První Superpevnost B-29 na půdě Sovětského svazu
Spojenecké vojenské a hospodářské dodávky Stalinovu Sovětskému svazu v rámci Smlouvy o půjčce a pronájmu jsou dodnes hojně diskutovaným faktem historie 2. světové války. Mnozí tvrdí, že tyto dodávky SSSR zachránily od porážky, jiní je naopak bagatelizují. Faktem je, že zejména co se surovin týče, jako byly např. hliník, letecký benzín, ale např. rovněž vojenská obuv, potraviny a v neposlední řadě vojenská technika zastupovaná mnoha typy tanků a zejména nákladních vozidel, či jeepů, výrazně pomohla přečkat Rudé armádě nejtěžší období války a následně s těmito prostředky, podpořenými svou vlastní ohromnou produkcí, následně zahájit postup do Německa.
Foto: První Superpevnost, která byla nucena přistát v Sovětském svazu, byla osádkou pojmenována Ramp Tramp. Na snímku je ovšem až jeho "následovník", stroj pojmenovaný Ramp Tramp II. | warhistoryonline
Nezanedbatelnou roli mezi dodávanými letouny měly kromě stíhaček P-39 Airacobra, či Hawker Hurricane a později Supermarine Spitfire, zejména dva typy amerických bombardérů. Tím prvním byl Douglas A-20 Boston, druhým byl pak letoun od společnosti Nort-American B-25 Mitchell. Zejména druhým jmenovaným typem byly vyzbrojovány sovětské dálkové bombardovací pluky, které se do doby nasazení „Bé dvacet pětek“ musely spoléhat na stroje domácí provenience, tedy bombardéry DB-3, později přepracované do podoby Iljušinů Il-4, či strojů Jermolajev Jer-2. S těmito zastaralými stroji si Sověti připsali několik úspěchů, zejména krátce po zahájení německo-sovětské války v létě 1941, kdy sovětské bombardéry pronikly mj. i nad Berlín. Velkým problémem se ovšem pro sovětské letectvo stala absence skutečně moderního strategického bombardéru s dlouhým doletem a velkou nosností pum.
Josif Stalin dlouho naléhal na své západní spojence, aby do dodávek vojenské pomoci zahrnuli i těžké bombardéry Boeing B-17 a Consolidated B-24 Liberator. Jeho prosby však vyšly na prázdno. Přesto se do sovětských rukou několik těchto strategických letounů dostalo. Většinou to byly stroje, které na území SSSR přistály kvůli poruchám. Ty byly následně zformovány ve dvou bombardovacích plucích do 45. letecké divize a ve výzbroji sovětského letectva vydržely do roku 1947, Liberatory dokonce až do roku 1950. Jakmile se na scéně objevil nový těžký americký přetlakovaný Superfortress B-29 zatoužil sovětský vůdce samozřejmě i o něj. A nemusel čekat dlouho.
Křest ohněm nové „Bé dvacet devítky“ v řadách USAAF čekal 5. června 1944 během náletu na železniční cíle v thajském Bangkoku. Již o necelé dva měsíce později, 20. července, dosedla v Sovětském svazu první Superpevnost B-29. Stroj pilotovaný kapitánem Howardem Jarrellem, byl zařazen do stavu 770. bombardovací perutě 462. těžké bombardovací skupiny 20. americké letecké armády se základnou na jednom z čínských letišť. Bombardér volacích znaků B-29-5-BW, sériové číslo 42-6256 a nesoucí jméno Ramp Tramp byl vyroben společností Boeing ve Wichitě ve státě Kansas.
Foto: Na tomto snímku by již měl být zachycen onen první Ramp Tramp, a to krátce po přistání 20. července 1944 u Vladivostoku i se sovětskými důstojníky v popředí | warhistoryonline
„Osudného“ 20. července 1944 vystartovala jeho 11členná osádka k úderu proti Anšanu v Mandžusku. Nad cílem byl stroj poškozen japonskou protiletadlovou palbou. Přišel o dva motory a poškozena byla pravděpodobně i vysílačka, protože radista Jerome C. Zuerche na volání dalších letounů nereagoval. Kapitánovi Jarrellovi bylo jasné, že jeho stroj se zpět na základnu nedostane a než riskovat japonské zajetí, zamířil nejkratší cestou k sovětské hranici. Té bezpečně dosáhl a nakonec svůj stroj bez větších potíží „posadil“ na přistávací dráhu letiště sovětského námořnictva Uglovoje nedaleko Vladivostoku. Protože v té době Sovětský svaz a Japonsko nebyly ve válečném stavu, byla osádka internována. Později byla přes Írán repatriována.
