EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

UAZ 469 v těžkém terénu

 24. 09. 2018      kategorie: Vojenská technika      3 komentáře

Přestože ruské terénní vozidlo UAZ 469 není žádný mladík (vyrábí se již od roku 1972), jeho schopnosti a průjezdnost terénem jsou stále velmi úctyhodné. Toto vozidlo je určeno k přepravě osob a nákladu po pozemních komunikacích i v terénu. Byl používán hlavně v armádě bývalého SSSR. V Rusku a zemích bývalého Východního bloku slouží dodnes včetně naší armády.

uaz469_02
Foto: UAZ 469 je stále ve službách AČR | autor: Armáda České republiky

Produkce UAZu (Ulyanovsky Avtomobilny Zavod) 469 započala v roce 1971, když měl nahradit zastaralý model GAZ 69, který byl vyráběn ve stejném závodě od roku 1953. První kusy opustily výrobní linku Uljanovského automobilového závodu v Uljanovsku koncem roku 1972 a od počátku roku 1973 byla postupně zahájena jejich hromadná výroba, která skončila v roce 1985.

Od tohoto roku procházel UAZ modernizačním programem a jeho výroba pokračovala pod označením UAZ-3151. Vzhledově se však nijak zvlášť neliší od svého předchůdce UAZu-469, má však silnější motor, lepší pružení a ergonometrii a od roku 1996 nedělené přední sklo (označení UAZ-31512). V současnosti je již připraven k výrobě nový model UAZ-3172, ale v důsledku nedostatku finančních prostředku v ruské armádě k tomu dosud nedošlo.

uaz469_01
Foto: Na vlastní oči jsem viděl, co všechno je toto vozidlo schopno projet

Během roku 1974 byly UAZy-469 nakupovány pro potřeby ČSLA a postupně nahrazovaly u útvarů legendární "Gaziky" (GAZ 69). Československá armáda UAZy zařadila u všech útvarů po celém území státu, kde plnily roli všestranného automobilu s dobrou průchodivostí a spolehlivostí v terénu. Tuto roli stále plní i v dnešní AČR, avšak již brzy se počítá s jejich nahrazením modernějšími vozidly.

Technické údaje vozdila

Pohotovostní hmotnost: 1590 kg
Nosnost: 800 kg
Délka: 4,025 m
Šířka: 1,805 m
Výška: 2,050 m
Světlá výška: 0,300 m
Pohon: 4x4
Motor: UMZ 451 M, 4 válce, benzín, výkon 52,9 kW (72 k, při 4000 ot/min)
Převodovka: mechanická 4 + 1
Přídavná převodovka:
Nápravy: tuhé
Pérování: podélné listové pružiny
Počet míst: 7
Palivová nádrž: 2x 39 l
Maximální rychlost: 100 km/h
Stoupavost: 62 %
Brodivost: 0,7 m
Spotřeba paliva na silnici: 21-23 l/100 km

V následujícím videu se můžete podívat, jak si UAZ 469 vede v opravdu těžkém terénu. Pravdou je, že jízdní vlastnosti UAZe jsou opravdu úctyhodné a leckteré modernější vozidlo by toto jednoduše nezvládlo.

 

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Vojak

25. 09. 2018, 19:30

Zdravim,nebyly spatny,tusim,vyrabely se i mikrobusy(sanitky).

martin

24. 09. 2018, 21:52

Byl jsem na vojně 83-85 a okno bylo dělené.

Radek

24. 09. 2018, 17:19

UAZ 3151 mám (r.v. 2014). Je tam jiná technika než v 469, ale je to pořád skvělé auto. Podvozek (až na vinuté pružiny vpředu) +- zůstal. Lepší je motor, převodovky, brzdy a elektro. Já ho mám už bohužel s elektronickým vstřikováním BOSCH.