Speciální kurz smyku (Armáda České republiky)
Je zcela jedno, kolik let jste strávili za volantem. Pokud jste nikdy nedostali smyk, je velká pravděpodobnost, že jakmile zažije to „poprvé“, tak nebudete umět správně zareagovat. V ostré jízdě se chyba neodpouští, a proto chlapi z AČR pravidelně navštěvují Centrum bezpečné jízdy LIBROS Ostrava.
Video: Speciální kurz smyku (Armáda České republiky) / YouTube
Nejčastěji jsou v armádě zastoupeny vozidla Tatra T 815 resp. Tatra 815-7. Tyto vozidla odvezou palety, proviant, munici i zbraně, místo v něm najdou i vojáci. Celkem 209 těžkých nákladních terénních automobilů Tatra 815-7 6x6 ve valníkovém provedení v celkové hodnotě více než 1,9 mld. Kč bez DPH podepsal za resort obrany náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka 24. srpna 2022. Vloni společnost Tatra Trucks a.s. AČR dodala 200 kusů, letos zbývajících devět.
Foto: V ostré jízdě se chyba neodpouští, a proto chlapi z AČR pravidelně absolvují různé kruzy bezpečnostní jízdy | Libros
Současná varianta s přídomkem Force byla do vozového parku české armády zařazena už v roce 2017 jako náhrada starších modelů. V armádě jich jsou v současnosti téměř tři stovky. „Moderní verze Tatra 815-7 se stala velmi rychle oblíbenou. A není se čemu divit, protože se jedná o standardně vybavené vozidlo s dobrými jízdními vlastnostmi,“ hodnotí zástupce ředitele Agentury logistiky plukovník gšt. Vít Watroba.
„Naše koncepce se zrodila ve 20. letech minulého století a dosud nebyla překonána. Principem je použití centrální nosné roury a náprav s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami sešroubovanými v jeden celek. V průběhu let byla tato koncepce dovedena k dnešnímu originálnímu řešení, což vozidlům Tatra dává výjimečné schopnosti při průjezdu i tím nejnáročnějším terénem, které nutně potřebuje naše armáda,“ zdůraznil ředitel obranných projektů Tomáš Mynarčík.
Vozidlo je určeno pro osádku 1+3, nechybí filtrační zařízení, držáky na odmořovací, dozimetrické a chemické přístroje. Posádka má také k dispozici klimatizačně topnou jednotku a nezávislé topení.
Pokud se zaměříme na vzhled vozidla, neunikne nám typická olivová barva se zajímavými vlastnostmi. Matný nátěr odolá klimatickým vlivům, bojovým otravným látkám, dekontaminačním prostředkům a korozi.
Tatra 815-7 6×6 zvládá komfortní jízdu po silnici, ale i delší operace v členitém terénu nebo zatopených oblastech. Zvládne teploty od -32 °C do +49 °C s relativní vlhkostí vzduchu do 98 %.
Foto: T-815-7 FORCE 6×6 valník ve službách Armády České republiky | AČR
Celý kolos doslova táhne vzduchem chlazený, přeplňovaný, vznětový osmiválec 12,7 litru, který disponuje výkonem 300 kW při 1800 otáčkách za minutu.
Celkový dojem z vozidla popisuje řidič z Krajského vojenského velitelství Plzeň, který chválí především dynamické vlastnosti vozidla. „Je znát, že jedete v nové Tatře. Díky unikátnímu podvozku cítíte lepší brodivost, máme tu systém ABS, pokročilejší brzdy i menší poloměr otáčení, díky čemuž můžou za volat usednout i méně zkušení řidiči.“
Zdroj: AČR, Tatra Trucks, Libros
Komentáře