Ramp Tramp se tedy stal prvním Boeingem B-29, jenž mohli sovětští letečtí odborníci důkladně prozkoumat. Do konce války z různých příčin přistálo na území SSSR celkem 5 Superpevností. Sověti toho plně využili. Za minimální náklady ( mimochodem Američany projekt tohoto strategického bombaréru vyšel na 2 miliardy dolarů, tedy dvakrát víc než projekt Manhattan ) prakticky okopírovali B-29, který s menšími změnami, od roku 1947 pod označením Tupolev Tu-4 zařadili do výzbroje. Sériová výroba, která nakonec dala snad až 1 300 strojů, skončila v roce 1953. V řadách sovětského letectva pak Tupolevy „Tů čtyři“ vydržely do začátku 60. let. Závěrem dodám, že stroj Ramp Tramp po válce Sovětům sloužil jako mateřský letoun k vypouštění kluzáku 346P, jenž vznikl dalším vývojem původně německého experimentálního raketového letounu DFS 346.
Zdroj: Druhá světová válka
Komentáře
Veritas vincit
09. 09. 2022, 15:44Bodie Pilot
"Valí se na nás jiná hrůza v podobě té komunistické velesvine Petra Pavla,..."
*
Proč neměříš všem stajným metrem, Slovane?
Úplně šechny velesvině z KSČ, Zemanem počínaje,přes Rychetského, Andreje Babiše až po Pavla...
Pokud ti nevadili ty ostatní, tak bys měl raději držet klapačku. :slight_smile:
Bodie Pilot
09. 09. 2022, 01:51Mám pocit, že B29 je minulostí. Valí se na nás jiná hrůza v podobě té komunistické velesvine Petra Pavla, který by se rád stal prezidentem. Ta mravní a morální zrůda přísahala všem, jen nestihl přísahat Wehrmachtu SS z důvodu svého věku. Ta velesvině sloužila také na VKR, což byla součást StB. Proukazoval se průkazem MV se svislým červeným pruhem. Ta komunistická velesvině zradila úplně všechno a mám pocit,že zasluhuje jediné. Utratit a pochcat.
Veritas vincit
08. 09. 2022, 10:19garik
"Většina mrtvých v SSSR za války byli civilisté !"
*
Nějaký věrohodné důkaz pro své tvrzení máš ?
Já myslím že ne.
Myslím, že všechny "statistiky" a "počty" si jako všechno vycucala sovětská říše zla z prstu.
Stalin si liboval ve velkých obětech, protože byl přesvědčen, že to slibuje později větší válečné zásluhy. Dnes to ovšem může dojmout jedině neználka.
1/ Sovětský svaz stál při rozpoutání 2. světové války na straně nacistického Německa až do 21. června 1941.
2/ Sovětský svaz si s nacistickým Německem rozdělil Evropu na sféry vlivu, viz tajný dodatek Paktu Molotov-Ribbentrop.
3/ Sovětský svaz okupoval cizí území a zabíjel obyvatele cizích států. Finská Karélie, Polsko, Litva, Lotyšsko, Estonsko, Severní Bukovina a Besarábie.
4/ Dodnes nikdo neví, kolik Rusáků celkem zemřelo v komunistický koncentračních táborech - Gulazích
5/ Nikdo nezná počty sovětských vojáků, které poslali jejich velitelé do nesmyslných protiútoků bez munice.
6/ Nikdo nezná počty sovětských vojáků, které postříleli elitní jednotky NKVD, když utíkali z nesmyslného boje.
7/ Nikdo nezná počty sovětských vojáků a obyvatel, kteří byli jinak nesmyslně obětováni, zmizeli po válce, nebo byli z nějakých jiných bolševických pohnůtek popraveni.
nobody
07. 09. 2022, 12:16Nie jeronymko,
ten rozdiel je, ze ja sa drzim faktov, ty tvojej neonacistickej ruSSofilnej ideologie a vypisovania dristov. To, ze Rusko bolo a je analnym otvorom sveta je len a len vecou Ruska a nik iny za to nemoze. Oni si zvolili svoj smer a tak to tam aj vyzera, rovnako Americania sa vydali svojou cestou a rovnako preto su uplne inde, nez Rusaci.
To, kam sa "dostali" nie je ziaden zazrak, ale zase len ukazka toho, aka kloaka sveta to je - ked pri tom vyvrazdili desiatky milionov ludi, ozobracili celu krajinu atd. a to len na to, aby ich primitivi v Kremli mali svoje atomove hlavice a mohli zotrocovat kus sveta.
