu i Kryla a dnes poslouchají brusel na ČT..

Zdeněk

01. 06. 2024, 23:39

holube,

no vidíš bolševiku, že to šlo a ani mi to nedalo tolik práce, knedlík vydržel dýl ... :laughing::joy::rofl:

Emil Holub

02. 06. 2024, 13:18

Odpověděl jsem na ty pitomosti, co jste tu nasmolil, ale vzhledem k tomu, že je zřejmě administrátorem on-line sledovaný obsah komentářů, tak to okamžitě zmizelo...
Proto nebudu mlátit prázdnou slámu a jen Vám doporučím přečíst si něco o začáku 2.sv. války a to už počínaje Španělskou občanskou válkou a roli v ní jak SSSR, tak Německa, pak průběh den po dni od 1.9 1939 napadení Polska, něco o smlouvě R-M a taky co to bylo Curzonova linie a Polsko-Ruská válka 1918-1920....

Slavoslav

02. 06. 2024, 13:45

Holub

ach Spanielsko a rusak je zuajimava téma. Napriklad ako s vojenskou pomocou nanutil Stalin spaniel9m aj svojich politickych komisarov. Pripadne ako skoncila vojenska podpora Španielsku presne vtedy ked sa najvacsi zlaty poklad - ten Spanieslky presunul do ruk ZSSR kedze spaniel tvrdo platil za kazdy kusok vybavenia kde mu rusak posielal aj dela z prvej svetovej.
Curzonova linia ktoru rusak ignoroval ked tiahol na Varsavu je tiež zabavna, ked sa na nu zacal odvolavat az ked ho Poliak hnal nazad.
A to ako si s nacistami neskor dohodli rozdelenie susedov cim umoznili Hitlerovi zacat druhu svetovu to je uz len taka ceresnicka na torte.
I ked , mozno by sa oplatilo spomenut pre chcimirov volajucich po neutralite ako dopadlo v tej dobe nwutralne Pobaltie.

s tebou bude sranda, ty budes dalsi absolvent vysokej skoly zivota co cerpa historicke poznatky z parlamentných listov

Emil Holub

02. 06. 2024, 15:48

Je vidět, že jsem ti rejpnul do bolavýho zubu, Jánošíku. Patříš mezi tzv. "blbce z přersvědčení" a ti mají vždycky těžký život plný protivenství a zklamání, ze kterých pak pramení zloba, nenávist a zkratovité jednání, jak předvedl ten tvůj kolega z Levic, ten zneuznaný básník a literát, to jméno jsem už zapomněl..., ale ty víš o koho jde...ten co ze dvou metrů není schopen z pěti ran trefit pořádně ani chlapa, tak se na to asi třepal...

Slavoslav

02. 06. 2024, 15:49

Holub

dakujem za potvrdenie mojoch slov. to ako di sa miesto argumentov zmohol len na ad hominem ich potvrdzuje. povedz, co vsetko z toho bola pre teba novinka? predpokladam, ze ako spravny vatnik si tusil len o nemecko sovietskom pakte

1234

03. 06. 2024, 10:36

Nepleťte si prosím spojeneckou smlouvu se smlouvou o neútočení a dodávkách surovin ! Spojeneckou smlouvu měla Třetí říše s Itálií a japonskem ! Dohoda o rozdělení sfér vlivu a linii postupu vojsk není spojenecká smlouva!

Slavoslav

03. 06. 2024, 12:34

1234

uhm, v tejto diskusii je vhodne spomenut na koho reagujes, z radenia prispevkov to nie je zrejme. Spojencov spomina Zdenek tak zrejme nanho.

Ale v podstate by som ten sovietsko nacisticky pakt nevahal za spojenecku zmluvu oznacit tiez kedze sa aj vojensky podporovali a take ZSSR umoznilo vystavat nemecku na svojom uzemi ponorkovu zakladnu z ktorej mali nemecke ponorky napadat britske lode

Emil Holub

04. 06. 2024, 00:14

Jo, Zdeněčku, je to přesně, jak píšeš, zato ty seš anál-lízy mistr, hlavně těm nacistickejm pohrobkům přesně, podle dneších trendů...

jenyk

01. 06. 2024, 10:17

Jenom taková malá oprava- Sovětský Svaz je začal ,,kořistit" až v roce 1941.....

Zdeněk

01. 06. 2024, 11:13

Docela smutná neznalost, neboť je poměrně známé, že třetí říše svému spojenci SSSR posílala poměrně velké množství vojenského materiálu, kromě samopalů, to byl třeba i jeden křižník ...

Pepík Knedlík

01. 06. 2024, 11:39

jenyk
Máš pravdu. Soveti zavedli své Špaginy do armády v roce 1940. Tech nekolik kusů co ukoristili Němcům je opravdu nevytrhlo. Ba právě naopak, Němci si velmi oblibili jejich PPŠ natolik, že je sami zacali vyrábět.
PS, prostoduchy Zdenek jako vždy lže.

Zdeněk

01. 06. 2024, 11:44

Knedlík,

to, že jsi idiot nemusíš tak okatě přiznávat... :laughing::joy::rofl:

https://m.youtube.com/watch?v=JZbN_ujVWKY
(pro hlupáky knedlíky, stačí začít od 30 sekundy)

Zdeněk

01. 06. 2024, 11:59

Knédel, ještě mi vysvětli, i když všichni víme, že v SSSR předběhli i zítřek, a co měli ba pátek, sežrali už v pondělí, jak mohli Špagina mít ve výzbroji od roku 1940, když ho armáda zařadila až na podzim 1941 a rozsáhlejší výroba začala v roce 1942, co?

No nic, pohádkář Knedlík už neco vymyslí, viď ... :laughing::joy::rofl:

1234

03. 06. 2024, 10:45

Vyvětlím Vám to Já ! Dotyčný si plete Špagina s Ďekťarevem. Oba měly tlustý perforovaný plášť hlavně a bubnový zásobník.

Pepík Knedlík

03. 06. 2024, 19:50

1234
Diky, myslel jsem PPD, ale má chyba. Zdejší pacienti po lobotomii hledají chyby a přitom jsou štenice.

Pepík Knedlík

01. 06. 2024, 09:25

Opravdu revoluční zbraň k boji na krátkou vzdálenost i včetně použití plastů misto dřeva. Hlaveň ma delku jen 251 mmm, ale zbran je poměrně přesná na 100 m, zásobník byl sice na 32 nábojů, ale běžně se ládoval jen 30ti, aby naboje nezasekly.
V článku mi vadí infornsce, že Sověti nemeli dostatek samopalu vlastni vyroby a bez dodavek L-L Jedná se o zavadejici informaci.
Konkurenční US Thomson byl hodnoceny jako těžký a vhodný jen jako kladivo. Neprostrelil pěšáka v kabátu.

Slavoslav

01. 06. 2024, 10:05

Knedlik a jeho krásna ukážka ako nedokáže pochopiť písaný text ani vo svojom údajne rodnom jazyku.