Stíhačky Su-57 s novými motory AL-51F1
Suchoj údajně pokračuje ve zdokonalování nejnovější ruské stíhačky Su-57. Společnost Rostech uvádí, že testování nového motoru pro tento letoun bylo zcela dokončeno a další výrobní várka Su-57 již bude motory AL-51F1 neboli Izd. 30 vybavena.
Foto: Suchoj Su-57 | Shutterstock
Nový motor v testovací laboratoři údajně ukázal skvělé výsledky i v oblasti infračerveného stealth. Hlavním rysem Izd. 30 je však schopnost dosáhnout nadzvukové rychlosti bez zapnutí přídavného spalování.
Motor AL-51F1 si zachovává ty nejlepší vlastnosti předchozího modelu AL-41F1, včetně proměnného vektoru tahu. Nyní však díky schopnosti zrychlit na rychlosti nad 1 Mach bez použití přídavného spalování, se operační dosah letounu znatelně zvýšil a spotřeba paliva byla výrazně snížena.
Ve srovnání s motorem AL-41F1 má nový motor zvýšený tah. Z hlediska specifického tahu je AL-51F1 lepší než všechny zahraniční analogy. Tento ukazatel umožní letounu Su-57 zvýšit kapacitu nesené munice při plnění misí na velké vzdálenosti.
Odborníci poznamenávají, že režim cestovního letu nadzvukovou rychlostí bez zapnutí přídavného spalování poskytne možnost skrytě se přiblížit limitům použití palubních zbraní.
Letoun Su-57 se nyní poprvé prezentuje široké veřejnosti v Číně na největší letecké přehlídce v Asii – Air Show China 2024. Rusové tam však vyslali dva stařičké prototypy T-50-4 a T-50-6 z roku 2012, respektive 2016.
Su-57 je středně těžký víceúčelový bojový letoun 5. generace se sníženou radarovou zjistitelností. Jde o jednomístný dvoumotorový středoplošník s trupem plynule přecházejícím v křídlo disponující vynikající aerodynamikou.
Jeho pohon zatím zajišťují dva dvouproudové motory typu Saturn Al-41F-1 (Izd.117) s řízeným vektorem tahu, které budou u pozdějších výrobních sérií nahrazeny jednotkami Saturn/Saljut Izd. 30.
Letoun je vybaven radioelektronickým systémem Š121, který je tvořen radarem N036 a systémem REB L402 Gimalaj. Systém ke své práci využívá celkem pět antén s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA).
Prototyp stroje Su-57 poprvé vzlétl 29. ledna 2010, první sériový Su-57 převzaly Vzdušně-kosmické síly Ruské federace 25. prosince 2020. Očekávaná životnost, tedy délka služby těchto strojů je 35 let.
Zdroj: TOPCOR
Komentáře
Dadan
11. 11. 2024, 18:29Někdy to není o motoru, ale o posádce.
Marty
11. 11. 2024, 18:42tak ta je vždy rozhodně na prvním místě, poté způsob nasazení - tak že i o velení, ale ani o těhle aspektech nemám v ruSSácku velké mínění
Czertik
12. 11. 2024, 14:55ano, pilot je ve vysledku nejdulezitejsi, ale ani superman ti nemuze prekonat technicke omezeni dane strojem.
a rusove ve vsem zaostavaji za zapadem, jak v elekronice, tak i motorech, tak i kvalite vycviku pilotu.
dokonce i to ruske zelezo neni co byvalo, jak ukazaly ukazky su57 v cine, kde letoun vypadal jako by ho skladal nejaky ucednik a ne profesionalni fabrika.
Marty
11. 11. 2024, 15:49mě osobně trochu překvapil výraz "stařičký" u stroje z roku 2016 když u pozemních vojsk se pro troje z konce 50tých let používají výrazi jako "jedny z nejmodernějších":stuck_out_tongue_winking_eye:
Czertik
11. 11. 2024, 14:53jo, jeste sem zapomel, kdyz sme u stealth su57. tak zakryly uz konecne motory po cele delce, nebo stale letaji s nahymy motory jak je videt na starsich fotkach , ktere se objevuji casto i ted ?