Kam sa kto naozaj dostal sa staci pozriet, ako zdevastovali kazdu krajinu, ktora sa dostala do ich sfery vplyvu, CSR zahrnajuc.
Btw., nemaju ziadne poriadne lietadla, ich kozmicky vyskum je davno pozadu za dokonca sukromnikmi z USA, nie su schopni vyrobit ani len funkcne auto.
A o Jaku a F-35 uz radsej ani slovko, radsej sa natriasat recami o motorkach. Preco ma to neprekvapi?
Veritas vincit
07. 09. 2022, 09:52jeroným
"My jsme před 30 lety taky měli šanci být dalším Švýcarskem."
*
:joy:
Tak tahle věta z říše fantazie mě opravdu pobavila.
Švýcarsko je právní stát, kde platí zákony, fungují soudy a vymahatelnost práva...
Už jsi byl někdy ve Švýcarsku?
Viděl jsi někdy, jak se Švýcaři chovají k majetku a své zemi ?
Viděl jsi ten pořádek a čistotu ?
Měl jsi někdy něco do činění například se švýcarskými úředníky, nebo státní správou ?
Už jsi někdy viděl, aby prezident, nejvyšší, vlastně vůbec nějací švýcarští politici chodili žmoulat čepice a chlastat na dvůr ruské ambasády... ??
Stádo Slovanů v ČR je minimálně o 30 pater níže.
Se svoji mentalitou a chováním nikdy takových kvalit nedosáhne a ani se jim nepřiblíží, což je vidět na každém kroku po ČR. :slight_smile:
Jediný na koho můžeš ukazovat prstem jsou hloupí voliči.
Hloupý volič si nikdy nezvolí chytrého politika. Stejně tak si stádo prasat nezvolí moudré sovy, ... Už jsem to tady někde psal včera. :slight_smile:
jeroným
07. 09. 2022, 08:49Nobody
víš mezi námi dvěma je jeden zásadní rozdíl. Já jsem pragmatik, kdežto ty jedeš na tripu ideologie. Když je pro mě něco výhodnějšího, nemám problém to využít. Mám Jeepa grand Cherokee i když jsem mohl koupit Landrovera Diskovery nebo Patrola. Ne koupil jsem si Jeepa, protože pro mě se hodí nejlépe. Mám motorku golwinga 1800. Je to americkej stroj a zase pro mě se hodí nejlépe. Nekoupil jsem BWM, ani harleje. Na střelnici tahám AR protože mi vyhovuje nejlíp. Do džungle bych si ale vzal SA58. Kdybych chtěl drobně sedlačit, koupím Zetora a nebudu kupovat John Deera.
Problém u vás svazáků je v tom, že nechápete historický souvislosti. USA bojovali na domácí půdě naposledy v 60letech 19 století. Od té doby se jejich průmysl rozvíjel. Rusko bylo feudální stát ještě ve 20 letech 20 století. Tou dobou byli zdevastovaní Velkou válkou a občanskou. 20 let nato je znova zdevastovali naši současní páni. Amerika tou dobou za sebou měla 80 let rozvoje. To že dokázali během pár let vybudovat špičkový kosmický výzkum, dostali se na špici v atomové energii, dělají skvělá letadla a pár dalších věcí je skoro zázrak. Stejně tak jako je zázrak, kam se dostala Čína za 20 let.
Pokud by oba státy měli stejné podmínky, tak by vše mohlo být jinak. A nebo nemuselo.
My jsme před 30 lety taky měli šanci být dalším Švýcarskem. Promrdali jsme ji jen díky nenažranosti několika jedinců, kteří chtěli mít hned to co na západě budovali po generace.
Proto tu máme Bakaly, Křetínské, Babiše a ostatní a zbytek národa živoří.
nobody
06. 09. 2022, 15:32jeronym
zase tie tvoje sprostosti? Americania su na tom dobre nie kvoli vojne, ale kvoli tomu, ze im fungovala ekonomika. Na rozdiel od ruskeho Mordoru. Nemali dovod sa hnat do vojny, ale ked uz sa do nej zapojili, tak aspon na rozdiel od RuSSakov to bolo na spravnej strane.
Jak pouzival zdvihove motory, nie ventilator, RuSSak totiz nemal nato, aby vyvinul materialy schopne prenasat potrebne sily. A otocnu trysku typu, aka je na F-35 pouzita mal Rollce-Royce vyskusanu a patentovanu dekady dozadu. Nakoniec, bojove lietadlo s kolmym startom pristatim malo NATO pred RuSSakmi.
Tak vasa "kopirovacia" fabrika na lzi zamlcuje, ze USA po prvom rozpade komunistickeho Mordoru mali normalnu komercnu spolupracu a financovali cast vyvoja Jak-141, pricom samozrejme mali nasledne pravo na pouzitie ziskanych informacii.
Nie je to nic nove, nakoniec este za komunizmu vymenou za ine postupy poskytli Sojuzu data o konstrukcii podvesenych motorovych gondol pre dopravne lietadla.
Veritas vincit
06. 09. 2022, 09:46jeroným
"Aha, takže podle tvé logiky když američani válčí, všichni se k nim musí přidat. Pokud vím, tak američani se ke spojencům přidali až později."
*
Díval ses na ty datumy a vyznáš se v kalendáři slovanský chytrolíne ?:slight_smile:
Nic jsi nepochopil.
Na to jak Rusáci kvičí o svých zásluhách při porážce nacistického Německa, tak skutečnost je trochu jiná. Válčili pouze na své frontě a za obrovské podpory USA.
Že jich zemřelo asi 20 mil. není ukázkou statečnosti, ale vlastní hlouposti a komunistické zrůdnosti, která se neštítila vraždit i vlastní obyvatelstvo.
"Ze začátku na válce pouze těžce vydělávali"
*
Ty jsi celý život pracoval zadarmo ?
To bych rád viděl. Za co tě v životě vůbec platili.
Z čeho by asi firmy v USA platily dělníky, kteří se podíleli na přípravě dodávek, výrobě válečného materiálu a zbraní ??
Vy bolševici si furt myslíte, že peníze rostou na stromech.
Proto vás asi normální lidé nemají rádi. :slight_smile:
"Jejich přínos nepopírám, bez nich by jsme mluvili německy,..."
*
Už ná základní škole, při prvních setkáních s komoušema a rusákama mi bylo jasné, že já raději německy, než rusky.
Nakonec, nacismus a komunismus byli velcí přátelé a spojenci do 21.června 1941.
Nacismus v Německu skončil, ale ruský chudobinec a hlupákov (chlast a zloději) útočí na své okolí stále.
"Co se týče obšlehlého letadla, tak bych řekl, že je to běžná věc, kterou dělají všichni, pokud se dostanou k něčemu lepšímu. Slavná F35 pro námořnictvo používá ventilátor, který měl používat JAK na svých strojích, ale po rozpadu SSSR opilec Jelcin předal amíkům plno dokumentace."
*
To asi vegetuješ na jiné planetě bez jakýchkoliv technických znalostí.
Oprásknout celé letadlo do posledního šroubku a použít "ventilátor" je sakra velký rozdíl. Hlavně jsi zapomněl dodat, že v té době Lockheed Martin oficálně spolupracoval s konstrukční kanceláří Jakovlev k užitku obou stran.
Možná bys slovanský chytrolíne mohl jmenovat letadlo, které jako první létalo v Rusku a potom v USA postavili jeho věrnou kopii ve stovkách a tisících kusů a vydávali jej za vlastní nápad.:laughing:
Zdeněk
06. 09. 2022, 09:24Jeroným, ruSSko stojí na špici vývoje ve třech oblastech
1) eraktoplan
2) hydraulický diferenciální počítač
3) vyprošťovací fošna u tanku
který další vrchol jsi měl na mysli?
p.s. Jeden nápad u projektu, který trval 25 let a vedl ke čtyřem prototypům, které pořádně nelétaly (Jak 141 a jeho předchůdce Jak 38), dost slabota, to ti povím...
jeroným
06. 09. 2022, 08:57Veritas
Za povšimnutí stojí, že zatímco USA válčily s fašisty a nacisty na 4 frontách s Japonskem od 7.prosince 1941 v Africe od května 1942-květen 1943 na Siciílii od 9.července 1943 a v Normandii od 6.června 1944,tak si Sovětský svaz ještě 20. července 1944 válčil pouze na té své jediné frontě s do 21.června 1941 spřáteleným nacistickým Německem.
Aha, takže podle tvé logiky když američani válčí, všichni se k nim musí přidat. Pokud vím, tak američani se ke spojencům přidali až později. Ze začátku na válce pouze těžce vydělávali. Vic třeba výměna starých torpédoborců za britské přístavy.