Czertik
11. 11. 2024, 14:43tak si to shrnme.
neni pravda ze rusky motor al-51-f je lepsi nez zapadni motory. motor na f35 ma vetsi jak suchy tah tak i s afterburnery. a predpokladam ze ostatni motory na zapade sou na tom lepe z jinych letdel.
dokonce i cisnyk ws 15 ma papirove lpesi parametry nez al-51, a navic ma hlavni vyhodu v tom, ze uz je v seriove vyrobe, narozdil od rusa.
a tenhle motor al-51 ma vic nez 20 lete zpozdeni oproti puvodnimu planu, vim, rika se lepe pozde nez nikdy, ale.....
a k tem strojum co rusove poslaly do ciny. to ze jde o stare prototypy...me prijde jako snaha o to omluvit onen vysmech v cine kdy only letouny byly popsany jako antisteath nez stealth, diky tomu jak byly hrube vyrobeny a s jakymy mezerami mezi dily.
clovek by cekal, ze prototypy budou vyrabeny lepe nez seriove stroje, hlavne proto aby zjistili prodejni uspech misto zastaveni programu.
MiraH
11. 11. 2024, 12:50tak aby nebyl když je nejmladší a tak dlouho se s ním piplají. Ovšem otázka je jak to bude se sériovostí výroby tohoto skvostu.
Jinde psali že pořád vylepšují i staré motory AL-31 co byly v původních Su-30 a těch už je několik verzí. To by nebylo nic divného, ale nedávno udělali "series 5" a úspěšně ji jako upgrade prodávají Číně. Co z toho tedy plyne, že tento nový pohon bude minimálně do konce desetiletí pouze pro potřeby RA. A na exportní verzi pouze dnešní Al-41F-1.
Czertik
11. 11. 2024, 14:51rusove se muzou piplat s motory jak chcou, ale pokud rusove poradne nezaberou, tak zapad nikdy nedozenou.
motor neni tvoren jen tahem v nemz rusove vice mene drzi krok se zapadem, dalsi nemene dulezite parametry sou zivotnost motoru (a tady rusove prohravaji na cele care, s polovicni az tretininovou zivotnosti motoru oproti zapadu), a i spotreba paliva na jednotku tahu, tzv merna spotreba a zde ruske rusko motory opet prohravaji, kdy na stejny tah sezerou mezi 30-50% paliva vice.
coz ma nepriznivy dopad jak na provozni naklady, tak i bojove parametry - mensi dolet a mensi nosnost zbrani, kdy musi nest vice paliva, aby byl aspon nejaky dolet.
PetrN
11. 11. 2024, 10:54Na dogfight asi dobrý, ale jako STEALTH? Hahahaha. Pokud trysky z velké části stále čučí ven, tak nechápu poznámku "skvělé výsledky v IR STEALTH" - zase další kníže Potěmkin (těch ale je tam ale samozřejmě mnohem více). Zatímco Izrael vcelku v pohodě brousí nebe nad Iránem a Adiry tam likvidují S300 (samozřejmě, nejsou tam jen oni), Rus se bojí strkat čenich s SU-57 blíže k UA frontě, pročpak asi? Vlastně jednu úspěšnou bojovou akci už možná na svém kontě má - sestřelil si Ochotnika (mimochodem, taky navoněná bída...). A jinak i v té Číně to zase dopadlo klasicky: Mysleli to dobře, ale dopadlo to jako vždycky... :-)
Czertik
11. 11. 2024, 14:54jak to myslis s temi tryskamy ? ze cici ven.
ony ti cuci ven uplne u kazdeho letadla a je jedno jestli je to f22 f35 ci jiny letoun.
Slavoslav
11. 11. 2024, 14:58F-22 ma ploche trysky zakomponovane do konstrukcie. Znizuje to o nejake percenta vykon, ale vyrazne aj tepelnu stopu
Czertik
11. 11. 2024, 15:48jeze f35 ploche trysky nema. takze ?
Slavoslav
11. 11. 2024, 16:04niekde som tvrdil, ze má? precitaj si na co som reagoval
Czertik
11. 11. 2024, 17:50precetl sem si na co si regoval, ale to nic nemeni.
nebo implikujes ze se amici u f35 na ir stealth kompletne vykaslaly?
Slavoslav
11. 11. 2024, 18:34zaujimave co vsetko mame aj tie roky po rozdeleni stale spolocne. Napriklad velka cast spolocnosti nevie citat s porozumenim.
Daj tomu este jednu sancu a precitaj si svoj prispevok na ktory reagujem
Czertik
12. 11. 2024, 15:01jenze slavo ty reagujes na me, ne na petra. takze asi tak.
Slavoslav
12. 11. 2024, 17:00Czertik
ano, reagujem na teba co si tvrdil, ze trysky cucia von z kazdeho lietadla a ked som ti dal priklad F-22 tak si to nejak zahadne zuzil na F-35. mimochodom, integrovane trysky ma aj f 117 a b 22
Czertik
13. 11. 2024, 11:10slava
uz chapu v cem je problem, ty sis nevsiml ze sem tam zminil i f35 spolu s f22. a uz ti nedoslo ze priklad f35 sem daval jako priklad sealth letounu bez integrovanych trysek.
k f117 - to uz je vyrazene a nijak velke vykony krome stealth nemelo
b21 , stejne jak b2 - sou bombardery od kterych nikdo vysoke vykony neceka.
jediny vykony stroj co je ma je f22, a je zajimave ze amici se u jeho nasupce rozhdodly ze je mit nebude. schvalne napis proc ty vseznalku.
Slavoslav
13. 11. 2024, 11:25Czertik
schvalne co si myslis ty? ja si myslim, ze cenovo je to tak narocne riesenie, ze radsej budu trpiet nizsim stealth v IR spektre (pricom prave motor F35 ked ide naplno dost kuri co je problem s palubami LL) ako si komplikovat zivot integrovanou tryskou. A ak napises, ze ziadne lietadlo to tak nema v prispevku kde spomenies jedno z troch lietadiel co ma z hlavy napadli, ze to tak maju tak by som si daval pozor na tvojom mieste co za ultimatne vyhlasenia pises lebo ziadne evokuje len alen pocet 0
Czertik
13. 11. 2024, 20:04slavoslav
muzu te ujistit, ze ohledne ceny integrovanych trysek se bat nemusis. ty tvori malou cast celkove ceny letadla. sou tam desitky mnohem drazsich polozek.
jinak problem s tim, ze f35 roztapi povrchy ze kterych sartuje, nema jen na ll. a absolutne nejhorsi je to u verze ktera startuje kolmo, ta povrchy doslova roztapi, pokud nemaji specialni povrch. amiky stalo par stovek milionu dolaru predelat povrchy vysadkovych lodi co mel puvodne operovat jen s vrtulnikyx, ale jak jim tam souply f35 tak prisly nato ze takhle to nepujde a je nutna prestvba.
a jak si napsal, ze ten motor odst kuri...co myslis, jake to bude s teplotou ? a tim padem v ir spektru ?
a schvalne, jake jeste dalsi letadla maji integrovanou trsyku krome tech 2 co si vzpomel ? ja sem napsal dalsi 2 co ji taky maji.
Slavoslav
14. 11. 2024, 08:01Czertik
darmo tu vyskakujes z krabicky. Napisal si nebetycnu hlupost, ze vsetkym lietadlam tryska cusi von, ergo, ziadne ju nema integrovanu kedze staci jeden model, aby z tvojho tvrdenia spravil hlupost.
Ze si zrovna v tom istom prispevku spomenul lietadlo ktore ich ma integrovane a poprel svoje tvrdenia na co som poukazal nie je moj problem. Tiez nie je moj problem, ze sa to snazis stocit na F-35 ci vidieltnost/neviditelnost v IR spektre. Napriek mojmu vzdelaniu a tomu, ze by som nejake jednouche lietadlo vedel aj navrhnut nie som v tejto teme odbornik, svoju domnienku som ti dal a tym koncim debatu na to, ci je F-35 napriklad viac nevidielne v IR spektre ako taka F-16, alebo nie.
Pointa mojho prispevku bola, ze si napisal hlupost a teraz sa v tom hovne hrabes, lebo sa ti zda, ze asi malo smrdi. A to je presne tvoj problem, v kazdej teme kde sa zapojis nepises nazory, ty to pises ako nepopieratelne fakty, nedokazes pochopit pointu prispevkov na ktore reagujes, zamotavas sa a pritom je zrejme,z e casto o tom hovno vies a tvoje vedomosti su na urovni "cital niekde na webe".
Slavoslav
14. 11. 2024, 14:43a to teraz nemyslim zle. Vid tato diskusia, jedine co som spravil bolo, ze som ta upozornil na dizajn lietadiel s integrovanou tryskou a ty si tu rozputal shitstorm ked si si postavil slameneho panaka a hladal tam nieco co som vobec nenapisal a neriesil
tlmice tam je uplne zjavne, ze tam nemas bohvieake znalosti, aj na nadzvukovom - plnovykonom strelive budes fest poznat ci mas tlmic, alebo nie i ked to samozrejme neutlmi tak ako podzvukove, lebo fyzika. Ale rozdiel 30 decibelov je obrovsky. Presnost dalsi blud. Vykon kde do vplyvu tlmica tahas to ake strelivo strelec pouzije pricom to je uplne separata tema a nehovori nic o vplyve tlmica na vykon atd. ta ista schema skoro v kazdej diskusii
Slavoslav
11. 11. 2024, 08:58ked sa spominala ta cina ten rehot ked si natocili detaily tam vystavovaneho kusu (4ty protoyp v poradi mimochodom, kde protoypka byva znama obzvlast dokladnou vyrobou) ste zachytili?
To lietadlo je stalth len vo vlhkom sne vatnikov a icovanie dielov je horsie ako Na Fiatoch ci Daciach. V podstate by som sa necudoval keby nejaky robotnik mal kachlicky v kupelni vysparovane stealth tmelom, lebo na lietadle zjavne nie je a bolo by ho tam hodne treba na tie fugy
Slavoslav
11. 11. 2024, 09:47zle jazyky tvrdia, ze rusacky stealth znamena, ze sa vlastne s touto masinou dostali niekde na uroven EF a za Rafale
Czertik
11. 11. 2024, 14:57uz sem myslel te reknes ze rusacky stealth znamena ze ho nevidi nikdo. ani sami rusove na zemi.
Marty
11. 11. 2024, 18:46jeho sériová výroba je rozhodně dokonale neviditelná:grin:
Pepík Knedlík
11. 11. 2024, 10:05Slavo
Ber ty Rusky stroje Su 57 a S 7 demonstratory jejich vyspělý techniky. Oni nepotřebuji zatim modernizovst, protože mají nejlepší nátěry stealth na stávající letadla.
Ale vážně, jestli ma zbraně na zavěšení, tak toho moc nenadělá i s temi odkrytymi šrouby. :smile:
Slavoslav
11. 11. 2024, 10:12Knedlik
no vsak beriem, len ta realna demonstracia je vo velkej kolizii z tym ako bolsoju techniku prezentuju rusi. Spominam si na propagacne video z Su-57 a tam bolo v jendom zabere vidiet, ze ani prekryt kabiny bez bublin skle nedokazau vyrobit.
Co sa tyka vonkajsich zavesnikov, tie maju aj ine stealth lietadla a samozrejme sa vtedy RCS zvacsuje. Lenze toto stealth nebude ani s vyzbrojou obmedzenou na vnutorne sachty.
https://idrw.org/russias-su-57-felon-fighter-jet-faces-criticism-at-airshow-china-2024-over-quality-issues/
Czertik
11. 11. 2024, 14:56treba chce mit neviditelnou koupelnu :))))