Jejich přínos nepopírám, bez nich by jsme mluvili německy, ale druhá strana je, že to byl pro USA těžkej byznis. A jen díky WWII byli po válce na tom tak hospodářsky dobře. Británie jako mocnost přestala existovat, Rusko v troskách, Japonsko též, Čína byla tehdy jen rozvojová země a nebyl nikdo kdo by jim konkuroval.
Co se týče obšlehlého letadla, tak bych řekl, že je to běžná věc, kterou dělají všichni, pokud se dostanou k něčemu lepšímu. Slavná F35 pro námořnictvo používá ventilátor, který měl používat JAK na svých strojích, ale po rozpadu SSSR opilec Jelcin předal amíkům plno dokumentace. a know how. Hlavně v oblasti letectví a kosmonautiky.
S rusákama je to jako s čínou. Začali tím že obšlehli nějakou věc, všichni se jim smáli a za pár let byli na špici ve vývoji.
Veritas vincit
06. 09. 2022, 08:39Na ruské poměry je Tu-4 hodně zdařilá kopie.
I přes ty 3 tuny navíc.
nobody
05. 09. 2022, 15:10Veritas vincit
to su 3 tony naviac na sovietskom plagiate, ktore to musia motory odlepit od zeme, vliect tam a nazad - s adekvatnym opotrbenim a navysenou spotrebou paliva. Skoro 10%
A to myslim B-29 neskor lietali nad Japonsko s demontovanou vyzbrojou, okrem zadneho streliska, aby znizili vleceny balast.
Veritas vincit
05. 09. 2022, 11:11nobody
B-29, váha prázdného stroje: 33,793 kg,max. rychlost 575 km/h, max. vzletová hmotnost 60 555 kg, bojové přetížení max. 61 000 kg.
Tu-4, váha prázdného stroje: 36,850 kg, max. ryxhlost 558 km/h, max. vzletová hmotnost 55 600 - 63 600 kg, pravděpodobně na konci výrobního cyklu v roce 1952.
V Číně Tu-4 vyřazen ze služby v roce 1988.
Slavoslav
05. 09. 2022, 11:05hehe, toto je dovod preco vela veci v sovietskom letectve boli nezmyselne cisla v mm a boli to pekne hodnoty v palcoch co sa s nimi tahalo dlho. A nasraty Tupolev sa udajne opytal ci ma okopirovat aj hviezdy a pruhy ked mu nedovolili implementovat zlepsenia ktore navrhoval.
Mimochodom, taktika ich nasadenia v pripade atomoveho bombardovania bola samovrazedny nalet na USA. Nemali dost paliva na navrat a mali skakat niekde nad morom kde ich vylovia.
nobody
05. 09. 2022, 10:50No, neviem, ci bola na tom vykonovo rovnako, pretoze vzhladom na anglosaske vs. metricke jednotky pouzivane dotknutymi krajinami museli Sojuznici pouzit o kusok hrubsi potahovy plech - a tym bola masina o kus tazsia, kedze povrch tej masiny je obrovsky
Zaujimalo by ma, ci tie historky o dokonale okopirovanom fotoaparate, ktory sa v lietadle nachadzal, alebo 2 roznych farbach pouzitych v interieri (pri vyrobe originalu sa vraj jeden odtien minul, tak pouzili druhy) su pravdive. Kto nevie o co ide, mal to byt udajne dosledok strachu o zivot konstrukterov, kedze dostali od sudruha osvieteneho Stalina prikaz stroj okopirovat.
Veritas vincit
05. 09. 2022, 09:02"Protože v té době Sovětský svaz a Japonsko nebyly ve válečném stavu, byla osádka internována. Později byla přes Írán repatriována."
*
Za povšimnutí stojí, že zatímco USA válčily s fašisty a nacisty na 4 frontách s Japonskem od 7.prosince 1941 v Africe od května 1942-květen 1943 na Siciílii od 9.července 1943 a v Normandii od 6.června 1944,
tak si Sovětský svaz ještě 20. července 1944 válčil pouze na té své jediné frontě s do 21.června 1941 spřáteleným nacistickým Německem.
Sovětské "zázraky" mají reálný základ. Většinou v technice a technologiích USA a nacistického Německa ...:smile:
Jediný ukořistěný těžký bombardér B-29, položil základy celému leteckému směru sovětských bombardérů na několik desetiletí. :laughing:
Tu-4 byla na svoji dobu neuvěřitelně podařená přesná kopie B-29 a dokonce měla stejné i výkonové parametry. Což se Rusákům ne vždy podařilo. :slight_smile: